/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Oliebehandling af trævindueskarm
Fra : HomeAlone
Vist : 813 gange
100 point
Dato : 29-01-12 09:39

Hej

Jeg har en trævindueskarm i køkkenet som trænger til en afslibning og oliebehandling. Det er en mørk træsort, nok mahonie - eller måske kirsebær som resten af køkkenet. Hvilken type olie er velegnet til dette?

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 29-01-12 09:55

Hejsa,

Efter afslibning og afvask, prøvede vi et råd på vore køkkenlåger med rigtigt godt resultat (vi ønskede en forholdsvis mat overflade hvor træet stod i mørk glød )

Kom syrefri vaselineolie (matas) på en klud og smør et godt lag på. Pak derefter ind i Vitavrap (plastfolie) og lad det sidde natten over. Fjern derefter folien og tør efter med en tør klud og I har et flot træ som er vand og snavs afvisende i mange måneder og ellers kan det lige genopfriskes med en klud med vaselineolie (hvor der bare tøres over).

Bluesky

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-01-12 10:22

Her er en god olie, jeg selv har brugt, den giver en dejlig glød og nem at påsmøre og vedligeholde.

http://skovfryd.dk/product-promo.asp?id=9

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-01-12 11:06

Koldpresset linolie

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 29-01-12 13:30

Det billigste er som ovenfor beskrevet koldpresset linolie.

Jeg bruger selv en køkkenbordsolie til en hårdtræsbordplade fra trip trap, som samtidig giver en lille smule farve. Den er nem at arbejde med.

Det vigtige, uanset man bruger det ene eller det andet er, at efter det er trængt ind i træet (ca. 20 til 30 min), at tørrer overskydende olie af, ellers efterlader det en klistret overflade, som er svær at fjerne, uden at starte forfra med slibning

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 07-03-12 10:02

Tak for svaret smuller54.