/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kølervæskelampe lyser
Fra : EbenEzer
Vist : 8156 gange
200 point
Dato : 31-01-12 19:19

Problemet er når jeg starter bilen kold, blinker kølervæske-lampen i indstrumentbrættet, somom der mangler kølervæske. Der er kælervæske på. Når jeg har kørt 10-15min. kan problemet løses ved at slukke og starte bilen.

Jeg har undersøgt for utæt toppakning.
-Men der er ikke hvid-røg fra udstødningen.
-Olien ser normal ud på oliepinden. Sort/Brun/mørk
-Kælervæskenvæsken ser normal ud i beholderen. (lyserød). Dog lidt fedtet på kanterne.
-Problemet opstår selv om de 2 el-stik er taget af ekspansionsbeholder.
-Vandet koger ikke over når jeg fjerner låget på beholderen, ved varm bil.
-Der føles ikke overtryk i beholderen når jeg holder hånden over beholderen.
-Oliedæksler er en smule brunt på indersiden.

Hvad kan det være???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-01-12 19:58

Når du har kørt lidt fylder kølervæsken lidt mere. Så noget tyder på at der ikke er nok væske på din beholder. Der er nok lidt for lidt væske i din ekspansionsbeholder.

Hvilket giver forklaringen på hvorfor lampe kan slukkes ved varm motor.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 31-01-12 20:20

Enig med Benjamin.
Prøv at se godt efter, om ikke der er en elelr anden markering af hvor meget der skal være i veholderen.

Nyere biler har altid 2 streger, med Min og Max markering.
Ældre biler kan have en rød plastikpind, der rager ind i væsken, og pinden angiver det minimale niveau.

Under alle omstændigheder, kan du UDEN nogen form for skadevirkning, fylde expansionsbeholderen HELT op med en blanding af 1 dele vand til 1 dele ren kølervæske.
Når motoren bliver varm, vil den overskydende væske blive presset ud, lig3e så stille, når væsken udvider sig.
Tilbage er det korrekte niveau.

Du bruger bare samme farve kølervæske som det der findes på din bil.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-01-12 20:24

det lyder som om du har en vw af ældre dato. det er et almindelog kendt problem med dem.

Kommentar
Fra : EbenEzer

Dato : 31-01-12 21:03

Det glemte jeg helt at skrive. Bilen er en Skoda Fabia 1,4 år2000

Jeg tror ikke der namgler kølervæske på bilen. Ved kold motor er det faktisk lidt mere end den øverst strge på expansionsbeholderen. Da jeg har forsøgt at løse problemet på den måde.
Skal jeg fylde mere i beholderen end til den øverste streg?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-01-12 22:00

Hvad med trykdækslet. Er det i orden og kan holde tryk?

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 01-02-12 06:58

hvis jeg var dig rev jeg bundprob ud af køler- af med hele lortet- og noget nyt på i den rigtige blanding til -20 grd.

det med at begynde at blande kølervæske er ikke altid smart-

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-02-12 07:54

Er problemet opstået efter nattemperaturen er faldet til under 5 grader?
Min har opført sig sådan de sidste fire år, jeg er bare så heldig, at den selv slukker efter 2 min. og problemet forsvinder af sig selv, når nattemperaturen igen kommer over ca 5 grader igen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-02-12 07:56

fjern selv det ene igen efter eget valg.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-02-12 11:26

Nogen vW modeller har haft en speciel langtidskølervæske, som absolut ikke tåler at blive blandet med anden slags.

Jeg tror ikke dit problem er noget at tage sig af. Når der bare i kold tilstand overhovedet er en lille smule væske i ekspansionsbeholderen er det i praksis godt nok.
Bilen brufer jo kun bheholderen som en buffer. væskestanden i den er ligegyldig når man kører.

Ideen med bare at fylde til top og lade det løbe over ved udvidelse er dum. Kølervæske er noget af det giftigste på en bil og det skal ikke løbe ud i motorrummet. Ved spild skal det skylles væk med rent vand, så man ikke får dampe ind i kabinen.

Kommentar
Fra : EbenEzer

Dato : 01-02-12 17:37

hjkofoed - Ja problemet er opstået efter det er begyndt at blive koldt. dvs. i nov. mdr. Kan det være kølervæsken som er blevet "for gammel" og dermed har mistet min evne til at frost sikre?

Stilkeren - Hvad mener du med trykdækslet? og om det kan holde tryk?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 01-02-12 18:25

Du har sikkert den samme føler som sidder i mange vw modeller skruet ned i ekspansionsbeholderen.
Hvis du forsigtigt skruer den ud og renser de to følere for slam, vil problemet sikkert være løst for en tid. Evt. kan du bøje de to følere en anelse tættere sammen, da det også kan løse blinkeriet i nogle tilfælde.
Og mht. at efterfylde frostvæske skal du være sikker på, at den er blandbar med det du har på bilen. Ellers kan det blive en gang "grød" der hverken cirkulerer eller køler ordentligt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-02-12 22:10

Ved nogle biler sidder trykdækslet på køleren og andre sidder det på ekspansionsbeholderen. Det fungerer ved at det ved et bestemt tryk, lukker trykket ud af systemet, og igen er det for at styre temperaturen, så motoren bliver hurtigere driftvarm. Altså din vandtryk i systemet kører med et overtryk, og da du nævner at du kan tage dækslet af uden det koger over når motoren er varm, leder det min tanke hen på at det er det første du skal koncentrere dig om. Trykdækslet er et fjederbelastet dæksel, og gummipakning, og det kan du selvfølgelig ikke se før du har skruet det af. Det kan også være et dæksel hvor der er indbygget en fjederbelastet membran, så er det lidt vanskeligere at lokalisere for en som ikke er inde i de dele.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-02-12 22:12

Men det store og hele er: Der skal altid være tryk på en driftvarm motor. derfor skal du ikke tage dækslet af når den er varm, uden du kender fidusen med en stor klud.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-02-12 02:02

Næ, jeg tror ikke den er for gammel, den trækker sig bare sammen i kulden (du ved, det modsatte af varmeudvidelse) Du kan evt få taget en kølevandsprøve med en vægtfyldemåler, men jeg er ret overbevist om, som jeg skrev, at når det bliver varmere i luften, fylder din kølervæske lige så meget som før, og så holder din lampe op med dét pjat. Men du kan bare give den en kvart liter koncentreret kølervæske, hvis du er i tvivl.

Kommentar
Fra : EbenEzer

Dato : 08-02-12 19:40

Tak for de mange kommentar, dersværre er jeg rigtig blevet klogere.Da bilen hold op med at lave varme udskiftede jeg termostaten og i den forbindelse skiftede jeg kælervæsken ud med noget nyt. Men problemet er der stadig.

Det ser ud som om der er dråber på indersiden af ekspansionsbeholderen. Er det normalt? Eller er det noget kondansvand som er skyld i problemet?
Det forvirrer mig bare at problemet stadig opstår når begge el-stik er taget af ekspansionsbeholderen.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 09-02-12 18:37

Det er helt almindeligt, at den blinker med et eller begge stik afmonteret. Hvis følerenheden sidder med noget, der ligner en stor møtrik, kan den forsigtigt skrues ud af beholderen. De to "ben" der stikker ud skal føle efter vandstanden og advare hvis den er for lav. Tid efter anden bliver de slammet til - og lampen indikerer lav væskestand. Rens følerens "ben" og se, om ikke det løser problemet.
Da der normalt vil være overtryk i beholderen med varm motor, bør dette gøres i kold tilstand. Gloende kølervæske skal man absolut ikke spøge med, medmindre man ikke er bange for skoldning.

Kommentar
Fra : EbenEzer

Dato : 11-02-12 14:58

Okay - Jeg kan ikke se nogen føler/stor møtrik på beholderen.
På beholderen sidder der 2 slanger. én øverst i beholderen og én nederst i beholderen.
Derudover sidder der et el-stik øverst på beholderen. Når man tager stikket af kan jeg se følerens to "ben" men den kan ikke tages ud, fordi den er støbt ind i plastick-beholderen.

Mener du at hele beholderen skal skiftes, fordi følerens ben er slammet til?
det er ikke fordi en ny beholder koster en formue, men hvordan sikre jeg at problemet ikke opstår igen. Hvordan undgår jeg slam på føleren? og hvor kommer slammet fra?

Tak for din kommentar

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-02-12 18:30

Det kommer tid efter anden. Det er et velkendt fænomen på transporterne, hvor føleenheden er skruet ned i beholderen. Derfor antog jeg det for givet, at man havde fastholdt det system.
Vw ændrer jo ikke på ret meget, hvis det har fungeret i øvrige modeller.

Jeg ved ikke, om en udskiftning hvert eller hvert andet år af kølervæsken vil kunne forhindre tilslamming af følere, eller det måske er billigere, at ofre en ny beholder ??
Evt. kan du jo overveje om en beholder fra en T3 ( type 2 i 3. udgave ) vil kunne erstatte din ?
Jeg mener ikke der er forskel på benzin og diesel versionerne.

Kommentar
Fra : EbenEzer

Dato : 26-02-12 19:58

Men har nu fundet fejlen.

Inden i termostathuset, sidder termostaten. Termostaten bliver holdt fast af et lille metal beslag, sammen med en fjerder, som sørger for at kølervæsken ikke løber ud gennem køleren før det er nødvendigt.(ved motortemperatur over 87 grader)
Det plastic som holder beslaget, fjederen og termostaten på plads var knækket, sådan at beslag, fjeder og termostat lå løst inden i termostathuset.

Jeg udskiftede termostathuset, og efter den operation har problemer ikke være det.
Tak for alle input.