/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kloak/afledning
Fra : Harring
Vist : 925 gange
61 point
Dato : 23-01-12 18:21

Mit spørgsmål går på at vi har et kloaksystem der er gået "i stå".

Prøver lige at beskrive. Vi har septiktank hvor der går en ledning gennem vores grund og ud i vores nabo´s mark. Vi bor på landet så det er nok noget nedsivning eller sammenkobling med hans dræn.

Problemet er så at fra rensebrønden i vores have og ud i marken er der ingen aftræk. Vi kan ikke komme af med vores kloakvand og det løber over i vores have. Vi har fået spulet og tømt flere gange men problemet er ude i marken.

Hvordan står vi i forhold til at få det lavet? er det vores nabo der skal vedligeholde det eller vores ansvar selvom problemet er på hans mark?

Spørg gerne for uddybning*S*

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-01-12 18:27

Det er jeres problem.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-01-12 19:08

Der må lugte godt i Jeres have, jeg ville da skynde mig at få det lavet selv, det er jo Jeres afløb - og måske snakke med naboen bagefter.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 23-01-12 19:43

Det er godt med nogle korte og præcise svar, men jeg vil gerne lige høre flere "eksperters" mening om problemet. Har talt med nogle mennesker og de siger i kor at det er min nabo der skal vedligeholde dræn og alt hvad der er i hans mark.

Hvis der også sidder en med en løsning på vandafledning i meget ler holdigt jord, så kom endelig med en løsning. Hvis vi kunne undgå at involvere den nabo´s mark så er det jo optimalt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-01-12 19:52

Så må du jo begynde med naboen og høre hans mening

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-01-12 19:52

Enten har i en aftale eller ikke.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-12 21:49

Hvis der ikke ligger en benhård aftale mked vaboen, eventuelt tinglyst, så er det jeres hovedpine.
vh
pbp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-01-12 22:01

Brugerne på kandu kan da ikke give dig et konkret svar.

Du skriver

Citat
Problemet er så at fra rensebrønden i vores have og ud i marken er der ingen aftræk.

Ligger den "rensebrøn" i skel, eller ligger den på Jeres grund?

Jeg vil tro, at begge parter skal betale, for at få det bragt i orden, men jeg er ikke ekspert.

Hvorfor er det ikke undersøgt af en fagmand??

Accepteret svar
Fra : jensviggo

Modtaget 61 point
Dato : 24-01-12 07:43

Problemet med dræn i lerholdigt jord er, at det ikke virker, før der bliver lavet en faskine for enden af drænledningen. Og hvad er en faskine så, det er simpelthen et område hvor drænet slutter, der indeholder porrøst materiale, startende for bunden med grus, lidt singels(små sten) afsluttende med skærver/ tilsidst små kampesten, så virker det, jeg vil tro den skal være ca 10m lang og 1 meter bred/dyb

jensviggo

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 24-01-12 07:58

Hvis jeg stod for at skulle bruge flere tusinde kroner på et jord/kloakarbejde, ville jeg ville ikke være i tvivl om at skulle tale med en fagmand i stedet for at forlade mig på tilfældige personers mening og holdning. Selvom de kunne være nok så rigtige.

De fem- til femtenhundrede kroner, jeg ekstra skulle fyre af på en times gode fagmandsvurderinger, ville give mig rolig nattesøvn og behagelige timer om dagen.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 24-01-12 08:20

Ved godt hvad en faskine er og ved også godt at fagfolk ved noget jeg måske ikke ved, men nu er jeg nu her på kandu.dk og derfor spørger jeg*S*.

Godkendelse af svar
Fra : Harring

Dato : 24-01-12 08:21

Tak for svaret jensviggo.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 24-01-12 12:42

Hvis der er tale om dræn så er det naboen der skal vedligeholde

http://www.horsenskom.dk/borgerinfo/miljoenaturvandogklima/vandloeb/vedligeholdelsesforpligtigelser.aspx

Hvis man som privat borger ringer, så tænker kommunen ofte, BRS20xx hvor formuleringen er at vand (som jo kun kan komme fra tagnedløb!) skal holdes på egen grund... men den gælder ikke dræn på landbrugs...

men er en septiktank et dræn, jeg ved det ikke...