/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Skal jeg bruge en splitter eller switch
Fra : linda1806
Vist : 435 gange
100 point
Dato : 16-01-12 15:18

Hej
Jeg har en router i stuen. Derfra går der et langt kabel ind til et børneværelse. I børneværelset har jeg brug for et kabel til PC og et kabel til PS3.
Mit sprøgsmål er så, om jeg kan købe en splitter og sætte kablet fra routeren i. Derefter sætter jeg et kabel fra splitteren til PC og et kabel fra kabel til PS3. Vil det fungere? Eller skal jeg gøre det på en anden måde?
Håber, I forstår mit spørgsmål, og at der er nogen, der kan hjælpe mig

Mvh
Linda

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-12 15:46

ja, det kan godt lade sig gøre hvis......
For at det skal kunne virke kræver det at kablet er fuldmonteret, altså at der er 8 ledere i kablet
Du begrænser så også hastigheden til 100 Mb/s men det burde ikke udgøre noget problem medmindre du flytter mange store filer mellem dine enheder

Det er sådan en fætter her du er ude efter: http://webonnet.dk/?p=produkt&id=785

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-01-12 16:44

Denne splitter dur ikke til det formål.
At man kan køre 2 datasæt i et kabel med en max hastighed på 100 Mb, er korret, men kræver en splitter i begge ender.
Det gør det fordi, at hver af de to enheder du skal bruge i børneværelset, SKAL have hver sin IP-adresse fra routeren. Her kan du bruge en SWITCH, som i reglen er en 4 ports (men findes også større).
Switchen vil så sørge for, at der til hver port kan tildeles en IP-adresse. - Switchen kan sagtens sættes for enden af kablet i børneværelset, så du kan nøjes med et enkelt fremføringskabel.
Alt for mange samlinger med splittere og dertil hørende kabler, vil svægge signalet. Så lav så få samlinger som muligt. Switchen vil give signalet et løft, da en switch er en inteligent HUB med lidt forstærkning.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-12 17:18

Brug en switch.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-12 17:37

fuldstændig korrekt, en i begge ender. det havde jeg ikke fået skrevet, det står dog i mit link.

Det har dog ikke noget med ip adresser at gøre men derimod selve termineringen af kablet, routeren kan sagtens køre mange forskellige ipadresser på samme kabel.

Citat
Switchen vil give signalet et løft, da en switch er en inteligent HUB med lidt forstærkning.

En hub vil da give præcis den samme "forstærkning"
forskellen mellem en hub og en switch er at switchen kun sender data til den port hvor modtagern befinder sig hvorimod en hub bare kopierer data til alle porte og dermed laver unødig meget datatrafik på netværket

En switch er en bedre løsning end en splitter bortset fra at man så får endnu en ting der står og bruger strøm. det er ikke ret meget men har dog været en del steder hvor man ikke ønskede en lille switch der bruger strøm. men ved siden af står der et stor surroundanlæg koblet til en wii og en 50" fladskærm

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-01-12 18:46

Citat
Det har dog ikke noget med ip adresser at gøre men derimod selve termineringen af kablet, routeren kan sagtens køre mange forskellige ipadresser på samme kabel.

Det er ikke helt korrekt. Der skal være en eller anden form for slut-enhed, hvor den enkelte IP-adresse hives ud til det tilsluttede udstyr. Her er en swtch en af mulighederne; for man kan ikke tilslutte mere end en enhed pr. IP-adresse, ellers bliver der konflikt.

Det med at bruge splitter i begge ender, er jo kun en udnyttelse af alle fire trådpar i et netkabel, op til 100 Mb.
En tilsluttet enhed på hver port i splitteren, vil få tildelt hver sin IP-adresse. Her skal splitteren ved routeren være tilsluttet 2 LAN porte. - Det ved du også godt EXTERMINATOR

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-01-12 00:16

Citat
Det er sådan en fætter her du er ude efter: http://webonnet.dk/?p=produkt&id=785
http://www.dealextreme.com/p/rj11-2-to-1-line-split-coupler-811

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-01-12 02:29

@ severino: det er ikke en ip pr port men derimod det udstyr du tilslutter der beder om en ip.
Routeren er i den forbindelse fuldstændig ligeglad med om den skal sende 1 eller 100 ip adresser ud på den samme port.

Det er termineringen den er gal med.
Pin 1/2 er TX og pin 3/6 er RX i switch/hub/router
I netkortet er de byttet om, pin 1/2 er RX og pin 3/4 er TX
Derfor skulle man før bruge krydset kabel mellem to enheder af samme type, f.eks to netkort, nu har man dog lavet det så de selv finder ud af at bytte RX/TX (Auto-MDIX)

De to sidste par pin 4/5 og 7/8 er bi directional (kan ikke lige komme på en god oversættelse, dobbeltrettet ???)

Det er her termineringen kommer ind i billedet.
Hvis man kun monterede splitter i den ene ende så vil den ene enhed aldrig kunne oprette den elektriske forbindelse der skal bruges. Check OSI modellens Layer 1

Citat
Her skal splitteren ved routeren være tilsluttet 2 LAN porte. - Det ved du også godt EXTERMINATOR

jeg siger dig jo heller ikke imod

og som allerede nævnt, det står jo i mit link:
Med Y-splitteren er der mulighed for at samle 2 sæt data i den ene ende af et netværkskabel og derefter splitte det op igen i den anden ende.

og til nomore, du har ramt lidt ved siden af, det er ikke RJ 45 men derimod RJ 11 du linker til, altså telefonkabel

Undskyld til linda1806 for at misbruge dit spørgsmål
Det kunne være jeg i stedet skulle invitere severino på kaffe næste gang vi (læs: konen) skal i bilka

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-01-12 16:34

OK eksperimentator, så fortsætter vi ordkløveriet.
Den afsluttende port i netværket får tildelt en IP-adresse, når der tilsluttes udstyr deranmoder om en forbindelse.
Med hensyn til det forjettede splitterkabel, kontra en switch, vil jeg stadig fortrække en switch (4 ports) så der kan tilsluttes yderligere udstyr, hvis behovet opstår.
Nu er det så smart, at et tænd og sluk-ur, kan købes for næsten ingen penge, så man kan automatisere forbrugstiden på børneværelset. Tændt efter skoletid og slukket igen ved sengetid.
Hvor svært kan det være????

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-01-12 20:32

Citat
Den afsluttende port i netværket får tildelt en IP-adresse

Arg severino det er jo ikke rigtigt. En port vil aldrig få en IP-adresse, det er kun udstyr der skal bruge en IP-afdresse for at kommunikere på en netværk der får en IP-adresse når det bliver tilsluttet en port.

Men jeg vil stadig anbeflade en switch, da der som severino skriver kan opstår bruge for flere netværksadgange.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-01-12 21:55

Citat
Den afsluttende port i netværket får tildelt en IP-adresse, når der tilsluttes udstyr der anmoder om en forbindelse.

Der er jo nogen som læser de skrevne ord, som fanden læser i biblen!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-05-12 16:35

Er problemet blevet løst?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-07-12 21:22

Stopper med at abonnere.