/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Airbaglampe i Mazda 626 GE (95)
Fra : Steenk1
Vist : 937 gange
291 point
Dato : 15-01-12 15:30

Hej.

Airbag advarseleslampen i min mazda 626 fra ´95 (GE) er begyndt at lyse periodisk. Den lyser i et splitsekund og slukker i et par sekunder. Sådan fortsætter. Jeg tror der måske et stik som er ved at falde ud. Nogen der har erfaringer med dette ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-01-12 17:04

Lysende eller blinkende airbaglampe er næsten altid på grund af dårlig forbindel se i et stik. Hvis der er sideairbag i stoleryggen er det formentlig fugt og korrosion i stik under sæder, som har skylden.

En computer diagnosetest kan som regel vise hvilken airbag, som fejler.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 15-01-12 17:46

Denne bil har kun en airbag, nemlig den der sidder i rattet. Det jeg er ude efter hvor jeg specifikt skal lede for ikke at skulle skille hele bilen ad

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 291 point
Dato : 15-01-12 18:48

Der sidder enten et fleksibelt kabel, eller en slipring med glidekontakt, under rattet.
Du skal have hele rattet af, for at komme til, det er ikke nok at vippe airbaggen op af rattet.

En airbag skal behandles med omtanke, men ikke med hysteri.
Du kan derfor klare det helt fint ved at pille én af polklemmerne af fra batteriet og hægte den fast med en strips, så den kortslutter mod den anden pol.
Så kan der absolut ikke opstå spænding på bilens elnet.

Herefter piller du airbaggen ud som enhver anden dims der skal afmonteres, ingen grund til særlige kors og tegn mod Mekka.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-01-12 23:02

Citat
Så kan der absolut ikke opstå spænding på bilens elnet.

Jo airbag skal også virke i ekstreme situationer hvor forbindelsen til batteriet bryder. Derfor har aierbaggen en reserve i form af en opladet kondensator skilt fra batteri med dioder. Så efter at have afbrudt batteriet, skal man vente en rum tid, inden man piller. 30 minutter burde være rigeligt på den sikre side.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-01-12 19:18

Det kan også ligge i selestrammerne, der er monteret på, eller ved sæderne. Hvis de sidder på sæderne ligger der i reglen en ledning i bunden, som skal følge med, når sædet køres frem / tilbage.
Det kan sagtens give en knækket ledning eller et slidt stik, med deraf følgende advarsel.
Jeg ville starte der, inden jeg ville begynde, at skille rat og airbag. Og hvis det alligevel bliver nødvendigt, bør du følge de ovenstående råd om frakobling af batteri, sikker samling / afladning af systemet OG vente minimum en halv time. Airbags skal man absolut ikke spøge med.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 04-02-12 23:06

Nogen der kan være mere specifikke om konkrete placeringer af forbindelser ?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-02-12 18:19

I de fleste biler er ledninger til airbags, selestrammere etc. skrigende gule ( ialtfald de jeg har set ) så det burde være relativt let, at lokalisere.
Hvis du kun har airbag i førersiden er der næppe heller selestrammer i passagersiden, så det er hurtigt overset. Kig under førersædet eller i siden, om der er et aftageligt plastdæksel og en tydeligt markeret ledning under.
Det samme gælder antageligt bag rattet. Den / de aktuelle ledninger er sikkert i en tydelig farve, hvis ikke den gule er standard.

Godkendelse af svar
Fra : Steenk1

Dato : 18-06-12 22:36

Tak for svaret Beestone.