/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Danmark underskriver ACTA
Fra : Cimbombom
Vist : 792 gange
111 point
Dato : 27-01-12 17:26

Danmark underskriver kontroversiel internetaftale
I går underskrev Danmark den kontroversielle ACTA-aftale, som i følge kritikere både er en krænkelse af privatlivet og en knægtelse af ytringsfriheden

Hej alle sammen, Danmark tilslutter sig ACTA-aftalen, jeg syntes ikke denne aftalen er blevet diskuteret nok, i de danske medier.
Så jeg vil gerne starte en debat her inde.

Er i for eller imod at DK har tilsluttet sig ACTA-aftalen... eller måske skulle jeg starte med at spørge, ved i overhovedet hvad aftalen går ud på

Jeg er personligt imod, da jeg ikke mener vi har behov for mere overvågning af vores samfund.

kilder : http://www.information.dk/291823 , http://www.version2.dk/artikel/danmark-underskriver-den-kontroversielle-anti-kopi-traktat-acta-43171?utm_medium=feed&utm_source=version2.dk&utm_campaign=it_nyheder

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-12 17:53

Det har godt nok kørt MEGET diskret

Det er svært at være imod den del der handler om de fysiske kopiprodukter, jeg er heller ikke vild med piratkopiering (selv om jeg helt sikkert har noget på PC'en, det står jo sjældent med store bogstaver det er ulovligt der hvor man finder det).

Det jeg ikke kan se er hvor meget ACTA betyder i forhold til de nuværende danske regler, vi bliver jo overvåget i hoved og røv i forvejen, alle udbyderne skal jo gemme data om hvor vi har været på nettet og telefonen de sidste to år, mener jeg det er, PET har vist helt frit spil til at lægge spyware ind på folks PC'ere, osv.

Så jeg synes ikke jeg har et grundlag til at tage stilling, men det er jo også helt ligegyldigt hvad jeg og andre mener, når det er vedtaget inden vi hører om det

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-01-12 18:31

Citat
De nationale parlamenter i EU har f.eks. ikke set aftalen

Føj for den lede......men der er tid endnu
Citat
Aftalen træder ikke i kraft før Europarlementet har vedtaget. Parlamentet skal stemme om aftalen i juni i år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-01-12 19:55

En af dem der har været med til tilblivelsen af aftalen har smækket med døren

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1698557.ece

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-12 19:57

Piratkopiering hører jo ikke ind under ytringsfrihed.

Men det er jo meget sigende at et socialistisk medlem af EU-parlamentet har råbt højst

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-12 20:43

Luffea, du ved jo godt at ytringsfrihed er noget man definerer/regulerer via det enkelte lands love.

I Tyskland må jeg ikke benægte Holocaust, i Frankrig ikke Tyrkiets folkemord på armeniere, i Dk må Kidd (vistnok) ikke ønske Pia K død, i Iran må jeg ikke sige deres lokale tro er overtro (ligesom vores, men det må jeg godt sige her), i USA må jeg ikke sige F-ordet på TV, osv.

Hvis du kigger lidt på 180grader.dk, vil du se at de der superliberalister hader DR, det hedder altid DDR hos dem, og gør alt for at undgå at betale licens, men TV har de vist allesammen, (internet synes jeg det er absurd man skal betale licens for, DR kunne jo bare kræve NemID som adgang), så det er åbenbart deres fortolkning af informations- og ytringsfrihed, det skal være gratis (for mig).

Jeg har fornemmelsen af, at de har det helt på samme måde med ophavsret!

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 27-01-12 21:27

Vagn jeg vil lige kommenterer på et af de eksempler du kom med.

Jeg syntes det er helt grotesk at Frankrig påstår at Tyrkiet har begået folkemord.

Da der er meget lidt som tyder på, det har foregået i virkeligheden.

Men der imod er der meget, som tyder på Frankrig har begået folkedrab på bla. Marokko og i Nordafrika mm.

Men sjovt nok lovgiver de ikke om det

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 27-01-12 22:25

Nu skal vi ikke have mere forvanskning af sandheden, cimbim

Tyrkiet vedtog den 27. september 2004 en lov der forbyder at nævne sandheden, at Tyrkiet begik et ufatteligt folkemord i 1915!!!

At Frankrig så vedtager en lov der forbyder dets borgere at lyve om denne massakre, det har jeg det absolut fint med. "Sandheden er ilde hørt", siger et godt gammelt dansk ord, og nu kan vi jo her se endnu et eksempel på det.

Denne massakre på armenerne begyndte 1915.04.24 - i fald løgnerne hjemme i Tyrkiet også har skjult dette faktum for dig.

Verdens største folkedrab skete dog flere hundrede år tidligere, nemlig da muslimerne dræbte og udryddede millioner og millioner af Hinduer - skete i Indien 1000 til 1525.

Spaniolerne begyndte allerede et år efter 1492, og nåede op på 60 mio. sydamerikanere.

At Frankrig også har været grov - er et faktum. Men tilbage står, at kun een folkegruppe benægter fakta, nemlig muslimerne - naturligvis fordi ingen har dræbt så mange medmennesker.

Men kun eet land på jorden har indført ved lov, at sandheden skal skjules, nemlig Tyrkiet, som altså vedtog loven 2004.

At der stadig foretages folkedrab af muslimerne, også i dette årtusinde, også i 2011, er ligeledes fakta, i fald disse forfærdeligheder også er forbigået din opmærksomhed

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 27-01-12 23:25

semmer tro på hvad du vil.
men jeg er ret sikker på at Tyrkiet ikke har begået nogen folkedrab.

Men hvis jeg sagde det på fransk territourium, kunne jeg få en fængselsdom på op til 2 år.

LÆNGE LEVE YTRINGSFRIHEDEN yuhuu, det er sandt at franskmændene respekterer ytringsfriheden var

Og ACTA-aftalen er nok bare endu et værktøj, de kan bruge til at manipulerer befolkningen med.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-12 02:17

Citat
Jeg syntes det er helt grotesk at Frankrig påstår at Tyrkiet har begået folkemord.

Det er nærmere grotesk at det er blevet moderne at forlange undskyldninger fra mennesker der ikke har haft en skid med det at gøre, og når de sidste forbrydere formodes at være døde af alderdom.

Selvfølgelig skal man ikke glemme historien, men man skal kun kritisere eller gøre oprør hvis der stadig finder overgreb sted.
Nogle fører så "evig krig" mod andre, men sådan er verden nu engang indrettet, og er ikke noget der holder op de næste par hundrede år.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-01-12 07:08

Citat
Det er nærmere grotesk at det er blevet moderne at forlange undskyldninger fra mennesker der ikke har haft en skid med det at gøre, og når de sidste forbrydere formodes at være døde af alderdom.

Jeg er helt enig!

Nürnbergprocessen efter 2. verdenskrig var (såvidt jeg ved) første gang man "fastlagde" ansvar for folkedrab, derefter blev den generelle menneskerettighedserklæring vedtaget i FN i 1948, men den er ikke-bindende.

En del senere FN-konventioner er bindende for Dk og andre lande, der har undertegnet og ratificeret, de fleste af dem er fra 1960'erne eller senere, kun flygtningekonventionen er fra 50'erne.

Generelt er lovgivning med tilbagevirkende kraft noget skidt, og så er det helt på månen forskellige lande skal rende rundt og undskylde noget, som var helt almindeligt og accepteret (undtagen af ofrene) for længe siden, Djengis Khan, vikingerne, korstogene, indianerne, slaveri, armenerne, listen er uendelig.

Hykleriet stod i lårtykke stråler, da Fogh undskyldte at Dk havde sendt jødiske flygtninge tilbage til Tyskland før besættelsen (før han blev født), mens han selv stod for at sende flygtninge tilbage til diktaturstater, hvor flere blev mishandlet og "forsvandt", hvilket han kunne og burde have forhindret

Let the dead bury their dead!

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 111 point
Dato : 28-01-12 09:44

Så lykkedes det igen hardcore debbatører på kandu at afspore en debat.
Jeg synes der i overskriften stod noget om ACTA.
Forhold Jer til det, i stedet for at debattere folkemord og alt muligt andet.

Jeg mener det er noget svineri at vore folkevalgte lusker lovgivning i gennem udenfor offentlighedens kendskab.
Jeg er ikke tilhænger af piratkopiering o.lign., MEN jeg er bestemt heller ikke tilhænger af, at vort såkaldte demokrati bliver voldtaget af en flok levebrødspolittikere der mener, at bare vi har valgt dem, så har vi givet dem lov til at gøre som de lyster med vore rettigheder.
Dette er vel i bund og grund bare endnu et bevis på EU's manglende forankring i medlemslandenes befolkninger.

Hvor langt vil I egentligt gå i terrorbekæmpelsen hellige navn? Hvor meget overvågning vil I egentligt acceptere? Det gamle DDR er snart en søndagsskole for amatører i sammenligning med den overvågning de såkaldt "frie" lande udsætter deres borgere for i forsøget på at styre vores adfærd.
Ophavsret er godt, men den må have en endeet sted. Bare fordi en musiker eller filmskaber har begået noget godt håndværk på et tidspunkt, og derigennem skabt grundlag for at producere et produkt, skal han ikke kunne begrænse min brug af hans produkt når jeg har købt og betalt for det. Hvis en frisør retteligt har købt en CD til fuld pris, skal han sq. ikke betale royaltys og coda afgifter, bare fordi han lytter til den i sin forretning.

Jeg kan godt føle mig taget lidt ved næsen når jeg i pressen ser fede gamle mænd cigarrygende flyde på luftmadrasser i swimmingpools og føre sig frem, bare fordi de i deres arbejde har begået et eller andet, som nogle folk tilfældigvis gider bruge deres fritid på. På et eller andet tidspunkt må deres ophavsret høre op, og de må så enten begå noget nyt interessant eller finde sig et regulært job.

Der må være grænser for ophavsret ... og vi skal da slet ikke have flere kontrolinstanser udenfor offentlighedens opsyn til at kontrollere os. ACTA indeholder som jeg har forstået det mulighed for, at rettighedsindehavere kan lukke hjemmesider, som de MISTÆNKER for at krænke deres rettigheder - hvem skal egentligt kontrollere rettighedsindehaverne?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-01-12 10:11

Nu så jeg lige, at vagnr havde skrevet, at folkene på 180Grader er superliberalister, fordi man er træt af DR's evige venstresnoede sigte, og fordi man skal betale over 2.000 kr. om året i licens, selvom man ikke ser DR.

Jeg vil blot gøre opmærksom på, at vagnrs holdninger mindst er supersocialistiske, hvis vi skal blive nede på samme platte niveau, som vagnr konstant befinder sig på. Statsstørrelsen har ingen ende for vagnr og hans asocialdemokratiske venner.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-12 10:15

Citat
Jeg mener det er noget svineri at vore folkevalgte lusker lovgivning i gennem udenfor offentlighedens kendskab.
Jeg er ikke tilhænger af piratkopiering o.lign., MEN jeg er bestemt heller ikke tilhænger af, at vort såkaldte demokrati bliver voldtaget af en flok levebrødspolittikere der mener, at bare vi har valgt dem, så har vi givet dem lov til at gøre som de lyster med vore rettigheder.
Dette er vel i bund og grund bare endnu et bevis på EU's manglende forankring i medlemslandenes befolkninger.

Jeg er heller ikke tilhænger af EU, den sunde konkurrence som EU skulle have internt bliver ødelagt af milioner af tons papir med harmonisering og ens betingelser.

Desuden viser det sig at hele det cirkus er nogle svagpissere i det store politiske og økonomiske spil, både mod øst og vest, de danser foran USA`s pisk og kritiserer manglende menneskerettigheder i Kina, samtidig med at de sender handelsdelegationer til Kina lige så snart de lugter et eksporteventyr........for blot at opdage efter et halvt år efter at kineserne snupper en masse know-how så det bliver eksport til EU istedetfor

Jeg glemmer heller ikke den retssag som EU lagde an mod Microsoft for at implentere Internet Explorer i Windows, som 75% af brugerne anvender alligevel, desuden har Mirosoft aldrig forhindret folk i at installere andre browsere, tværtimod har de et samarbejde i baggrunden med folkene bag Firefox

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-01-12 10:25

Citat
kan lukke hjemmesider, som de MISTÆNKER for at krænke deres rettigheder

Så kommer kandu på listen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-01-12 11:01

Jeg henviser til den tilsvarende debat på 180grader, mange interessante? indlæg

http://www.180grader.dk/Politik/danmark-har-underskrevet-acta-version2

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 28-01-12 14:31

Citat
Så lykkedes det igen hardcore debbatører på kandu at afspore en debat.
Jeg synes der i overskriften stod noget om ACTA.
Forhold Jer til det, i stedet for at debattere folkemord og alt muligt andet.

Elsborg har ret Cinbin, hvorfor kommer du pludselig med sådanne vilde påstande i en - til da - seriøs debat. Og dit svar gør det ikke bedre - blot en benægtelse af fakta.

Det danske politi har en speciel oplevelse med jer "fra de varme lande". Iflg. politiets egne udtalelser har de aldrig tidligere været præsenteret for "klienter" der benægter fakta. Men nu oplever man at gribe forbrydere med tyvekoster på sig - og alligevel benægtes fakta.

Så hermed stopper jeg indlæg i denne debat om folkemordene der ikke skete - iflg. tyrkerne.

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-12 14:55

Citat
kan lukke hjemmesider, som de MISTÆNKER for at krænke deres rettigheder

[Hahahahaha]
Så kommer kandu på listen
[Hihihihihi]

Kommer jo an på hvordan de griber det an, hvis de starter "i toppen" og får lukket for servere med mad til de nærige kan der jo ikke linkes til dem herinde, så det dør automatisk hen

Foregår der stadig lusk bagefter vil det foregå i lukkede grupper ligesom f.eks børneporno hvor der udveksles blot via ip og tilhørende passwords.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 28-01-12 16:25

Citat
Det danske politi har en speciel oplevelse med jer "fra de varme lande". Iflg. politiets egne udtalelser har de aldrig tidligere været præsenteret for "klienter" der benægter fakta. Men nu oplever man at gribe forbrydere med tyvekoster på sig - og alligevel benægtes fakta.

Generalisering længe leve! jeg benægter ikke fakta semmer, i de kilder jeg har læst, står der beskyldningerne om folkemord er flaske.
Derfor er jeg ikke enig i det du har skrevet.

og med hensyn til spørgsmålet om ophavsret, er jeg 95% enig med f.elsborg.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-01-12 17:59

Ja, jeg mener, at folkene på 180Grader er langt klogere end socialdemokrater!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-01-12 18:42

PT, det er de sikkert, måske skulle du til at lege med dem,?

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 28-01-12 20:43

Tak til alle som deltog i debatten.

Tak for svaret f.elsborg.

Og fortsat god Wochenende.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 29-01-12 00:02

Tak for pointene Cimbombom.

Godt med lidt focus og offentlig debat, når politikerne løber om hjørner med os, uanset hvilken svinestreg de så end finder på "til vort eget bedste" - jeg tror EU tilhængerne ville frygte, hvis de skulle offentliggøre, hvor meget lovgivning de har måttet harmonisere i skjul for befolkningerne.

Historiebøgerne skrives af sejrherrerne, sandheden kommer først frem langt senere (og ikke nødvendigvis i første forsøg). Sandheden kan vist også have flere ansigter, lidt afhængigt af hvor man ser den fra - sandheden tolkes af øjnene der ser.
Jeg var i DDR et par gange før muren faldt. Det var i perioden, hvor NATO plastrede vesteuropa til med tomohawk misiler - som svar på østblokkens SS20'ere. Og tænk en gang, almindelige mennesker derovre, var lige så bange for vores agressive adfærd, som vi var for deres. Gud ved, om vore politikkere ikke var lige så fulde af løgn som deres?
Selv god weekend