/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ledninger fastsat med rapidhammer
Fra : Runeldo
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 20-01-12 19:33

Jeg har erhvervet mig en rapidhammer, sådan en professionel en, som har været ret dyr. Jeg ville egentlig bruge den til at sætte ledninger fast med, men nu ser jeg, at der på pakken står, at man kun må bruge den til ledningen med en maksimal spænding på 50 volt. Har det nogen betydning, hvis jeg bruger den til ledninger med 220 volts spænding?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-01-12 19:48

Isolationen må ikke klemmes for hårdt sammen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-01-12 19:48

Det har den betydning at du risikerer at banke klammerne ned i ledningen, det er da livsfarligt!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-01-12 20:29

Det kan på ingen måde anbefales da ledningerne bliver beskadigt

Kommentar
Fra : Runeldo

Dato : 20-01-12 21:36

Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor der er forskel og hvorfor ledningen bliver klemt sammen - der er jo ikke forskel på tykkelsen af en ledningen som fører 50 eller 220 volt. Selvfølgelig må jeg ikke smide klamperne igennem ledningen, da skidtet nok kortslutter. Jeg vil bare gerne have en forklaring på hvad forskellen egentlig er og hvorfor der er en begrænsning.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 20-01-12 21:36

Dit spørgsmål er vel ment som en joke?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-01-12 23:45

En rapidhammer er én, der knalder hæfteklammer i. I sagens natur er den ikke 100 % træfsikker, så du risikerer at ramme en spændindingsførende leder, og så har du en livsfarlig situation. Selv en meget tynd hæfteklamme kan føre rigeligt med strøm til at slå dig og din familie i tre led ihjel på én gang.
Stærkstrømsledninger lægges i kabelbakke eller sættes op med nylonclips. Faste kabler eventuelt med galvaniserede kabelbøjler
vh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-01-12 23:52

Jeg har aldrig set ledninger sat fast med hæfteklammer nogen steder.

Dertil kommer at klammerne er tynde og skarpe, begynder en ledning at røre på sig lige ved en fastgørelse skærer den sig igennem isoleringen og kortslutter.

Ret klampt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-12 00:45

Selv omdu ikke direkte rammer en leder kan sådan en godt skad ledningens isolation og kappe. Ordene om de 50 V stammer fra en tosse som tror at stærkstrømsreglerikke gælder for spændinger under 50 V. Det er en meget populær misforståelse.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-01-12 07:44

Hvis du overlever og huset er brændt grundet dine tidsbesparrende hæfteklammer , ja så dækker forsikringen ikke.

Kommentar
Fra : Runeldo

Dato : 21-01-12 08:57

OK det er lidt svært det her. Rapidhammeren er beregnet til at sætte ledninger op med, og man kan ikke sætte klamperne ned igennem ledningerne, da hammeren er udstyret med holdere, som gør arbejdet præcist og sikkert. At folk ikke har set ledninger sat op med sådan en hammer og derefter går ind og kloger i problematikken, kan man jo ikke bruge til noget som helst. ALLE tdc-teknikere bruger en sådan rapidhammer til deres daglige arbejde med at trække telefonkabler, internetkabler ol (dvs. svagstrømskabler) i deres daglige arbejde, og det virker da ikke som om at de har et problem hverken med at ramme leningerne, at isoleringen bliver skadet eller (haha) isolereingen bliver klemt for hårdt sammen (..så strømmen ikke kan komme igennem????? hahaha). Jeg er lidt ved at opgive, men ringer i dag til en fagmand og opdaterer jer omkring grunden til den øvre grænse på de 50 volt. Læs evt mit spørgsmål igen, hvis der stadig er grundlag for misforståelser.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-01-12 10:15

Lad mig komme med en kommentarogså...
som du selv skriver ,så bruges klammerne kun til svagstrøm og datakabler evt telefon ledning.
Hvis du skulle være uheldig og komme til at klemme så hårdt at isolationen bliver veskadiget,så er der jo mulighed for at der er 220v i klamperne ( teoretisk) Nu tænker jeg ikke på instalationskabel -men på en evt forlængerledning fra en stik kontakt til feks. tv mm. ( ikke jordet)
Teoretisk kan du klemme ind til den blå ledning et' sted og 15 cm længere henne den brune ledning.
Så kommer der en lille unge kravlende og kommer i kontakt med begge klamperne ....Ser du scenariet???
Så dette er mit GÆT på hvorfor disse bare er til svagstrøm mm

Sverola

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-12 11:23

For spændinger over ca 50 V ( og visse strømstyrker) gælder der specifikke krav i stærkstrømsbekendtgørelsen og diverse normer og standarder.
Ved laver spænding (og eller strøm) gælder stærkstømslov stadig. Men der er ikke specifikke regler for hvordan installation skal udføres. Det er det folk populærr kalder svagstrøm.

Men man må ikke lave noget, som er farligt.

En skade på en telefonledning eller et datakabel er ikke farligt. Det samme gælder en ledning til ellektrisk hegn, selv om spændingen er langt over 50 V.

Men en ledning til halogenlamper med bare 12V kan ved skade medføre brand.

Derfor er bemærkningen i din vejledning om 50 V ikke korrekt. Den skal forstås som at den ikke må bruges, hvor ledningsskader kan medføre fare.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-12 11:30

Og så lige en kommentar til. Spændingen på telefonledninger er , eller kan være over 50 V. På min isdn ledning ligger fra centralen konstant godt 100 V. Men der er strømbegrænsning, så en kortslutning, gør kun at telefonerne ikke virker.

Risikoen ved rapidhammeren er sikker ikke stor, men ledninger hvor konsekvensen af skade er stor, kræver bredere, tilpassede og mere sikre bøjler , eller anden befæstigelse som ikke kan klemme hårdt på ledningen.

Kommentar
Fra : Runeldo

Dato : 31-01-12 11:11

Merci

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-01-12 11:28

Jeg gentager: 230 Volts ledninger trækker man enten i kabelbakker eller sætter op med nylon-clips. Jeg ved sgu godt, at telefonmontører ikke holder sig for gode til at sætte kabel op med hæfteklammer, men det gør det ikke til en god praksis. det er da også én af grundene til, at man på centralen kan måle inden for få meter, hvor der er en afbrydelse eller kortslutning (TDR).
Men folk og fæ kan altså blive slået ihjel af det stads, og det er strengt ulovligt.

Og hvis isoleringen bliver klemt for hårdt sammen, så kan strømmen stadig løbe -også ud i dine børn - men isoleringsmaterialet (plast) har det med at flyde, hvis der er et permanent ensidigt pres.

Og prøv ikke den med, at det har jeg ikke forstand på: Jeg har undervist i det gylle i over 40 år.