/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ulemper ved beton fundament og betongulv
Fra : mostmighty
Vist : 862 gange
20 point
Dato : 16-01-12 21:13

Hvad er ulemperne ved et hus med fundament af beton og gulve støbt af beton?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-01-12 22:00

Tjah, det skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, men jeg havde engang fornøjelsen af at have kontor i Landmandsbankens gamle hovedsæde, Tietgenshus i Slotsholmsgade i Kbh. Da jeg havde ansvaret for bygningen var jeg vist den eneste der vidste at det var en af landets ældste betonbygninger.

Jeg mener den var bygget omkring 1901, ALLE medarbejderne roste den for det fantastiske indeklima, om det så skyldtes, at den havde afgasset i ca 80 år, eller at der var store rum og højt til loftet skal jeg ikke kunne sige, men siden da har jeg været overbevist om, at der ikke er noget galt med betonbyggerier.

Det udelukker ikke, at betonbyggerier kan være noget skrammel, men jeg tror det handler mere om byggeriets udformning mv end om materialevalget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-01-12 23:47

Det er koldt at gå på, og der er en vis risiko for, at der på grund af fejl i membranen eller det kapillarbrydende lag kan være opstigende fugt. Ideelt set eksisterer disse problemer ikke, og radonrisikoen afhænger meget af, hvilke tilslagsmaterialer der er brugt ved blanding af betonen. Hvis det er en god blanding, kan det være, den sænker risikoen for radon.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 17-01-12 07:24

php_et: Er det også koldt at gå på, hvis f.eks. der er trægulv ovenpå?

Angående opstigende fugt, er der så en måde at tjekke dette på? Du lyder som om, at det er et typisk problem? Er der specielle årtier, hvor det har været værst?

Angående radon...skulle det så være et ekstra stort problem ifm beton?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-01-12 09:31

Man kan altid finde problemer i hvad som helst. Måske skulle man anskue byggeri, der ikke har beton under: Det kræver en udluftning under gulvet, som giver koldt gulv i kuldeperioder. Gulvet kan blive ustabilt med tiden. Et trægulv kan blive udsat for råd ved vandudslip fra radiator. Mus og rotter storrives under gulvet, hvis de er kommet ind. Gulvet tåler kun begrænset belastning. Der kan også være et lydmæssigt problem, idet et trægulv kan svinge med lyden.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 17-01-12 11:47

Beton har været enerådende til fundament i næsten 100 år.

det ville nærmere være en fejl, hvis fundamentet ikke var af beton.

Gulve af beton er også fine, hvis de er lavet rigtigt.

men alle andre typer er også problematiske, hvis de er lavet forkert.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 27-04-12 22:52

Tak for svaret transor.