/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kan man betragtes som diktator?
Fra : PeterTheisen
Vist : 487 gange
10 point
Dato : 03-02-12 17:28

Kan man betragtes som diktator, når man er demokratisk valgt?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-02-12 17:36

Nej

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 20 point
Dato : 03-02-12 17:46

Adolph Hitler blev valgt ved en demokratisk procces....og der er da ret mange der mener at han var diktator.

Putin betragtes også som diktator - det samme som lederen af Ungarn - de er demokratis valgt men undertrykker mindretallets interesser og indskrænker deres ytringsfrihed. Der er vel op til dig selv hvilke prædikater du vælger

Kan man kalde dit spørgsmål for et spørgsmål eller et udtryk for kedsomhed - ja og ja hvis man lyster

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 03-02-12 19:05

Tak for svaret ziggy99.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-02-12 19:15

Citat
Kan man betragtes som diktator, når man er demokratisk valgt?

Ja,det kan vist godt siges om den Ungarnske ministerpræsident.

Flere lignende eksempler i Syd Amerika.

M.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 16-02-12 12:34

Hej Peter
Du kan få underbygget svaret her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Diktator

Diktator er en person som har magt til at få en lov gennemført ved blot at udsige, hvordan loven skal være. Man kan således sige at et regeringsflertal har mulighed for at føre en diktatorisk lovgivning.
Men det er måske også et spørgsmål om diktatoren også har den diktatoriske mulighed for at udøve magten (=har magten over politi og militær) eller den dømmende magt (=domstolene).
Yderligere - og ikke mindst - er det et spørgsmål om hvordan mulighederne er for at kunne
vælge en anden diktator. Det kan man i bl.a. Danmark, hvorved man kan få et andet diktatorisk flertal, ...som så kan vælge at medinddrage andre meninger og holdninger i lovgivningen og dermed afstå fra at anvende den diktatoriske frihed.