/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dominerende hanhund?
Fra : CecilieB
Vist : 1275 gange
20 point
Dato : 31-01-12 17:29

Jeg har en 2 år gammel schæfer hanhund, der er utrolig dejlig. Han er lidt dominerende overfor andre "stærke" hanner, han møder når vi går tur. Han er god til hvalpe og tæver. Han er godt trænet og jeg har god kontrol over ham. Jeg ved også at der ligger i hundens natur at prøve kræfter med andre hunde, desværre bor jeg i en by hvor folk slet ikke har sat sig ind i hundens natur, og de mener min hund er ekstrem agressiv(hvilket han på ingen måde er! Jeg går selv til træning hos en adfærdsekspert, der har brugt mange år på at lærer om hundens adfærd og natur).

Det er frusterende at folk ikke kan forstå det er naturligt, og jeg er derfor nået til den konklusion at jeg gerne vil lærer ham at han ikke skal dominere andre hunde.

Hvad skal jeg gøre? Og er det forkert at gribe det sådan an?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-12 17:33

Du skal aflede ham.
Du kan ikke lære ham hvad han IKKE skal gøre. Men du kan lære ham hvad han gerne må gøre.

En schæferhund er en brugshund.

Hvad bruger du ham til?

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 31-01-12 18:38

Folk er simpelthen bange, hvis de oplever en hund, der virker truende.

Måske med god grund, hvad angår schæfere, for mange schæfere er nogle bisser, og har derfor
et dårligt ry.

Alt for mange anskaffer schæfere uden at have tid og evner til at få god hund ud af den - kender selv til flere tilfælde.

Det går så ud over dig, selvom det måske er urimeligt.

Har selv en hanhund, der virker aggressiv, men faktisk er han "bare" nervøs, og jeg er ked af, når andre hundeejere virker utrygge.

Heldigvis bor jeg i en mindre by, hvor vi kender hinanden og kan tale om tingene.

Sålænge, han ikke er bidsk (og elsker børn), så går det jo.

Det med at aflede hunden, Birgitta, det er ualmindeligt svært, til tider umuligt.

Næh, man skal tænke sig virkeligt godt om, før man bestemmer sig til, hvilken hund, man anskaffer sig - og i tvivlstilfælde få den testet inden køb.

Når man først har købt hunden, og er kommet til at holde af den, så er det svært at indse, at den ikke er egnet til at være kæledyr.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-12 19:46

Der er alt for mange mennesker der får hund, og de opdrager dem ikke. Du er udsat for "dumme" hundeejere som ikke kender deres egen hund og sikkert heller ikke har trænet den.

Så lær din hund at ignorere andre hanhunde. Jeg ved det er svært, jeg har selv haft 3 schæferhanner.
Og det er skønne hunde, men også jeg mødte dumme hundeejere som overhovedet ikke havde styr på deres hunde og altid gav en schæferhund skylden. "For den er så farlig".

Det skulle være et lovkrav at folk der skal have hund de skal tage et kursus i hvordan man opdrager den.

Det er flot sådan som du har trænet din hund, jeg håber han lever i mange år. Mine blev 8, 2 og 12 år.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-12 20:57

ebg_888 Når hunden er godt trænet, som TS siger at den er, så BURDE det ikke være svært.

Men træning er jo ikke noget, der slutter, når hunden er blevet voksen. Og en schæferhund SKAL have et job. Ellers kan den nemt finde et job selv. F.eks. at forsvare mor imod andre hunde.
Det er altafgørende med en god arbejdsfordeling i teamet: Mor finder på hvad vi skal lave, og hund fryder sig over opgaverne. Og samarbejder derfor.

Men det kræver, at Mor har masser af gode ideer. Det er ikke så svært, hvis man har hunden fordi den f.eks. skal HJÆLPE TIL MED finde ting i skoven, eller fordi den skal HJÆLPE TIL MED passe på hus og hjem. Problemet opstår hvis hunden selv skal påtage sig jobs.
Alle jobs skal være teamworks.

Men en voksen schæferhund kan tit ikke LEGE med andre hunde, for den ER meget voldsom i sin leg. Det må man så acceptere, når man vælger en schæferhund. Så man skal også finde måder at lade sin hund "holde fri" uden at det involverer andre hunde.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-12 21:07

Birgitta du har helt ret, schæferhunden er et aktivt dyr og skal have arbejdsopgaver.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-01-12 21:29

Sådan en hanhund har jeg også.

Min er så ikke meget større end en kat, vejer ca. 6 kg.

Jeg oplever også, at nogle hundeejere ser meget skræmte ud, nærmest som om, at de frygter, at han kan æde deres hund i én mundfuld, til trods for, at deres hunde oftest er end del større end min.

Heldigvis møder jeg også hundeejere, som trækker på smilebåndet når jeg trækker af med min snerrende hund i en meget stram snor.

Min hund er ikke lige agressiv over for alle hanhunde, og det har ikke ngoet med størrelsen at gøre, så jeg formoder, at det handler om hordan den anden hanhund lugter, om det er en "stærk" eller "svag" hanhund. Håber i forstår hvad jeg mener.

Jeg er kommet frem til den konklusion, at det må handle om hvem der skal føre generne videre.
Hvis nu, at der lige om lidt kommer en sød hunhund i løbetid rundt om det nærmeste hjørne, så er det vigtigt, at have fået sat på plads hvem af de 2 hanhunde, der skal have lov, at føre generne videre.

Måske tager jeg fejl, men jeg ved, at min egen hanhund er meget styret af disse ting vedr. tæver.
Hvis der i en periode er flere tæver i løbetid i området, så ligger min hund bag hoveddøren, både dag og nat, og det plejer han ikke at gøre.

Desværre tror jeg, at det er svært at gøre noget ved det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-12 22:06

Som Birgitta siger - du skal aflede ham.
En lækker velduftende godbid, at snuse til sammen med venlig og rolig tale vil få vild-dyret til at tænke mere på godbid end "rivalen".
Godbiden skal først indtages når du er kommet godt forbi den anden hund.
På et tidspunkt vil det være nok med venlig tale, og vovse glemmer at kæmpe.

Jeg har set det i fjernsynet, og prøvet det selv.

Kommentar
Fra : CecilieB

Dato : 31-01-12 22:13

Det er rart at høre at det ikke er alle der mener min hund er en brutal dræbermaskine, men i virkeligheden opfører sig rimelig normalt for en schæfer.

Birgitta: Ja han er en brugshund, og jeg har derfor også trænet ham i bla. spor, feltsøg, rundering osv. Han bliver tit trænet i ovenstående, og der er fin kontakt når vi går tur. Han har intet problem i at ignorere andre hund på marken, hvis jeg sætter gang i en leg.

Problemet ligger i det øjeblik hvor hundene skal hilse på hinanden. Han er som sådan ikke særlig interesseret i andre hunde når han først har hilst på dem. Han er så vidt muligt inaktiv når vi er hjemme, og han får kun legetøj når jeg mener han skal aktiveres.

Det lyder på de mange indlæg, som om at folk generelt er bamge for schæferhunde, og det er selvfølgelig ærgeligt. Jeg bliver måske nød til at lade vær med socialisere ham med hunde og hundeejere der ikke bryder sig om schæfere og i stedet lade ham lege med dem han godt kan sammen med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-12 22:31

En schæfer er da ikke nogen "farlig hund", men der er desværre nogen som tror de har fået sig en potensforlænger, og de er med til at ødelægge denne hunds ry.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-12 23:34

Min opfattelse af folk med schæferhunde er at de er yderst fornuftige mennesker som elsker deres hunde, mig selv inklusive. Men schæferejere ved også godt at mange mennesker er bange for specielt schæfere, måske fordi politiet i stor stil bruger den hunderace.

Mine hunde hilste på andre hunde og en enkelt gang mødte den ene en anden schæferhan som han bare ikke kunne lide. Den ene gang, men begge hunde var i snor og intet skete. Men havde de været løse så havde de nok faret i hovedet på hinanden. De to hunde kom aldrig til at kunne lide hinanden.

Alle mine hunde var velopdragne, jeg har trænet dem siden jeg fik dem. Men folk blev stadig bange for dem. Og det må man respektere. Jeg gav altid mine hunde halsbånd hvis jeg fornemmede at en person var utryk.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-02-12 06:57

Eyvind skrev:
"En lækker velduftende godbid, at snuse til sammen med venlig og rolig tale vil få vild-dyret til at tænke mere på godbid end "rivalen". "

Jeg er ikke i tvivl om, at din metode virker på nogle hunde, men min er totalt ligeglad med mad når vi er ude og gå, det interesserer ham overhovedet ikke.

Jeg har tit misundt de mennesker, som har en hund, der kan opdrages ved hjælp af godbidder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-02-12 15:05

Næ. Jeg tror heller ikke, at en lækker godbid er nok. For nogle hunde er det, men der er arbejdshunde, der kun tænder på selve arbejdet med deres fører.
Jeg kan forestille mig, at netop at arbejde kan aflede den schæferhund, der måske opfører sig aggressivt overfor andre hunde. Det har jeg i hvert fald set heromkring.

Og min egen Silke er selvfølgelig ikke nogen schæferhund, men hun ER en arbejdshund. Hun er en jagthund, selv om hun er en rød golden retriever. Når hun ser en hund, hun ikke kan lide, så laver vi bare noget andet.

Der er ikke ret mange hunde, som hun ikke bryder sig om. Jeg tror, at der efterhånden er 2-3 stykker tilbage af de flere hundrede hunde, hun kender. Men de fleste hunde er hun ret ligeglad med.
Og sådan skal hun da have lov til at være? Der er ikke rigtig nogen mening med at forsøge at presse en voksen hund til at "socialisere" med andre vildtfremmede ligegyldige voksne hunde. Socialisering kan man bruge tid og kræfter på, hvis der er konflikter med naboens hund. Eller hvis man har fået en ny hund i familien. Men man skal ikke gøre en masse ud af at hunden skal kunne omgås alleogenhver. Det kan nok virke lige modsat, for hunden vil jo hele tiden blive udfordret af andre hunde, og hund og ejer vil have en masse unødvendige konflikt-kontrol-kampe..
Silke og jeg har altid bare undgået de hunde, som hun ikke har vist den store begejstring for. Og det er måske netop derfor hun efterhånden er ret så afslappet overfor andre hunde. Også de nye, i alle størrelser. Og begge køn.

Kommentar
Fra : CecilieB

Dato : 01-02-12 17:49

Citat
Jeg er ikke i tvivl om, at din metode virker på nogle hunde, men min er totalt ligeglad med mad når vi er ude og gå, det interesserer ham overhovedet ikke.

Troldepige: Min hund er heller ikke madglad, og jeg har derfor aldrig brugt godbider til træning da han ikke var interesseret i dem. Jeg har derimod - med stor succes - brugt en træningsbold, og især været meget opmærksom på mit kropssprog :)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-02-12 23:10

Den med godbidderne virker heller ikke ved mig. I mit tilfælde har jeg kun haft held af kommandoer i et hårdt toneleje. Men heldigvis enes mine 2 hunde da med de fleste andre De vil bare hilse og snuse, men ikke alle gider jo det.

Min nabo's tidligere schæfer ville kun have mig ind i huset hvis manden var hjemme, indtil den lærte mig at kende. Den gad knap nok hilse på på mine hunde når de gik tur, ignorerede dem totalt. Og de ville jo gerne lege, hehe..
Deres nye schæfer derimod, var bange for mine to dansk/svensk gårdhunde, selvom de bare ville lege.

Hundes personligheder er lige så forskellige som os mennesker
Dermed sagt, som ejer sætter man jo et præg på deres opførsel, både gennem opførsel og opdragelse.

Personligt ser jeg ikke en schæfer som en "farlig" hund, det gør jeg sjældent ved nogen hunde.
De fleste schæfere jeg har mødt er nogen værre pive dyr Med mindre de vogter deres hjem.
Min bedstefars schæfer passede godt på når der ikke var nogen hjemme, den holdt engang en indbruds tyv i skak i et hjørne af værkstedet mens de ikke var hjemme, han havde både skidt og pisset i bukserne af skræk, fordi han ikke fik lov til at røre sig ud af flækken. Men hunden havde intet gjort ham

Men uanset race, så vil der altid være nogen der anser vores hunde som nogen møgdyr når man går tur. Og efter min overbevisning, så er det fordi de ikke har kendskab nok til hunde.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 29-02-12 01:08

Jeg kan regne ud, at hunden gør nok også andre ting den ikke må, det er nok ting i har ladet den gøre
fordi den søde vovse er forkælet , en hund skal læres fra bunden, hvad den må og ikke må,det er nok den første hund i har og det bliver der ikke noget godt ud af,men et ordentligt ryk i snoren og en kommando for fy, det må du ikke? brug altid den samme ordlyd når der kommanderes fy, jeg har altid brugt aa ligeledes gør i klogt i, at udtænke hvad den næste tur skal handle, om inden i går tur, eller træner, ellers gør hunden det, al pis og pjank med træne hund hos andre er fuldstendig verdiløst,efter min erfaring,jeg startede med at bruge en nat på at lære min hund at blive fra sofaen,uden at hæve stemmen og den fik det lært og hvis hunden trak i snoren stod jeg stille til hunden fandt ud af at det ,
det er jeres hund og den skal ikke præges af andre.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-02-12 06:50

tyller01, er din hund en tæve eller en hanhund?

Jeg er vokset op med hunde, og er nu i gang med min tredje, både ham jeg har nu og ham jeg havde før reagerede som CecilieB's hund.
Det har ikke noget med opdragelsen at gøre, med begge mine dominante hunde har jeg konsekvent sagt NEJ når de har reageret på en uønsket måde, og i situationer med andre hanhunde har jeg trukket af med min hund i en snor så kort, at de kun lige kan nå jorden med poterne.
Som CecilieB oplever jeg også, at min hund kan opføre sig som det allerværste bæst når han møder en anden hanhund, men herhjemme er han den allerdejligste familiehund.

Så vidt jeg kan se handler det om, når 2 hanhunde møder hinanden, at få slået fast hvem, der skal have lov at føre generne videre, hvis der kommer en tæve i løbetid rundt om hjørnet.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 29-02-12 08:51

det kan du godt have lidt ret i troldepige, men det er nu måden at gøre tingene på, så lang tid at hunden har den fornemmelse, at være den stærkeste, prøver den til igen med sin dominans og det er jo det den ikke må.
jeg har ikke nogen hanhund jeg har haft golln retriever tæve, men har vejledt mange også med
hanhunde du er og skal være herre over din hund og det skal hunden vide,mine hunde var så velopdraget at de gik tæt opad min højre side uden snor og tog ikke en eneste afstikker.
Det samme når vi cyklede men mange misundte mig da også når de så hvad mig og sanne kunne det var heller ikke så lidt,at have en hund er andet en bare gå en tur.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-02-12 10:05

Jeg har også haft en tæve, hun havde aldrig snor på, gik lige i hælene på mig.
Tro mig, det er noget helt andet, at have en dominant hanhund end, at have en tæve.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 29-02-12 23:03

Hmm.. Nu inden i bliver alt for kloge..
Tæve hunde kan bestemt være de mest dominerende.
Har selv en der sætter nærgående han hunde på op plads, selvom de er større end hende.

Men at pille dominans af en hund man får som 2 årig kan sgu være en udfordring, kan bestemt kun anbefale at købe hund fra hvalp af, så er det lettest at opdrage

Ikke for det, er nået langt med hende, men ikke så langt som jeg havde håbet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-03-12 06:47

Citat
Tæve hunde kan bestemt være de mest dominerende.
Har selv en der sætter nærgående han hunde på op plads, selvom de er større end hende.

Jeg har før både hørt og læst om, at tæver kan være meget dominerende, men jeg har aldrig selv oplevet det.
Her i byen har jeg kendskab til flere mænd, som står udenfor arb.markedet og drikker en del, nogle af dem ryger også noget hash, flere af dem har hund, og deres hunde er utroligt velopdragne, og de vil kun have tæver, fordi de er nemmere at opdrage.

Min dominante hanhund var godt 1 år da jeg overtog ham, og jeg vil vove den påstand, at hvis jeg skulle pille dominansen af ham, så ville jeg ende med en knækket hund.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 01-03-12 10:58

Jeg tror ikke der er tale om at knække hunden,blot at det er i din fantasi, ligesom i så mange andre,
men der kan være tale om at man måske har fået en Kongehund men de køre helt deres eget løb ,viser det ene øjeblik at være rigtig lydige og næste øjeblik har de udtænkt en snedig plan som de udføre, de er rigtige intelligente og kan snøre en hver, til en hver tid, de hersker i huset på en snedig måde og er gode ved børn og ellers glade, men altid foran med ideer .

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-12 14:03

Der er altså andre måder at dominere en hund end med vold.....
Det drejer sig jo om at vinde hundens respekt. Og den kan selvfølgelig opnås med vold (så hedder det vist tyranni), men også ved konsekvens, opfindsomhed og kærlighed.
Jo flere ting, du laver sammen med din hund, og jo flere opgaver I løser SAMMEN, jo mere vil din hund respektere dig. Helt uden vold.
Jeg tror på at samarbejdet er løsningen på de voldelige konflikter som man stadig ser især mellem ældre hundeejere og deres hunde.
Der bliver jo også færre og færre træningssteder, der bruger den der "kæft, trit og retning" pædagogik.. I dag drejer det sig om at lære at forstå sin hund. Og samarbejde med den. IKKE at tyrannisere den.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 01-03-12 16:31

hvem siger at hunden skal tyranniseres det er da en dårlig ide den metode har jeg aldrig brogt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-12 18:21

Jeg mener bare, at når man bruger fysisk styrke, der i menneskesammenhæng ville kaldes vold, så ER der tale om at tyrannisere hunden.
Man gennemtvinger sin egen vilje med magt.

Det går jeg ikke ind for. Det ødelægger den gensidige respekt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-03-12 18:38

Hvis man aldrig har været ude for at skulle have i nakke skindet af sin hund, så ved jeg sgu ikke lige...
Det er vel lige som når man bliver nødt til at tage fat i barnets håndled.
For at rette opmærksomheden mod "den der bestemmer" og markere alvoren i situationen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-03-12 19:30

Birgitta, jeg er helt enig med dig, og det har taget rigtig lang tid, at vinde min hunds tillid.
At dømme ud fra hans adfærd skulle man tro, at han havde været udsat for et eller andet ikke så hensigtsmæssigt, eller også har han "bare" taget sig det meget nært de 2 gange han er blevet flyttet, og har måske opfattet det som svigt.

For mig har det vigtigste været, at få et godt forhold til min hund, med gensidig tillid og respekt.
Når han ellers opfører sig pænt og er lærenem, så kan jeg godt leve med, at han reagerer overfor andre hanhunde.
Herregud, han vejer sølle 6 kg, han er jo nem at slæbe af med.

Tyller01, min hund udfører ikke snedige planer, han hersker ikke over en sk*d, og han er ikke foran med hverken gode eller dårlige ideer.

taunusanden, jeg har måttet have fat i nakkeskindet på min hund et par gange.
Den ene gang var i starten, hvor jeg, indrømmet, misforstod hans signaler.

Den anden gang var for et par år siden, der var tæver i løbetid i kvarteret, og det kan jo gøre enhver hanhund kulret i hovedet.
Hunden gik med ind for at sige godnat til knægten (ca. 9 år), da jeg sad på hug ved knægtens seng spankulerede hunden forbi mig (oppe i sengen) på en underlig "højrøvet måde jeg aldrig har set hverken før eller siden, og han spankulerede tilbage igen.
P.g.a. den usædvanlige adfærd er jeg meget obs på hunden og kan ud af øjenkrogen se, at han pludselig kommer farende lige mod mit hoved, jeg kunne mærke en af hans tænder strejfe min kind.
Jeg fik hurtigt fat i hans nakkeskind og bar ham ind til hans seng hvor jeg "smed" ham (ikke så voldsomt som det måske kan lyde), og gav ham med gal stemme besked på, at blive liggende.
Og så ignorerede jeg ham en times tid eller så.

Siden da har han ikke fået lov at gå med ind og sige godnat til knægten, for det er meget tydeligt, at han betragter knægten på en anden måde end han gør med min datter (15 år) og jeg, for hver gang tæverne er i løbetid, så er det knægten han prøver at reagere på.
Og der er jo ikke nogen grund til, at fremprovokere en dum situation.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-03-12 19:34

"Kampen om pladsen som alfadyr" er ikke kamp på fysisk styrke. Alfa hannen er den der passer på flokker og har overblikket uden indenbyrtes kampe. Alfa tæven er den der bestemmer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-12 21:05

Jeg foretrækker bare at dominere min hund med klogskab og gode ideer. Ikke med fysisk styrke.

Det er et valg, man må træffe. Jeg har tidligere haft hunde, som jeg har tvunget til at adlyde.
Men jeg bilder mig ind, at jeg er blevet klogere.

Jeg har lært meget af min sidste hund Silke. Og meget af mine tidligere hunde også.

Trist er det, hvis man kun bevæger sig ud af ét spor hele livet. Tvang.

Det bliver heldigvis mere og mere udbredt at en hund ikke skal domineres med tvang, men med indlysende overlegenhed på andre områder, der har positiv betydning for hunden.

Det kan man jo også se af tråden her. Der er (gudskelov) andre, der har set det samme.

---Og hvis man overtager en voksen hund, så må man bruge mindst lige så meget tid og energi på at lære den at kende, som man ville bruge på en hvalp. Når man kender sin hund rigtig godt, så har man andre midler end tvang til at få den til at opføre sig hensigtsmæssigt.

Fællesskabsfølelse er langt vigtigere end underkastelse.

-----Der var også engang man slog børn for at få dem til at lystre.....

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-03-12 21:24

Citat
Fællesskabsfølelse er langt vigtigere end underkastelse.

Lige præcis.

Og lige på det punkt har jeg oplevet en meget stor forandring ved min hund.
I starten var han ikke særlig social, han virkede som om, at han egentlig ikke gad os, passede helst sig selv.
Men nu, hvis jeg sætter mig i sofaen med et ugeblad, så er der en meget stor chance for, at han kommer og skal ligge ved siden af mit ene lår. Han har virkelig lært, at sætte pris på, at blive nusset med.

I takt med, at han er blevet mere social er han også begyndt at vise mig mere tillid.

Vi har efterhånden opnået en fælles forståelse, hvor vi ved hvor vi har hinanden.
Han ved, at jeg ikke er ond ved ham, men han ved også, at der er ting jeg bare ikke vil ha'.
Og jeg ved, at hunden har nogle grænser, som jeg respekterer, men jeg prøver dog, at rykke lidt ved dem en gang imellem.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-03-12 21:53

Citat
der var tæver i løbetid i kvarteret, og det kan jo gøre enhver hanhund kulret i hovedet.

Ja tak, min hanhund Kvik er ihvertfald sådan
Og nej, han skal ikke have kappet kuglerne..

Birgitta, jeg syntes jeg forstår dig sådan at du syntes vi bruger tvang og vold imod vores hunde. Det er ihvertfald ikke korrekt i mit tilfælde. Men fysisk kontakt med hunden er sgu også nødvendigt i min verden. Et dap over snuden med to fingre hvis der tigges ved bordet eller at tage i nakke skindet hvis hunden ikke hører efter, er ikke vold. Jeg vil gerne pointere at det er meget bedre for hundens helbred at tage i nakkeskindet istedet for at kvæle ind imod halsen med halsbåndet ved at tage fat i det, eller rykke i snoren.

Citat
-----Der var også engang man slog børn for at få dem til at lystre.....

Ved det er off-topic.. Der er sgu mange teenagere idag der ville have godt af et par på hovedet. Alt for mange børn idag er vandt til at få deres vilje.

Inden jeg bliver stemplet som voldelig må jeg desværre skuffe, har ikke slået nogen siden jeg forsvarede mig selv i skolegården og det er en del år siden

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 02-03-12 00:51

Det at få sin hunds respekt og tiltro er noget man skal fortjene, ikke tilkæmpe med magt det er ligesom med børn. Du kan sagtens gøre det med magt og vold, så du styre hund og børn med angst, men det holder kun til de føler sig stærkest

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-03-12 06:56

Citat
Et dap over snuden med to fingre hvis der tigges ved bordet eller at tage i nakke skindet hvis hunden ikke hører efter,

Et skarpt nej ell.l. burde kunne gøre det.

Min hund er en schipperke, og han har ca. temperament som en terrier, han er stædig og han har helt sin egen mening om tingene.
F.eks. har jeg fra dag ét lært ham, at han skal blive i stuen når vi spiser i køkkenet (også selvom han kan ligge og kigge på os), men gang på gang skal han da lige prøve, om ikke han kan snige sig derud uden jeg ser det, han er super-god til at lure hvor jeg har min opmærksomhed, så hvis jeg f.eks. er optaget af at snakke med knægten, som sidder ved siden af mig når vi spiser, så kommer han på listepoter.
Men lige så snart jeg får øje på ham, så får han beskeden "gå ind og læg dig", i en skarp tone, men ikke desto mindre, så skal han "følges" hele vejen derind.

Jeg tror ikke, at jeg ville få noget godt ud af, at dappe ham over snuden, for ret tidligt opdagede jeg, at han åbenbart har den opfattelse, at et angreb kan være det bedste forsvar, og nu har jeg langt om længe fået hans tillid og respekt, så er der ingen grund til, at risikere at ødelægge det.

En hund er jo ikke dum, når den ikke lystrer har det intet med forståelsen eller hørelsen at gøre, kun viljen.
Og det er vel ingen hemmelighed, at hunde vil gøre rigtig meget for at få sin ejers ros og anerkendelse, og det er det man skal udnytte.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-03-12 12:53

Taunusand, ingen af mine hunde har nogensinde tigget ved bordet. Hverken dem, jeg har opdraget med vold eller dem jeg har opdraget til gensidig respekt.
At tigge er et tillært fænomen. Det har INTET at gøre med (u)lydighed. Hvis en hund aldrig får mad ved bordet, så tigger den heller aldrig.

Silke tigger, når vi går tur og jeg spiser et æble. For hun ved, at skroget er hendes. Og jeg har været dum nok til også at "tabe" en bid i ny og næ.
I den situation hvor jeg selv har lært hende en uvane, så vil jeg da aldrig hverken skælde hende ud eller "dappe hende over snuden" eller lignende. Silke er aldrig blevet "dappet" i nogensomhelst sammenhæng. Hun er aldrig blevet rykket eller rusket. Og hun er aldrig blevet hevet af sted eller udsat for andre former for vold.

Da hun var yngre, var der et par hunde, lidt yngre tæver, hun ikke kunne lide. En dag for hun hen og lagde en af dem ned og holdt hende nede med en dyb brummen ved et greb i halsen.. Så længe den anden blev liggende uden at forsøge at rejse sig, så stilnede Silkes brummen.
Det så rigtig voldsomt ud, og heldigvis var den anden hundeejer en fornuftig og nutidig kvinde, der ikke råbte og skreg, hvilket kunne have forværret situationen.
Jeg gik stille hen til de to hunde. Bøjede mig helt ned over Silke og talte beroligende til hende nær ved hendes ene øre. Og så stak jeg en arm ind mellem hundene, -rundt om Silkes hals, så jeg blødt og venligt kunne trække hende lidt baglæns mens jeg talte med hende. Og på det tidspunkt var hun så rolig, at hun også reagerede på ordet "slip". Jeg blev ved med at holde om Silke mens jeg bad den anden ejer om at kalde på sin hund. Og efter et par kald og en opfordring fra mig, rendte hunden hjem til mor. Uden en skramme.
Og Silke kom ud af situationen uden skældud.

Silke får kun skældud når hun ruller sig i en død fugl eller en rævelort. Så råber og skriger jeg og farer hen imod hende. Hun reagerer overhovedet ikke, før jeg er helt tæt på. Så rejser hun sig og kommer nærmest grinenende hen imod mig... Hun ved nemlig godt, at hun alligevel får ros for at stoppe rulleriet. Så kan hun lige så godt rulle nogle ekstra sekunder før hun stopper.
Og hun ELSKER at få "ræveparfume" bag øret.
Selv om hun er en meget blød hund og hun er nem at skræmme, så har hun fuldstændig tillid til mig. Og hun VED, at selv om jeg råber og skriger, så er det ikke farligt eller trusler om fysisk ubehag. Jeg udtrykker bare MIN mening, ligesom hun udtrykker SIN mening om dumme hunde, som hun ikke kan lide.

Jeg vil aldrig nogensinde igen have en hund på de vilkår som jeg har givet mine tidligere hunde. Jeg vil simpelthen ikke undvære den dybe gensidige forståelse, som jeg har opnået med Silke.

Nåh, ja. Hvis jeg ikke har nævnt det før: Silke er lydighedshund. I sine unge dage bestod hun DKK klasse 1-2 og 3 med 1. præmier. Og vi har trænet en del på eliteplan.
Hun har fuldstændig tjek på at når vi træner, så er det en række opgaver vi skal løse sammen. Det er ikke noget med at jeg bestemmer, hvad hun skal gøre.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-03-12 16:00

Citat
Hvis en hund aldrig får mad ved bordet, så tigger den heller aldrig.

Det tror jeg godt vi nogenlunde kan blive enige om. Ingen af mine 2 hunde tigger ved MIG når der spises. Mit problem med tiggeriet ved bordet ligger i at ANDRE syntes det er i orden at give MINE hunde mad ved bordet, selvom jeg på det kraftigste gør opmærksom på at jeg ikke vil have det. Det er ikke hundens fejl at nogen ikke fatter min holdning til at fodre hunden ved bordet. Det er også nok at sige "nej" eller "læg sig" nor de lige skal prøve af om de kan være heldige med om andre nu lige giver en godbid ved bordet. Det dap over snuden med 2 fingre har kun meget sjældent været nødvendigt. Nogen gange er man nødt til at vise der er en konsekvens ved ikke at høre efter.
Så ja, mit problem med tiggeriet tror jeg ikke ligger ved hverken hund, ejer eller opdragelse, men ved nogen menneskers manglende respekt for hvordan man gerne vil have tingene til at fungere.

At tage i nakkeskindet bliver nok brugt lidt oftere. Jeg bor på landet, så mine hunde går frit ude, når jeg er ude. Den grusvej jeg bor ned af ender blindt, så når naboen f.eks går tur med deres chefer tæve, som er/var bange for min hanhund (dansk/svensk gårdhund), er hun nødt til at lægge vejen forbi mig. Det har jeg selvfølgelig intet imod, både hund og ejer er jo flink og rar
Men han SKAL bare ned og hilse og vil ikke høre efter. Først lige når jeg har haft fat i nakken af ham med et par formanende ord. Han ved hvor lange han må gå og går aldrig uden for den naturlige afgrænsning af min ejendom, men når der kommer nogen forbi så vil han, og min tæve for den sags skyld, lige ned og hilse. Og selvfølgelig lege når der nu er en anden hund. Men det er sgu ikke altid at modparten lige er med på den og så har vi ballanden med ikke at ville høre
Ikke hver gang, men tit nok. Skal lige siges at min nabo heldigvis kan finde ud af at sige fra og at det som regel er nok til at standse legeriet i tide, hehe..

Mine hunde er tit med mig når jeg besøger andre og dem jeg kender med hund, dem er de vandt til at lege med. Så kan også godt forstå det er lidt underligt for dem at de ikke altid må få lov til at hilse på gæsten der kommer på besøg.

Men hverken et dap over snuden eller at tage i nakke skindet får ingen mig til at opfatte som vold. Jeg anser det heller ikke som vold at forældre er nødt til at tage i armen eller håndleddet af deres barn. Det KAN være en nødvendighed i opdragelse. Vold er altså noget hen af slag eller spark og det mener jeg også er forkert. Medmindre det er i selvforsvar selvfølgelig.

Og jeg kritiserer ikke nogen her, sådan er det ikke ment! Jeg syntes det er flot når du har en velopdragen og tilpas hund på din måde Birgitta
Og tror såmænd også vi er enige på langt de fleste punkter. Men skal selvfølgelig kunne forstå hunden, så kommer man længere end med "kæft, trit og retning", så at sige.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-03-12 16:03

Øh, ikke selvforsvar over for børn selvfølgelig, håber ikke det bliver tolket sådan
Det skulle nok have været formuleret lidt anderledes..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-03-12 16:20

Citat
Men hverken et dap over snuden eller at tage i nakke skindet får ingen mig til at opfatte som vold. Jeg anser det heller ikke som vold at forældre er nødt til at tage i armen eller håndleddet af deres barn. Det KAN være en nødvendighed i opdragelse.

Jeg er ganske enig.
Men jeg har så også oplevet, at det ikke har været nok.

Vi bor i lejlighed, i en blok, som ligger ud til en befærdet vej, og da min datter var lille havde hun ikke meget respekt for bilerne på vejen, så når vi skulle ned mod vejen, så gjorde hun hvad hun kunne for at rive sig løs.
Men desværre hjalp det ikke, at tage fat i armen på hende og tale med store bogstaver, det prellede af, som vand på en gås.

En dag havde hun held med, at få revet sig løs, og så gik det ellers i fuld fart mod vejen.
Jeg blev så bange og forskrækket, at jeg fór efter hende, og så fik hun en bagi.

Derefter fulgtes hun pænt med mig når vi skulle ned mod vejen.

Jeg er ikke tilhænger af, at slå børn, men jeg vil alligevel mene, at et rap bagi er bedre end, at risikere, at barnet en dag ryger op over køleren på en bil, eller under en lastbil.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-03-12 16:26

Citat
Jeg er ikke tilhænger af, at slå børn, men jeg vil alligevel mene, at et rap bagi er bedre end, at risikere, at barnet en dag ryger op over køleren på en bil, eller under en lastbil.

Der er vi helt enige!

Jeg fik en "røvfuld" et par gange af min far de jeg var bette. Jeg var ikke bange for min far, men vidste der var en konsekvens af at gøre noget jeg godt vidste jeg ikke måtte. Jeg har aldrig slået et barn og håber da heller aldrig jeg kommer til det.