/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Døde kaninunger
Fra : susss
Vist : 1795 gange
100 point
Dato : 29-01-12 11:21

Har lige opdaget af alle 3 kaninunger er døde de er lige født, men overlevede ikke ...Hvor længe skal man vente med at parre kaninen igen eller skulle man overveje slet ikke gøre det igen ? for 1 år siden fik hun 5 gode friske kaninunger uden problemer..Ved desværre ikke hvor gammel kaninen er da jeg har købt den af en som ikke kendte alderen.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 29-01-12 11:45

Hvis du tager udgangspunkt i mennesker (lyder mærkeligt) men vores organisme kan også føde dødfødte børn, og som reglen er det fordi der er noget i vejen med fostret, og det samme gør sig gældende i dyreverdenen.

Hvis du vil vide helt præsist der har været galt, må du havde ungerne obdukseret hos en dyrlæge, men det er nok en pebret adfære.

Ang. ny paring, så vil jeg vente et godt stykke tid ( ca. ½ år) inden du forsøger igen, ring evt. øg tal med en dyrlæge, de giver som reglen gratis tlf. råd.

Håber det kan hjælpe dig lidt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-12 12:38

Øv hvor trist. Min kanin har også haft en død unge, men det er heldigvis ikke noget kaninen er ked af, det er mere os ejere.

Du kan læse alt om kaniner her, hvor der bl.a også står følgende

Citat
Hvor ofte må kaninen parres?
En rask kanin er i stand til at få 2-3 kuld om året. Men er man er ansvarsbevidst ejer, lader man kun kanine bedække en og højst to gange om året.

http://www.gulerodderne.dk/kanin_avl.php

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-01-12 14:38

Det er jo ikke den optimale årstid at få unger.... Kosten er som regel mere varieret om sommeren.

Der kan være noget i vejen med moderen. Har hun fået den rigtige kost til en gravid kanin? Eller hun kan være syg eller gammel.

OM hun skal parres igen, det ville jeg nok lade komme an på en dyrlægeundersøgelse. Tag både de døde unger og mor med til dyrlægen og lad HAM komme med et bud på, hvad der er gået galt...

Kommentar
Fra : susss

Dato : 29-01-12 15:31

Tak for Jeres råd...har besluttet at vente med det hele til det bliver varmere i vejret..og ungerne er fjernet skal ikke bruge en formue hos nogen dyrlæge for det....mit spørgsmål handlede kun om hvor længe man evt skulle vente på at prøve igen..hvis jeg overhovedet vælger at bruge hende mere.