/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
hvor kommer mellemnavnet Sønde fra.
Fra : Ove_Blach
Vist : 647 gange
165 point
Dato : 26-05-03 01:08

Peder Jensen Sønder, Gaardmand, f 1732 g m Kirsten Michelsdatter 1730 FT 1787
Får sønnen Jens Pedersen f 1760 g m Kirsten Jensdatter f 1775/6 FT 1801
Jens Pedersen formodes efter 1801 og Kirsten Jensdatter har giftet sig igen med Jens Nielsen f 1772 og får en søn Jens Jensen f 1810 FT 1834
Jens Jensen f 1809/10 g m Maren Kirstine Rasmusdatter f 1825 FT 1845

Farmors forældre må være imellem men jeg kan ikke finde dem.

Farmor
Maren Kirstine Jensen
Født.. 19.11.1881 i Hadbjerg Sogn
Gift.. 27.05.1905 i Todbjerg kirke, Århus kommune
Død.. 13.06.1929 i Halling Nedergård
farmor får 12 børn som alle får mellemnavnet Sønder.

MVH Ove Blach

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 26-05-03 01:26

du skriver først sønde og så skriver du sønder !! hvad er det korrekte navn?????

Kommentar
Fra : Ove_Blach

Dato : 27-05-03 00:26

sønde er forkert det skal være SØNDER

Farmor
Maren Kirstine Jensen
Født.. 19.11.1881 i Hadbjerg Sogn
Gift.. 27.05.1905 i Todbjerg kirke, Århus kommune
Død.. 13.06.1929 i Halling Nedergård
Begravet på Halling kirkegård på stenen står sådan Kirstine Sønder Jensen
en søn Harald Gerner Sønder Blach

det er næsten 200 år fra den første kendte Sønder til navnet dukker op igen
MVH Ove Blach

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 25-06-03 10:12

Hej Ove!
Det ville være rart hvis du skriver i hvilket sogn du har fundet de andre.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Ove_Blach

Dato : 26-06-03 00:23

Hej Jeannie

De er alle fundet i Hadbjerg S Galten H Randers A i FT

MVH Ove Blach

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 26-06-03 07:43

Hej Ove!
Jeg tror Sønder simpelthen blev tilføjet for at skille f.eks. 2 "Niels Jensen" ad. På den måde vidste alle hvem der blev talt om. Det ser ikke ud som om der var et sted der hed Sønder i Hadbjerg.

I 1787 er der 2 personer, som havde "Sønder" tilføjet efter deres normale navn:
Samtlige personer i husstanden

Randers, Galten, Hadbjerg, Hadbjerg Bye, , , 16, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peder Jensen Sønder, 55, Gift, Hosbonde, Gaardmand,
Kirsten Michelsdatter, 57, Gift, Hustrue, ,
Jens Pedersen, 27, Ugift, deres Børn, ,
Jens Pedersen [efternavn tilf af indt], 19, Ugift, deres Børn, ,
Jens Povelsen, 10, -, Mandens Broder Søn, ,
Maren Pedersdatter, 24, Ugift, Tieneste Pige, ,
Samtlige personer i husstanden

Randers, Galten, Hadbjerg, Hadbjerg Bye, , , 17, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Jensen Søndergaard, 49, Gift, Hosbonde, Gaardmand,
Kirsten Christensdatter, 52, Gift, Hustrue, ,
Anders Simonsen, 26, Ugift, Konens børn af 1ste ægteskab, ,
Mette Simonsdatter, 24, Ugift, Konens børn af 1ste ægteskab, ,
Dorthe Simonsdatter, 21, Ugift, Konens børn af 1ste ægteskab, ,
Christen Jensen, 13, -, Tieneste Dreng, ,
Måske er de brødre? Eller også bor de i den sydlige del af sognet?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Ove_Blach

Dato : 27-06-03 00:30

Hej Jeannie.
Det tyder at jeg vi har fundet de rigtige personer.
Læg mærke til at Mandens Broder Søn Jens Povelsen, 10
Søn af Povel Jensen Broder til Peder Jensen

Jeg tror jeg vil prøve dem i KB på LA Viborg

Og rigtig mange tak for hjælpen

MVH Ove Blach

Kommentar
Fra : Ove_Blach

Dato : 03-07-03 23:21

Randers, Galten, Hadbjerg, Hadbjerg sogn, Hadbjerg by, , Hadbjerg sogn, Hadbjerg by, 10, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Jensen
Født.. 1848      i Gaardejer, Sognefoged, Hadbjerg S Randers A
Maren Kerstine Jensen
Født.. 1849      i Hadbjerg Sogn Randers Amt
børn.

Lavrsmine Jensen
Født.. 1875      i Hadbjerg Sogn Randers Amt
Mine Jensen Sønder kan det være den samme som Lavrsmine Jensen
Født.. 02.08.1874   i Hadbjerg g m Carl Edvard Marius Jensen Født.. 17.06.1867 i Haar

Jensine Jensen
Født.. 1876      i Hadbjerg Sogn Randers Amt
Maren Kirstine Jensen. Farmor
Født.. 1882      i Hadbjerg Sogn Randers Amt
Maria Anna Jensen
Født.. 1883      i Hadbjerg Sogn Randers Amt

Kommentar
Fra : jc66152112

Dato : 04-07-03 12:05

Hej Ove
Det var meget almindeligt dengang at give folk tillægsnavne enten efter gården eller efter stedet hvor de boede, på den måde kunne man holde styr på hvem der var hvem. Disse sted/tillægsnavne blev hængene og videreført af børnene for så var de også sat på plads.
Eks. Niels Jensen sønder = niels Jensen sønder for gård - by - gadekær - skov m.m.
Med venlig hilsen
J. Christiansen