/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Skat/moms Gallerisalg
Fra : hvaderikkeibrug
Vist : 1182 gange
300 point
Dato : 20-01-12 10:33

Jeg har en bekendt, der er en flittig hobbymaler. Nu har et galleri spurgt, om de kan få nogle af hans billeder til salg.
Galleriet skal have 50%, hvilket er fair nok. Der skal betales noget, der hedder kunstnermoms, som galleriet trækker fra, vist omkring 5%.
Men skal min bekendt også betale skat af de resterende 45%?
Der er tale om små, ret billige billeder til ca. 200 til 500 kr. pr. stk. alt efter størrelse. Han tør ikke rigtig kaste sig ud i det, før han er på sikker grund.
Han er folkepensionist og har ikke anden indtægt.

P.S. Vi har begge været inde på SKAT's hjemmeside, men den er ikke til at finde ud af, og der står ikke noget om, hvorvidt man skal betale både moms og skat. Salget vil aldrig nå op over 50.000 kroner om året.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-01-12 10:50

Som du selv er inde på at salget ikke overstiger 50.000 kr. skal man ikke lade sig registrere og dermed ikke betale moms. Princippet er, at man skal betale indkomstskat efter reglerne af alt man tjener. Hvis man betaler et vederlag til en anden part har man jo ikke tjent det. Jeg ville tage indkomsten jeg ville få tilbage, trække event udgifter til materialer fra og så betale alm. indkomstskat af resten.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 20-01-12 11:30

Min bekendt har en trækprocent på 39, så hvis han sælger et billede til 300 kroner, og galleriet skal have 50%, så er der kun ca. 90 kroner tilbage, og når dertil så skal regnes materialer,så kan det vist ikke betale sig at sige ja tak.
Han har ikke gemt bon'erne for de lærreder, rammer og malegrej, han har købt i tidens løb, da det jo aldrig har været meningen at sælge billederne.
Men man kan jo lade sig momsregistrere, selv om man ikke omsætter så meget. Spørgsmålet var, om man BÅDE skal betale de 5% moms OG skat, hvis man er "kunstner-moms"registreret?

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 300 point
Dato : 20-01-12 13:27

Moms og skat er to forskellige ting. Moms er en afgift du opkræver for staten når du sælger noget. Så det skal lægges oveni den pris du vil have for din vare. Normalt 25 % men så er der en særregel for kunstværker og unika hvor der kun er 5 % moms. Skat er en afgift på dine indtægter eller for virksomheder/selvstændige af overskuddet.

Din ven skal altid betale skat af indtægterne - også når han selv sælger dem. Så når han sætter prisen på billerne, skal det jo med i overvejelsen af hvad prisen skal være. Det er der desværre mange hobbymalere der glemmer. Han kan hæve prisen, så han får en ordentlig betaling, også selvom galleriet tage 50%

Godkendelse af svar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 20-01-12 17:51

Tak for svaret ElseR. Jeg vil printe det ud til min bekendt, der ikke er så knøw til det med EDB.