/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
olierede Trægulve kontra laminat
Fra : Hugos
Vist : 3681 gange
50 point
Dato : 26-05-03 08:16

Jeg skal til at lægge 33 kvm gulv i vores stue. Jeg vil vælge mellem olierede Timberman Trægulve og et click Pergo laminat gulv. Jeg har en golden retriever som er meget aktiv. Hvad burde jeg vælge? Timberman er ikke click, men det er heller ikke af betydning for mig.

Nogen der har erfaringer med olierede Timberman Trægulve?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-05-03 08:42

trægulve har den fordel frem for laminat, at det stadig er et "levende" materiale...dvs hvis din golden kommer til at ridse det, rejser årene sig når ridsen får vand..også selvom gulvet er olieret. Hvis overfladen er "lukket" med fx fernis, kan gulvet ikke arbejde på den måde...og det kan et laminatgulv heller ikke. JHeg ville vælge det olierede...det holder længere, kan slibes om nogle år når det er blevet slidt, det er et "ægte" materiale. Dit laminat gulv kan ikke slibes...eller kun meget lidt, alt efter hvor tyk belægningen er.
Mvh Christina

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 60 point
Dato : 26-05-03 09:40

her kan du læse lidt om laminatgulve... 2 mm kan ikke holde til ret meget...og slet ikke en "glidende golden", der kan komme til at sætte kløerne i. Vælg det rigtige trægulv...det bliver du garanteret gladere for!
Mvh Christina (der har et mørkt trægulv hvor man kan se alle dyrehår og nullermænd...vælg et lyst!!!!)

Laminat Gulve

Laminat-, melamin- og finerede brædder består alle af en træbaseret kerne, fx spånplade, MDF eller HDF. Slidlaget er henholdsvis af laminat, melamin eller en tynd, lakeret finer, der er under 2 mm tyk. Bagsiden er kontrafineret med laminat, imprægneret papireller finer, for at modvirke spændinger i materialet, så gulvbrædderne forbliver plane.
http://www.garant-gulve.dk/sw3197.asp

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-05-03 09:41

timberman ser fint ud..vi har et junckers (click), men jeg tror egentlig kun der er navnet til forskel..
http://www.timberman.dk/Default.asp?ID=364

Kommentar
Fra : Christo

Dato : 26-05-03 10:18

Jeg kender ikke Timberman trægulve, men har tidligere haft Pergo laminat i køkkenet i 7-8 år.
Det fremstod næsten som nyt, da vi sidste år lagde et Mehrbau maghogni trægulv som vi selv olierede. Allerede efter 14 dage havde vi de første ridser efter køkkenstolene. Jeg ved naturligvis, at de kan slibes væk, men hvem gider slibe gulv flere gange om året.
Så mit råd er, køb Pergo. Det koster også kun en trediedel.

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 26-05-03 12:42

Hvis valget er imellem et laminat gulv og et lamelgulv gulv vil jeg fortrække laminaten, men det man skal være opmærksom på ved valget af laminat gulv er hårdheden i lamineringen den vil typisk for et pergo laminering være 1250 kpm pr. kcm. så det er ret godt. Samtidig skal du huske på at de giver garanti imod gennemslid, pletter og blegning på op til 10 - 15 år jeg tror de kalder det 3 i 1 garanti.

lamelgulv kan typisk slibes et par gange i des leveår inden man sliber igennem, og det er ikke alle ridser man kan få til at rejse sig op igen, endvidere kan det nemt blive udsat for trykmærker igen alt efter træets hårdhed så undgå fyrtræ selvom det er flot ask har en fin hårdhed.

Men det bedste nu massiv træ fra 22 mm og op efter så har i et gulv for evigt.

Henrik

Kommentar
Fra : DonAndre

Dato : 26-05-03 17:09

som gulvmand, må jo give de andre ret i, at du skal vælge pergo! fordelende er:
-livstids garanti (kun pergo!)
-hdf kerne (high density fiberboard)
-gløde sikkert (lægger altid en tændt tændstik på et bræt, når jeg skal sælge pergo! og det kan ikke ses bagefter)
-du kan altid skifte et bræt ud ved evt. skade
-ingen vedligeholdelse

og så ridser din hund det ikke så meget, som et olieret gulv....

God sommer til alle

Godkendelse af svar
Fra : Hugos

Dato : 31-05-03 08:48

Tak for svaret skingur.