/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Fysiurg / fysioterapeut
Fra : supermusen
Vist : 2556 gange
100 point
Dato : 09-01-12 20:14

Hej allesammen,
Godt nytår!!! Jeg håber, I er kommet rigtig godt ind i det.
Til den nytårsfest, jeg var til, opstod der en lang række spørgsmål, som vi diskuterede.
Jeg tænkte, at alle I kloge hoveder kan hjælpe mig med at finde de rigtige svar.
Her kommer første spørgsmål:

Hvad er forskellen på en fysiurg og en fysioterapeut???

Knuz

Supermusen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-12 20:20

fysiurg = læge, der er specialist i fysiurgi.

fysioterapeut er en uddannelse på 3½ år, som arbejder med muskelgenoptræning, behandling og vejledning af syge eller skadede patienter i forbindelse med f.eks. arbejdsskader, sportsskader eller lignende.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-12 20:21

fysiurgi var tidligere et internt medicinsk grenspeciale som nu imidlertid er lagt ind under reumatologien.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-12 20:24

Citat
reumatologi, læren om reumatiske sygdomme (gigtsygdomme, se gigt). Reumatologi er desuden et grenspeciale under intern medicin; ved oprettelsen i 1983 blev det tidligere speciale fysiurgi, som var oprettet i 1921, inkluderet i reumatologi, der varetager diagnostik, behandling og rehabilitering af gigtsygdomme, herunder bindevævssygdomme.

I Danmark findes ca. 200 speciallæger i reumatologi (1999), hvoraf nogle er praktiserende, mens de fleste er ansat på reumatologiske afdelinger, som findes på næsten alle større sygehuse.

Kommentar
Fra : supermusen

Dato : 10-01-12 08:25

Tak for forklaringen smuller, men må en ikke-uddannet fysiurg så sige, at han udfører fysiurgisk massage?
Se f.eks. ham her:

http://www.alb-fysiurgmassage.dk/fysiurgiskmassage.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-12 09:48

Citat
men må en ikke-uddannet fysiurg så sige, at han udfører fysiurgisk massage?

Det må han vel godt, det er op til os selv at holde øje med at vi benytter en AUTORISERET fysioterapeut.

Det er også kun til de autoriserede vi får tilskud fra kommunen - kræver en henvisning fra lægen .

Du kan også uddanne dig til sportsmassør, det er næsten i samme boldgade, men er en kortvarig uddannelse - hvor du ikke kan få hverken henvisning eller tilskud

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-12 11:51

Vedkommende kalder det en fysiurgisk massage fordi han ikke må kalde det en fysioterapeutisk massage.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-12 11:56

Citat
Vedkommende kalder det en fysiurgisk massage fordi han ikke må kalde det en fysioterapeutisk massage
.

Og det må han ikke så længe han ikke er AUTORISERET

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-01-12 15:40

Jeg vil sige det er falsk varebetegnelse hvis man ikke er uddannet.

Men i hans profil står der at han er uddannet.

på denne skole:
http://www.am-massageskole.dk/

det ligner denne :

http://www.massageskole-aarhus.dk/default.asp?id=6

jeg kan ikke se forskellen kan I ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-12 15:51

I begge link, lægges der vægt på ordet - massage -

Fysioterapi er andet end massage af ømme muskler.

Aut. fysioterapeuter, har en længere og grundigere udd. end en massør.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-12 16:18

Der er så mange private uddannelser som bruger ord der lægger sig op ad seriøse lange uddannelser.

Og det er det denne uddannelse gør. Private tager penge for at uddanne dig til massør. Du kan give massage, men det kan fysioterapeuter også + en masse andet. De private massører kan ikke andet end massere. I det er også at de ikke skal skade nogle.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-01-12 16:42

En fysioterapeut har en uddannelse på 3½ år.

Denne såkaldte uddannelse svarer til ca. knap et år i lektioner, såvidt jeg kan regne ud.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-12 16:47

Det er ligesom en socialrådgiver, det er en beskyttet titel, så da de lavede et kortere forløb så kaldte de dem socialarbejdere. De kan det grundlæggende. Men også kun det.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 10-01-12 17:11

Her står hvad fysioterapeutuddannelsen indebærer

http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/socialogsundhedsuddannelser/fysioterapeut.aspx

bl.a optagelseskravene

Du skal have en af følgende uddannelser for at søge om optagelse:

•studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere handelseksamen (hhx), højere teknisk eksamen (htx) eller eux
•gymnasialt indslusningskursus for fremmedsprogede (GIF)
•social- og sundhedsuddannelsen (trin 2) med engelsk C og enten fysik C eller kemi C eller naturfag C.

Og her står om uddannelsen som massør

http://www.ug.dk/job/sundhedomsorgogpleje/behandgenoptrarb/massoer.aspx
Og som i kan se, er der stor forskel på længden af uddannelsen. At blive fysionterapeut er gratis og su berettiget, at blive massør er for egen regning, og uden adgangskrav. En fysioterapeut kan også hjælpe med genoptræning efter. feks en operation, det kan en massør ikke

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-01-12 17:24

Der er altså tale om en alternativ behandler. Og det er foreningen af de alternative behandlere der bestemmer, hvem de vil optage.

Terapeut er nærmest blevet en massebetegnelse indenfor alternative behandlingsformer.

Jeg siger ikke, at de ikke kan hjælpe, men det er et broget marked. Bedst er nok mund til mund metoden, om hvorvidt man kan stole på de kan noget eller ikke.
Hørte lige forleden om en med en museskade( altså arbejde med computer og mus), hun havde ikke fået nogen hjælp i det offentlige- havde været uarbejdsdygtig i 3 mdr. Kom forbi een der trykkede lige på nogle muskler/sener og forklarede der bare var noget i klemme.
Hun blev kureret efter 2 behandlinger- og har det godt igen, og kunne starte op igen på arbejde.

Godkendelse af svar
Fra : supermusen

Dato : 25-01-12 10:40

Tak for svaret Nordsted1.