/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
punktum til komma excel
Fra : snaptil
Vist : 5811 gange
500 point
Dato : 20-01-12 08:55

Jeg har et excel dokument, hvor jeg får tallene skal have præsenteret dem på den amerikanske måde. det vil sige punktum skal være komma, får at adskilde tusinde. Jeg ønsker ikke at bruge -> kontrolpanel->regionale indstillinger.

Der er mange kommaer/punktum i en tekst del, så hvis jeg laver søg og erstat på hele dokumentet, vil dokumentet optræde forkert.

kan jeg ikke formatere det område hvor mine tal er?

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 20-01-12 09:02

Du kan jo markere de rækker og/eller kolonner hvor du vil lave en søg og erstat. På denne måde ændrer den ikke på din tekst...

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-01-12 09:11

hmm kan se søg og erstat . med ,
der svares tilbage, det søgte bliver ikke fundet

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 510 point
Dato : 20-01-12 09:45

Du kan ikke bruge søg og erstat, da Excel så ikke kan finde ud af tallene.

Men hvis du bruger denne formel, formateres tallet i A1 som tekst efter amerikansk talformat med komma som tusindtalsseparator og punktum som decimalseparator (f.eks. 1,234,567.89):

=SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(TEXT(A1;"#.##0,00");".";"|");",";".");"|";",")

På dansk er =SUBSTITUTE vistnok =UDSKIFT, og =TEXT er =TEKST.

Simon

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 20-01-12 14:46

Hej !
Citat
På dansk er =SUBSTITUTE vistnok =UDSKIFT

Ja eller ERSTAT men hvad er forskellen. ?
Det er blot som jeg har lært det.
Men Simon jeg bliver nok aldrig din substitut.
Højris

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-01-12 11:04

Super fin formel. Og der ser ud til at virke.

Men hvis jeg nu ikke decimal tallene, hvordan fjerner jeg så dem?
De kommer nemlig på med denne formel.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-01-12 11:08

fjernede de 0,00

super fed formel. og den passede fint ind i den formel jeg ahvde der i forvejen.

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 24-01-12 11:09

Tak for svaret sion.

Mange tak for den super besvarelse.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-01-12 11:10

ændrede selvfølgelig 0,00 til 0

Kommentar
Fra : sion

Dato : 24-01-12 11:19

Hej snaptil

Fint, at du gennemskuede det med decimalerne.

TEXT()-formlen gør det, at den laver et tal om til tekst i det ønskede format. Og når formatet er "#.##0,00" kommer der som minimum ét ciffer for kommaet og to decimaler. Ved at bruge "#" skrives der kun et ciffer, hvis tallet er højt nok - det kan udnyttes, når man som her gerne vil angive, at der skal være tusindtalseparator.

Hvis formatet havde været "0.000,00" så ville tal under 1000 blive skrevet med foranstillede nuller, eksempelvis 0.034,17.

Når du ikke skal bruge decimaler, kan du i øvrigt forkorte formlen til:

=SUBSTITUTE(TEXT(A1;"#.##0");".";",")

Simon