/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Centrifuge mangler omdrejninger
Fra : bluesky
Vist : 1971 gange
500 point
Dato : 29-01-12 20:22

Hejsa, (jeg lægger lige også spørgsmålet her hvis el-kyndige ikke skulle abonnere på "Hus & Have")

Jeg har her til aften konstateret at når vor vaskemaskine (Blomberg , Type WA 891, Model WA 385) ikke vil centrifugere ordentlig. Den vasker fint men når den når til centrifuge programmet begynder den at brumme ?? Tromlen kører godt nok rundt i begge retninger men meget langsomt.

Er der nogle af jer som har et godt bud på hvad problemet kan være og hvordan dette løses ??

PFT
Bluesky

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-01-12 20:35

Ny vaskemaskine eller ring efter montør

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 29-01-12 20:42

Hejsa,

@Klaudi, det er jo selvfølgelig altid en løsning og som jeg selvfølgelig også selv kunne komme frem til! Havde blot håbet på kvalificerede svar/råd herinde!

Bluesky

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 29-01-12 20:45

Lyder som om der kunne være bud efter nogle nye kul til motoren....

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 29-01-12 20:51
Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-01-12 20:55

Når den skal centrifugere, så sker det med et højere omdrejningstal, her kan det være remtrækket der ikke har ordentlig fat, når den skal køre hurtig.
Er alle faser intakte til maskinen?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-01-12 21:21

Citat
Havde blot håbet på kvalificerede svar/råd herinde!

Det var fa'me os ment som et kvalificeret svar!

Lad vær med at rode med noget du ikke har forstand på!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-01-12 21:28

Roligt nu Klaudi!!!
Bluesky har da kun været på KANDU i snart 7 år, han skal da lige have lov til at lære det, og have tålmodighed.

Måske står han i en kneben situation, og skal have vasket undergardiner til en dating!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-01-12 21:31

Citat
og skal have vasket undergardiner til en dating!

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 29-01-12 21:44

Hejsa,

@ Klaudi - glem det, du spiller min tid og det virker som om du har fået rigeligt til håndboldkampen.
Du udtaler dig ihvertfald om noget, som du ikke har forstand på! Hvad er værst ?

@ 1901 - Tak for et godt link som jeg lige vil kigge nærmere på

@Servino - Du plejer da eller at være ganske seriøs i dine svar. Og ja jeg har været med i mange år og har forsøgt at bidrage til en konstruktiv dialog. Men der er også visse personligheder herinde som skal kommentere på alt - selvom der er blankt/beruset på øverste etage !

Bluesky

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-01-12 21:49

Ved ik' lige om jeg "spiller" din tid, men drukket har jeg squ ik', jo kaffe!

Og det var/er et kvalificeret svar, lad vær med at rode med noget du ikke har FORSTAND på!

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 29-01-12 22:02

Hejsa,

Ja der var en stavefejl, men med de udfald som du kommer med idag får man jo unægteligt en tanke om..... hrmmm - natpotten har været tidligt i brug!

Men da din profil ikke indeholder nogen informationer om hvor dine kvalifikationer ligger og at du umiddelbart finder dig egnet til at bedømme andres, så fortæl endelig, hvor din visdom stammer fra??

End of story - Klaudi
Sov godt

Bluesky

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-01-12 22:07

Bluesky nu skal du heller ikke begynde at forlange urimligheder!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-01-12 22:20

Citat
Men da din profil ikke indeholder nogen informationer om hvor dine kvalifikationer ligger

Min profil behøver jo overhovedet ikke indeholde nogle informationer om hvad jeg kan og ikke kan!

Citat
og at du umiddelbart finder dig egnet til at bedømme andres, så fortæl endelig, hvor din visdom stammer fra??

Hvis du havde lidt forstand på det, havde du vel ik' spurgt!?

Min visdom!? Ha, der er ik' nogen!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-01-12 22:26

Citat
Jeg har her til aften konstateret at når vor vaskemaskine (Blomberg , Type WA 891, Model WA 385) ikke vil centrifugere ordentlig. Den vasker fint men når den når til centrifuge programmet begynder den at brumme ?? Tromlen kører godt nok rundt i begge retninger men meget langsomt.

Hvis den vasker fint er det ikke kullene der er slidt.
At tromlen kører rundt i begge retninger før den skal centrifuge er normalt, det er for at få tøjet/tromlen i vægt-balance.
At den så ikke begunder at centrifugere, kan skyldes flere ting.
1. elektronik/styreboks kan være defekt
2. føler ( hvis denne model har det) der måler om tøjet/tromle er i balance, før den begynder at centrifugere, kan være defekt.
3. føler der måler om der er vand i maskinen, for hvis den tror at der er vand i maskines centrifugere den heller ikke.
4. det kan være en ledning til moteren der er afbrudt.
Der var lige et lille bud på nogle fejl. Men hvor gammel er vaskemaskinen, for det kan nok bedre betale sig at købe en ny maskine, end at få en montør til at rep den.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 29-01-12 22:31

Hejsa,

@Hejdu58
Tak for nogle rigtig gode bud på hvad der kan være galt Det at den "brummer" kraftigt - kan det være en indikator på nogle af dine forslag er problemområdet ?

På forhånd tak
Bluesky

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-01-12 23:15

Citat
Det at den "brummer" kraftigt - kan det være en indikator på nogle af dine forslag er problemområdet

Du er sikker på at det ikke er vandpumpen der brummer/køre, som om den tror at der er vand i maskinen, hvis vandføler er defekt?
For når tromlen køre langsom frem og tilbage, er den ikke færdig med at pumpe vand ud og klar til at centrifuger, den køre ikke videre i programmet hvis den tror at der er vand i den.
Hvis den er kommet til centrifugering i programmet, vil motoren ikke køre frem og til bage, så vil den køre samme vej og stige i hastighed til max, hvis der er en ledning knækket vil den ikke køre rundt / op i hastighed, men måske stå og brumme.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-01-12 15:09

Har du overvejet at sætte et håndsving på, så kan du jo selv hjælpe den op i omdrejninger!

Og nej jeg har ikke drukket, heller ik' af pispotten, men det har du måske?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-02-12 11:37

Tag toppladen af og derefter bagpladen. Inde på bagsiden at karret sidder en gummilange fast, som via en lille plastmellmbeholler går til psessostaten, som regulerer vandstanden.
Tag slangen af og rens slange og studss for snask af kalksæberester. Forstoppelse gør at vandstand måles forkert. Hvis det ikke er fejlen er nden nog i programautomatikken. Då er der dømt ny maskine.

Den slags udskiftninger er for dyre på en gammel model.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 01-02-12 12:11

Hejsa,

@ Transor - tak for fif og det vil jeg straks prøve

Bluesky

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-02-12 14:05

Du kan i første omgang nøjes med at tage slangen af preosstaten, det svare til at der ikke er vand i maskinen, hvis den så kan slynge skal du i gang med at rense slange og studssen for kalkrester.

Og aller først kan du se om den kan slynge når den bliver sat på slyngeprogrammet uden at der har været vasket / vand i den først, har stået natten over, ja så er slange stoppet

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 01-02-12 19:44

Motoren bruger ikke kul, den kører på 3 faser, hvis den ene er afbrudt kan den opføre sig som du beskriver.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 01-02-12 20:19

Hejsa,

Tak for jeres gode konstruktive input Hejdu58, Kogalejy og Transor

Jeg har som Transor foreslog haft både de indvendige slanger fra pumpen og den videre fra yderside til afløb ude og renset disse (meget snask!). Pumpen kører fint og jeg har også renset slangerne fra Magnetpumpe til sæbedispenser, cheket vandtilførsel (ok) men nu kan jeg konstatere at den ikke tager vand ind ;-( Kan det være fordi at føleren stadig tror at der er vand i maskinen (bundfilter er fjernet og renset), filter i magnetpumpe er checket. Som jeg ser det er problemet enten med føleren i pumpen eller magnet pumpen. Begge dele er jo rimeligt nemme at anskaffe og skift, men tror I at jeg er på rette spor ?

på forhånd tak
Bluesky

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 01-02-12 22:00

Kontroller at alle tre sikringer der forsyner vaskemaskinen er hele.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 500 point
Dato : 01-02-12 23:49

http://www.secondware.de/technik/wasch/favorit/info/0010.php
Ud fra det du skriver tror jeg ikke at du har renset slangen til presostaten/vandføler, den ligner/er den på linket, det er bare en tyng slange der går op til den.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 05-02-12 11:16

Du skal have motoren ud og have slebet den ring som kullet slæber på , det tyder på at der ikke er formeget kontagt til ankret......Du skal bruge dette kridt ...http://www.nettoparts.dk/shop/slibesten-for-kommutator-3513p.html
Ankret skal helst slibes hvis man laver et kul skift så det nye kul får optimal kontakt...

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 05-02-12 11:50

Hejsa,

Tak Bassebo og Hejdu58

Jeg har lige de sidste par dage haft andet end den f... vaskemaskine om ørene men vil prøve alle jeres gode forslag idag - men igen tak

Bluesky

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 14-02-12 18:57

Tak for svaret Hejdu58.

Transor og Bassebo ligeledes tak til jer for jeres bidrag så jeg laver lige 2 indlæg, hvor I også får 500 point (hvad de så end kan bruges til )

Jeg har desværre ikke haft tid til at prøve jeres løsninger af men det sker imorgen, og hvis det ikke får gang i "dyret" så skal jeg på jagtefter en ny A+++ 7-10 kg. Har I evt. forslag ?
Efter at vi brugte 4 timer på Møntvaskeri i 3 timer i søndags SKAL jeg have dette løst

Tak for konstruktive bidrag
Bluesky