/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
hard-disk problemer med wxp
Fra : nilsen
Vist : 250 gange
50 point
Dato : 26-05-03 10:53

gd
Jeg har partitionert og formatert mine 2 hd som følger
disk 1: 2 partitioner 5 og 10 gb
disk 2: 1 partition 20 gb.
Indstallerede så w98 på disk 1 (5 gb)
deretter
wxp home ed. på disk 1 (10gb)
dualboot
Når jeg starter opp (booter) til w98, vises alle disker og partitioner riktig.

men i wxp
vises kun c og d, hvor henholdsvis w98 og wxp ligger
den store disk vises ikke. Istedet kommer frem en disk (G) på 1,9 Gb., som wxp opplyser ikke er partitionert.
Altså
w98 viser
c drev 5 GB
d drev 10 Gb
e drev 20 Gb
wxp viser
c drev 5 gb
d drev 10 gb
g drev 1,9 gb (ikke formatert)

Noen som kan hjælpe meg ud av dette, ville gerne kunde bruge det store drev fra wxp.

mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : x13

Dato : 26-05-03 15:49

hejsa
kør diskhåndtering og partitioner den disk som er "g" eller opret en disk på resten af pladsen
hilsen
x13

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-05-03 20:48

Har du prøvet at kikke på disk manager i XP
De 1,9 gb tyder på at du i fdisk ikke har sagt ja til store HD
Er du sikker på at 98 læser 20gb og ikke 2gb.
Xp opretter cdrom som D derfor forskyder drevbogstaverne sig i XP
Det var nogle af mulighedderne.
Emesen.

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 26-05-03 21:56

gdi
Etter at jeg fikk formatert disken i wxp, viser den nå ca 2,1 GB. Jeg kunne legge data på denne del av disken.
Men nå ved åpning av w98, har denne disk helt forsvunnet. Her har jeg nå tilbage c og d, men de tidligere het c-d-e, mens dvd og cd henholdsvis hadde fått f og g.
I Bios vises begge disker korrekt.
Det virker temlig forvirrende. Noen god forklaring?
By the way, jeg har kørt fdisk på dette drev 2-3 gange og benyttet ja ved spørsmål om store diske.
Nilsen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-05-03 22:05

Ja nu har du formateret HD 2,1gb (20gb) i NTFS og det kan 98 ikke læse.
Gå i fdisk>slet 20gb>opret logisk drev>maxstørrelse skulle nu gerne være 20gb og automatisk sat til Fat32 som kan læses af 98 og XP(NTFS)
Hold nu øje med at det er den rigtige partition.
Håber det hjælper.
Emesen.

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 26-05-03 22:49

gdi
Sri, jeg har nu kørt fdisk igen på drevet, alt går normalt, igen vises drevet i w98 med 19.6 gb tilgengelig plass.( med bokstaven e) Jeg kan bruke drevet som jeg pleier.
I wxp er vi tilbage med problemet, den vises som et drev g, med tilgengelig plass 1,96 gb, og vises som ikke formatert, jeg kan nå formatere disken her, da forsvinner den igen i w98, og vises i wxp med tilgengelig plass på ca 2 GB.
Hva kan jeg nu forsøge??
Nilsen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-05-03 22:57

Har du været i XP disk manager. Der kan du også se på din HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 26-05-03 23:07

Ja, og der står den som nevnt
g = 1,96 gb - uformatert, og at det intet er galt med disken.
Nilsen

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 26-05-03 23:16

I disk manager (XP) har du der prøvet at slette 20gb og oprette en Fat32. ikke bare formatere, men først slette>genstart>opret>fat32
Hov for resten kører '98 fat16, for så er det lidt svært at begge kan se partitionen.
det må du kunne se fra XP manager.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-05-03 23:30

Jeg lukker nu
Emesen.

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 27-05-03 00:09

gdi
ikke sikker på hva du mener emesen, hvordan skal jeg slette 20 gb som ikke findes i wxp. drevet er jo fdisket til fat32. Vi høres i morgen
Nilsen

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 27-05-03 08:12

gm
Jeg har imellomtiden arbeidet litt med denne disken, og er like langt.
Har nå forsøgt å dele disken opp i 2 partitioner, alt er korrekt i w98, men wxp kan kun se 2 Gb av disken.
Ved å køre ny indstallasjon hvor man jo får anledning til å velge drev, oppgis også 2 gb som max tilgjengelig diskplads.
Har undersøgt litt i forskjellige newsgroups wxp, men ikke fundet noe lignende problem.
Det vil glæde meg om noen kunde finde ud av dette, eller henvise til en annen nyhedsgruppe, gerne engelsk, som evt måske kunde hjælpe.
Nilsen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-05-03 09:37

Hotmail chatroom >IT>Nerds and Nerdettes (US) , men der er flere.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : nilsen

Dato : 30-05-03 08:18

Tak for svaret emesen.
Desv. var det ikke noen løsning, den findes nok, men indtil nu, tiltross for flere new.g. etc har jeg ikke vært istand til å få et svar som løser problemet. Jeg investerer i en ny disk, og så får vi håbe den kan benyttes.
Jeg takker for interessen
Nilsen