/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fugt i indvendige vægge
Fra : gribben1
Vist : 1531 gange
100 point
Dato : 13-01-12 18:47

Vi har fugt i alle indvendige vægge med der af følgende stinkende skabe/tøj/indbo, og der er svamp på væggene og i skabene, boblende tapet o.s.v. ca. 1 meter op, men vandmåleren står stille, fjernvarmen fejler ikke noget, kloak er tv undersøgt i går, og der er kun "små" fejl.
Forsikringen er inde i billedet og gør et fint arbejde indtil nu.

Vi bor på en meget (tidligere mose) let jord, ingen kælder og heller ikke særlig meget flisebelægning.

Nogen der har et bud på, hvad der kan være galt og/ eller selv har prøvet det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-12 18:51

Citat
Nogen der har et bud på, hvad der kan være galt

Næh...

men er det så slemt burde huset rives ned....

Måske kan en totalrenovering gøre det....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-12 18:53

Hvis huset er af nyere dato, og bygget i regnvejr - så er væggen nok fyldt med vand.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 13-01-12 18:55

Hvor gammelt er huset, hvad består ydervæggene af og er der lagt dræn om huset?

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 13-01-12 19:23

Huset er fra 1964 med tilbygning i 1976, og der er der ingen problemer i tilbygningen.

Det er et murstens hus, som vi har renoveret løbende, og har haft i snart 27 år uden problemer, bortset fra efter 2 år måtte vi have nyt tag.

Det et mysterie for både os og taksator, hvad der egentlig er sket.
Kloakservice TV og trykprøvning, der var her i går, har aldrig set noget lignende uden at kunne finde en forklaring på, at de småfejl de fandt kunne give så store skade, men (min konkludering) hvis småskaderne får lov at køre længe nok i det skjulte, kan de pludselig blive dtore.

Nu det ikke os, der har bygget huset, men med den lette jord vi har skulle dræn ikke være nødvendigt.

Med hensyn til nedrivning/totalrenovering, det kan jeg bare ikke overskue nu.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 13-01-12 20:04

Der må være en afgørende ændring/forskel på det "gamle" hus og tilbygningen, siden fejler ikke er i tilbygningen. Der må foreligge en konstrukionsfejl i byggeriet fra 1964. Er soklen af samme type? Jeg tænker på om soklem kan suge vand op. Ellers kan det være tagkonstruktionen, hvor regnvand kan komme ned i murene fra 1964. Se også lige tagrenden efter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-12 21:10

For mig lyder det som om, grundvandet står meget højt, og det er vel heller ikke helt utænkteligt med de vandmængder vi har fået.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-12 21:35

Når dem der allerede HAR set på skaderne IKKE har nogen forklaring, er det nok utopi at tro det kan klares i et forum

Citat
Forsikringen er inde i billedet og gør et fint arbejde indtil nu.

Så skal de også nok finde forklaringen

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 13-01-12 22:52

Citat
grundvandet står meget højt

Vi er åbenbart de eneste, her på vejen.
Desuden har der før været meget våde somre i flere år, og det har vi aldrig mærket før.

Nej, selvfølgelig kan dette fora ikke løse mine problemer, men der kunne jo være nogle, der har oplevet det samme og ville dele deres erfaringer, derfor mit spørgsmål.

Jeg går af nu og er tilbage i morgen eftermiddag.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-01-12 23:37

Vi bor højt og har krybekælder. Altid tør kælder i over 40 år indtil for 2 år siden. Så trænger vander op nedefra. Og alle mine papkasser med julestads blev ødelagt. Og det var ikke efter at sneen var smeltet, det var efter en meget våd måned.

Jeg tror at det med højt grundvand kombineret med meget regn har gjort vores krybekælder værdiløs til opbevaring.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-01-12 13:33

Der kan måske være e lækage på rør inden vand måleren. Altså på dit rør ude fra vandforsyningen. Alt afhængig af hvor din måler sidder. Bare et forslag. For jeg kan godt forstå din frustration

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 14-01-12 16:48

Citat
Der kan måske være e lækage på rør inden vand måleren

Det tror jeg ikke, for det vil vandværket registrere omgående og vil efterlyse i lokalavisen.
Sidste år manglede de tusindvis af kubikmeter vand, synderen blev fundet i det nu nedlagte posthus.

Vi har ingen krybekælder kun ventilationsriste i soklen, og de er ikke blokerede.
Som sagt har vi en meget let sandjord med masser af beplantning, men ikke noget med rødder, der kan gro ind i kloakrørerne, hvilket også tv-inspektionen i går viste.

Citat
Der må være en afgørende ændring/forskel på det "gamle" hus og tilbygningen, siden fejler ikke er i tilbygningen.
.

Ja, forskellen er, at tilbygningen ligger ca. ½ meter lavere end det "gamle hus", og der er ingen problemer, så det er ikke grundvandet efter vores mening, snarere at vasken i "det gamle badeværelse" går ind i væggen, og at der er noget omkring køkkenafløbet, i øvrigt kan vi af og til - ikke ofte - få en dunst af dieselolie o.l. fra køkkenafløbet.

Hvis de to ting, altså badeværelsesvasken - og køkkenafløbet har fået lov at sive i årevis uden symptomer, kan det ikke undre, at det nu viser sig.

Jeg håber, at de, der har prøvet det samme/noget lignende, vil give lyd fra sig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-01-12 17:37

[CITAT]snarere at vasken i "det gamle badeværelse" går ind i væggen, og at der er noget omkring køkkenafløbet, i øvrigt kan vi af og til - ikke ofte - få en dunst af dieselolie o.l. fra køkkenafløbet.
/CITAT]

dette lyder foruroligende. Et gammelt afløb kan forårsage stor skade og det er oplagt at starte med at lede der.
Men den "diesel lugt" hvor i alverden kommer den fra, er det altid i den "gamle" vask eller kan det også være andre steder.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-01-12 17:47

Diesellugt? Tanke: Ligger der en gammel ikke benyttet olietank til fyret i haven?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-01-12 17:50

Du skal overveje om der er sket nogen ændringer i huset på samme tid som problemet opstod.

Ikke nødvendigvis noget med vand eller rør, men også ting man normalt ikke forbinder med fugt.
Eks. andre vinduer, maling/tapet, træværk behandlet med eks. linolie kan fodre skimmelsvamp hvis der ikke er tilsat svampedræber o.s.v.
Om emhætten fungerer, om der er ændringer i opvarmningen. Skiftende døgntemperaturer kan danne kondens og dermed fugtgener
o.s.v.

Den der med noget der har sivet i flere år og så pludselig giver så massive problemer, den køber jeg ikke.

Fugtskader/fugtgener viser sig som regel rimelig hurtigt efter en defekt er opstået.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 14-01-12 18:30

Citat
Men den "diesel lugt" hvor i alverden kommer den fra, er det altid i den "gamle" vask

Ja, altså i køkkenet, og jeg har talt med kommunen for flere år siden, de grinede bare af mig.
Citat
Eks. andre vinduer, maling/tapet, træværk behandlet

Vi fik malet alt udendørs træværk i år, men det var med Gori 88, vi har aldrig brugt linolie.
Citat
Diesellugt? Tanke: Ligger der en gammel ikke benyttet olietank til fyret i haven?

Nej vi har altid haft fjernvarme fra Flensborg, det er ikke noget man kan vælge fra.

Og ja, emhætten fungerer upåklageligt, men vi fik udskiftet vores Hæve- skydedøre for 5 år siden, så det kan heller ikke være synderen, derudover er vi flittige til at lufte ud og hele sommerhalvåret har vi altid åbne døre - om natten har vi åben vindue også i vinterhalvåret , men lukker om morgenen og sætter varme på.
Jeg kan ikke se, hvor VI gør noget forkert - men træls er det

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-01-12 18:38

Når du skriver "alle indvendige vægge" er det så også skillevægge i huset?
Hvor startede fugten/svamp ? I en ydervæg, for så må fejlen ligge i det område ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-12 19:18

Fugtskader/fugtgener viser sig som regel rimelig hurtigt efter en defekt er opstået.

Ikke altid... Vores hus er bygget i 1963, og først i 1990 opdagede vi at vores kloarkrør under køkkenet ikke var samlet rigtigt.

Det var først lugten der fik og til at studse, så manden fjernede nogle gulvbrædder under køkkenbordssektionen... der lå råddent vand, som heldigvis ikke var kommet længere ind i huset, og nogle få brædder var angrebet af svamp. Hele køkkenet blev fjernet, og nyt etableret

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 15-01-12 15:41

Citat
Når du skriver "alle indvendige vægge" er det så også skillevægge i huset?
Hvor startede fugten/svamp ? I en ydervæg, for så må fejlen ligge i det område ?

1. ja, i skillevæggene, i ydervæggene har vi ikke set problemet

2. på køkkenvæggen til bryggerset, hvor vi for 2½ år siden havde et utæt vandrør i forbindelse med renovering af badeværelse, men den er ordnet og som sagt vandmåleren/fjernvarmen er intakt.
Hele entreens tapet bobler i ca. samme højde, som på køkkenvæggen, ligesom der er tydelige tegn i gæsteværelset, soveværelset, kontoret, tildels stuen og de fleste skabe, hvor der er mug på dørenes inderside, og mit tøj lugter ikke godt, det gør porcelænet i stuens reolsystem heller ikke.

Vi har fået afkræftet, at det er toiletterne samt håndvasken i det nye badeværelse, og i bryggerset, der er synderen, så er der kun køkkenvasken og håndvasken i det gamle badeværelse tilbage, hvor man som sagt fandt "noget"

Jeg vil meget gerne høre mere fra alle jer, der har prøvet mine trængsler

Kommentar
Fra : grow

Dato : 15-01-12 16:31

Det nærmeste jeg har været dit problem med fugt/svamp i indervæg har været i vægge som støder op til badenice. Det viste sig at væggene i badenicen ikke var beskyttet med membran mellem mur og fliser. Det gav problemer i en mellemgang og på et værelse. Da skillevæggene er af porebeton (gasbeton) var det nemt at tørre og efterbehandle da brusenicen var rettet.

Godkendelse af svar
Fra : gribben1

Dato : 16-01-12 17:38

Tak for svaret Nordsted1.
Jeg vil ikke holde tråden åben, for det kan godt tage lang tid før, der kommer en afklaring, men dit svar siger mig, at der er håb forude.

Mvh gribben1

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 16-07-12 21:17

For mig at se kan problem løses ved at installere mekanisk udluftning, så man får blæst mere vand ud af huset, end der kommer vand ind i huset.
- F. eks. ved at installere lille blæseret der konstant kan fjerner fugtig luft fra krybekælder.
- Led regnvand væk fra hus.
- Efterse revner i murværk for om regnvand kan løbe ind under huset, eller f.eks. gennem gamle rør.
- Hamre metal plader ind i sokkel, hvorved fugt optræning gennem sokkel begrænses.
- Dræne rundt om huset
- Beklæd sokkel med tjærepap, og derved begrænse vand indtrængning i mur.

Hvis balancen er blot lidt forkert, vil der gennem årene komme mere og mere fugt i huset.