/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vedr. varmepumpe...
Fra : mbrasmussen01
Vist : 444 gange
100 point
Dato : 22-01-12 14:58

Så mangler jeg igen rådgivning og håber nogen kan hjælpe.

Jeg bor i et hus på 60 kvm i grundplan med fuld kælder og 1. sal. jeg har olie fyr og anslået forbrug om året er 2000 liter. -Jeg er begyndt at overveje mulighederne for varmepumpe. og har set man kan få dem mellem 20-25.000.

Nogen erfaring med holdbarhed og installationspriser, og om leverandørenes anslået forbrug af el holder?? På vvseksperten skriver de at man sparer mellem 30-50% på varmeforbruget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-12 15:43

Hvis det er fra udeluft, så virker den dårligst, når der er allermest brug for den, og til det prislag er det næppe en med jord- eller grundvandsslange. Varmepumper virker bedst, når temperaturen ikke skal hæves for meget, så de bedste opvarmningsformer er gulvvarme og luftopvarmning, det dårligste er vandbåren centralvarme. Sammenligner man effektfaktoren ved +5 i jorden til +28 under gulvet med den ved -25 i luften til +65 i radiatoren, skal man lige kigge på de absolutte temperaturer:
I første tilfælde 278 Kelvin til 301 Kelvin (8,3% tilvækst), i andet tilfælde 248 Kelvin til 338 Kelvin (36,3% tilvækst). Teoretisk vil effektfaktoren være over fire gange så god i første tilfælde, men behovet for supplerende opvarmning af brugsvand vil sløre billedet i praksis.
Hvordan det hænger sammen økonomisk, afhænger i sagens natur af prisudviklingen på elektricitet og på fyringsolie. De politiske vinde i øjeblikket blæser i retning af udfasning af oliefyr i løbet af en årrække. Måske skal du spekulere på merprisen for en varmepumpe med nedgravede slanger og spørge nogen, som ikke har penge i klemme i lige din sag.
Mine praktiske erfaringer er lig nul, så det med reel pris, levetid og driftsomkostninger kan jeg ikke en dyt om; selv bor jeg på kommunal fjernvarme og på ferie med brændeovn og elvandvarmer.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mbrasmussen01

Dato : 22-01-12 16:04

Okay, mange tak for dit svar. er ikke på at jeg forstår det hele. altså mine overvejelser går på at skifte fyret ud med en varmepumpe. F.eks den de har til ca. 24000 hos vvseksperten. Jeg har gulvvarme både i stue etagen og i kælderen. så kun på 1. sal jeg er afhængig afhængig af radiotor varme. Men som det er nu kører radiotorene på samme fremløbs temperatur som til gulvvarmen, altså ca 40-45 grader. Mener bar at det ville være skonnere for at sku stå for olie og larmen derfra osv. og kunne bruge varmepumpe i stedet og så betale prisen i strøm i stedet. Altså hvor der selvfølgelig helst skulle være lidt økonomisk fordel selvfølgelig.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 22-01-12 16:11

du har langt bedre forentning på din inverstering hvis du tager et kik på din klimaskærm - efterisolere og bedre vinduer giver årlig en besparelse- og det slides ikk op som enhver inverstering i form for alverdens junk i varmepumper mm. prakket ned over dig af en tryllekunster der er fuld af løgn-
her kan som regel spares op til 30-40 % med minimal inverstering. -

så kikker du på hvordan du får tilført energi til dit nye hus - her er flere muligheder- pillefyr- ny oliefyr og keddel- som fås idag med en udnyttelsprocent på op til 104 % for de samme kr. som en varmepumpe installation

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-12 18:43

Det er sandt, at nutidens oliefyr er meget bedre til at udbytte energien end fortidens, men der er en pæn risiko for, at oliefyr skal udfases i løbet af ret få år. Men bemærkningerne om klimaskærmen er meget sande

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-01-12 20:41

de billige varmepumper holder ikke tilnærmelsesvis hvad de lover. skal du have noget der duer, skal du have jordvarme.
og der ydes et tilskud på 10000 for at gå fra oliefyr til jordvarme.
se mere på www.skrotditoliefyr.dk

Kommentar
Fra : mbrasmussen01

Dato : 22-01-12 20:58

Okay. tjekker lige det sidste link ud i forhold til jordvarme.

Mit olliefyr nu er en domusa kedel fra 2009 mener jeg. og mit hus har vinduer fra 2008 og er fornuftigt isoleret. Det med at købe nyt fyr mener jeg er helt håbløst nu hvor der er så meget fokus på grøn energi. Samt at vi skal have det udfaset i løbet af relativt få år. Så troede jeg at man kunne ordne problemet med en varmepumpe, da jeg læste om en som havde sat kun en varmepumpe op, uden jordvarme, men kun luft-varme op. til godt nok 70.000,- men kunne også opvarme gildesal på denne. Så tænkte jeg at jeg måske kunne overveje den metode også. Men er det rent utopi at tro jeg kan købe en luft-varme pumpe til at varme huset op med gulvvarme og så supplere med elpatron til min vandvarmer??

Kommentar
Fra : mbrasmussen01

Dato : 22-01-12 20:58

Altså uden jordvarme??

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 24-01-12 22:23

Jeg vil foreslå at installere en brændeovn i stuen den kan også varme 1.salen en del, i kælderen kan
du vel varme op med elvarme efter behov. En palle bøgebrænde koster omkring 2000 kr. 3 paller er
nok til at varme et hus på 100 kvm. op i en vinter. Det er den billigste opvarmning for tiden.