/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
æblekage
Fra : bublebee
Vist : 1044 gange
100 point
Dato : 03-02-12 11:12

Jeg har et glas med god æblemos som jeg vil lave æblekage af, men hvad skal jeg mere bruge og hvordan gør man ?

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 110 point
Dato : 03-02-12 11:16

I en passende stor skål lægger du lagvis, æblemos, sukkerristet rasp, æblemos osv.

Slutter af med en gang flødeskum øverst.

Det synes jeg er den mest friske.

Man kan også komme creme indimellem, men jeg synes det bliver for vammelt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-02-12 11:24

Sukkerristet rasp ?

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 03-02-12 11:27

Sådan gør jeg:
Lav en æblemos af:
"skrælledes æbler som er skåret i små stykker, - de lægges i en gryde og dækkes kun lige akkurat med vand, får et opkog, småkoger i 5 min, og trækker yderligere 15 minutter, køler af.

Mens det køler:
Jeg hælder et glas cherry el. portvin i en skål, og lægger et lag dessertmakroner heri. Det skal trække ca. 5 min og makronerne vendes og trækker igen 5 min.
Et lag af æblemosen lægges over og drysses med makronrasp.

Dette gentages og der sluttes med et lag æblemos, så raspen bliver gennemvædet.
Lige inden servering pyntes med plødeskum der drysses med revet mørk chokolade.
Dejlig dessert.
Ammitz

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-02-12 11:29

Du blander rasp og sukker på en pande og lader det få lidt farve, sukkeret kan stadig anes, inden du tager det af. :)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-12 11:30

Hej.
Du kan købe æblekagerasp i alle forretninger der har dagligvarer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-02-12 11:31

Makroner er nu også dejlige, men det kommer lidt an på hvor sød din æblemos er, synes jeg.

Rasp med en anelse sukker, bliver ikke helt så sødt.

Go´fornøjelse

Kommentar
Fra : susss

Dato : 03-02-12 12:35

Jeg køber færdig æblekagerasp også skiftevis lag på lag med æblemos jordbærsyltetøj makroner og flødeskum øverst...lækkert tror vi skal have en omgang i morgen ..bliver da helt lækkersulten

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-02-12 12:40

Jeg køber en pose makroner og knuser dem. Så tager jeg en skål, starter med et lag makroner, så et lag æblemos, så makroner og så æblemos. Så flødeskum på toppen pyntet med gele af solbær eller ribs. Og nu vil jeg tage æblemos ud af fryseren, for jeg har fået lyst til æblekage.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 03-02-12 15:06

Citat
Og nu vil jeg tage æblemos ud af fryseren, for jeg har fået lyst til æblekage.

Da også i den grad

Kommentar
Fra : Bøgild

Dato : 06-02-12 17:40

Er det paneringsrasp i taler om??? Prøv dette: Lidt fedtstof i en gryde, knuste tvebakker, lidt sukker og lidt kanel. Dejlig rasp til æblekage.

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 22-02-12 11:37

Tak for svaret smuller54.