/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Gør et billede blåt?
Fra : kgp43
Vist : 460 gange
50 point
Dato : 26-05-03 15:03

Hejsa,

Jeg skal have lavet et farvebillede blåt. Hvordan gøres dette i photoshop?

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 60 point
Dato : 26-05-03 15:11

En hurtig og nem måde er ( jeg antager du har PS på engelsk )

Åbn billede--->Image--->Adjustment--->Color balance og der kan du trække farver frem og tilbage i billedet.

Husk du kan stille på Midtones, Shadows og highlights ( i samme box nederst ) for at opnå en mere nuanceret blå farve.

Er din Photoshop dansk er jeg ikke helt sikker på hvad de hedder, men så må du jo vende tilbage ....

Håber jeg har forstået dig ret !!!!! der findes garanteret andre metoder - men det bliver blåt af det her i hvert fald

Karina

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 26-05-03 15:21

wow... kun 8 min. - hurtig og kontant svar :D

Det var lige præcis det jeg søgte. Har brugt det engang før, men glemmer funktionen når man ikke bruger det så ofte :P
Takker mange gange.

Godkendelse af svar
Fra : kgp43

Dato : 26-05-03 15:22

Tak for svaret Fnollerpige.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 26-05-03 15:26

Glad for jeg kunne hjælpe ...

ja det kræver en noget nær umenneskelig klæbehjerne at huske "Hvor var det nu liiiige man gjorde det" - det kender jeg godt

Karina

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 26-05-03 15:32

Hej

En anden måde, er at lave et nyt lag som gøres blåt. Herefter kan lagets "gennemsigtighed" justeres.

Eller... ja der findes faktisk mange måder, og det kommer lidt an på den effekt du vil opnå.

Du kan nemlig også "blåt" vælge hele billedet CTRL+A ; vælge en blå farve der passer dig i din palette, og så farve billedet helt over med den ( ALT+BACKSPACE - hvis du har valgt blå som forgrundsfarve CTRL+BACKSPACE hvis det er som baggrundsfarve). Herefter "fader" du blot den blå farve med SHIFT+CTRL+F

Inden jeg roder mig ud i "vejledninger" så er jeg nød til at vide hvilken version du anvender af PS da der er stor forskel fra version 5 til 7..... Dem jeg giver her er til version 7 (engelsk)

Alle versioner har dog også en "VARIATION" indstilling, hvor du lige som i en palette kan indstille farverne.. Derfra kan det også gøres. Menupunkt: Image -> Ajustments -> Variations (shortcut: ALT+I, A, N)

Igen er det altså lidt op til den effekt du vil have også..., så hvis ikke der er enten det Karina skriver eller det jeg her har skrevet der kan hjælpe dig, så prøv at uddyb dit behov lidt mere. Skal andre farver neuatraliseres 100% eller må de skinne igennem, eller......

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 26-05-03 16:01

Uden at jeg skal blande mig spor i de to foregående svar, kan jeg lige fortælle dig hvordan jeg farver et billede blå. Og selvfølgeligt syntes jeg jo selv at, det er den hutigste og nemmeste måde.
Jeg vælger først den blå nuance jeg ønsker at billedet skal have. Går derefter i Hue/saturation og sætter flueben i den lille box der hedder colorize. - det er ren magi. Du skulle prøve det en gang.

vh
dorthe

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 26-05-03 16:31

ifgraden; Det må jeg sige, utrolig let :D Men kan ikke bruge det, da det er hele billedet der skal have en blå nuance og ikke kun selve farven. Men det er helt sikkert, at jeg skal til at rode med det alligevel :P

Takker for alle jeres svar.

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 26-05-03 16:32

vedr.: "Men kan ikke bruge det, da det er hele billedet...." Der er hvidt i billedet og det forbliver hvidt.