/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-ur.
Fra : psoeborg
Vist : 824 gange
20 point
Dato : 27-01-12 14:10

Jeg har købt et el-ur fra 1938 lavet af bakelit hos Lauritz Knudsen. Uret går fint, men bliver temmelig varmt efter et par timer.
Kan man risikere at der opstår brand i uret?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-01-12 16:33

Ja

Accepteret svar
Fra : netop

Modtaget 20 point
Dato : 27-01-12 17:20

Nej, det mener jeg ikke...

http://da.wikipedia.org/wiki/Kunstharpiks

Citat
Bakelit er et sort plaststof og var verdens første industrielt fremstillede kunststof.

Bakelit blev opfundet af (og er opkaldt efter) den belgiske kemiker Leo Hendrik Baekeland i årene 1907-9. Bakelit er et stabilt varmeresistent kunstharpiks.

Bakelit bliver ikke brugt så meget som i sin storhedstid, da det er lidt skørt. Men det bliver stadig anvendt til håndtag til pander og gryder, elektriske sikringer, elektriske stik og muffer, og til elektriske jerndele.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 27-01-12 17:32

Sådan noget BAKELIT skaber jo mange minder fra fortiden...

http://www.capac.dk/wordpress/?p=3421

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-01-12 18:35

du kunne jo installere en blæser i uret

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-12 20:03

I gamle dage blev elektriske dele jo ret varme, selv de mindre ting havde store transfomere.

Hvis Du kender en elektriker kan Du få ham til at tjekke den.

Bakelit kan ikke brænde, men det forvitrer ved høj varme og bliver skørt som kiks.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-01-12 09:33

Kører det med den rigtige spænding/volt?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-01-12 10:22

Et ur fra 1938 kan ha dårlige isoleringer i diverse elkomponenter, det
kan være skyld i overophedning.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 28-01-12 11:28

Citat
Et ur fra 1938 kan ha dårlige isoleringer i diverse elkomponenter, det
kan være skyld i overophedning.

Sikkert -

Citat
Kan man risikere at der opstår brand i uret?

Absolut nej!

Godkendelse af svar
Fra : psoeborg

Dato : 23-07-12 00:43

Tak for svaret netop.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 23-07-12 01:07

VELBEKOMME!