/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad kan det være ?
Fra : smuller54
Vist : 798 gange
200 point
Dato : 09-01-12 16:54

Hej kandu' er
Min Mazda 323 F, (disel) fra dec 1999, har nu været til en gennemgående syn.
Een ting som mekanikeren ikke kunne finde fejl på er:
Jeg har problemer i starten når motoren er kold. Den kan sagtens starte, men kører ikke godt, før jeg på temp. måleren kan se at nålen er lidt oppe i temp feltet.
Den "hopper" derudaf -
Det var især når ude temp. lå under 7 grader.
Jeg fik det råd, at jeg skulle tage den hen og få målt efter på en elektronik værksted, men jeg har svært ved at undvære bilen. Så jeg venter til den er varm, hvilket jo tager tid med en diesel.
Efter en lang tur til København- var der pludselig ingen problemer, ej heller efter udetemp. på under 4 grader. Det har virket i 14 dage.
Nu er den ved igen at "hoppe" hvis jeg kører før den er varm- når jeg kører selvom den hopper afsted- bliver den dog hurtig god igen - giver det mening ? og hvad hulen kan det være ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-12 16:57

Kunne ikke skrive mere i feltet:

Den har fået skiftet diverse remme ( kilerem og ventilatorrem) tror jeg nok de hedder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-01-12 17:03

har du tænkt over om det kan være vand i brændstoffet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-01-12 17:05

Citat
, ej heller efter udetemp. på under 4 grader. Det har virket i 14 dage.

Smuller ...den har det lige som mig...virker bedst om sommeren

Undskyld...ku' ik' dy mig.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-01-12 17:07

Har du prøvet dyserens i brændstoffet?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-01-12 17:22

Ja Pia, sådan går det med gamle udslidte roepiger!

Har du ikke nogen forvarmer på din diselhakker?
Disel har det bedst, når det er oppe i temperatur!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-12 17:27

Jeg har ikke prøvet dyserens i brændstoffet og jeg ved ikke om det kan være vand i brændstoffet.

Det virker som om den bare ikke rigtig "tager fat", skal køre langt ud i gearerne.

Hvis jeg kører i længere tid i 1'ste og 2'et gear, kører den nogenlunde.
Men det kan jo ikke være sundt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-12 17:29

Citat
Har du ikke nogen forvarmer på din diselhakker?
Disel har det bedst, når det er oppe i temperatur!

Jeg tror ikke der er forvarmer, men måske har jeg overvejet om gløderør skulle udskiftes, men det ville mekanikeren vel ha' fundet ud af.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-01-12 17:37

Jeg mener at der er noget parafin i diselolien, og at det er det som klumper, når det bliver koldt.
Jeg mener også at man kan få noget til at komme i dislen, lige som man har til benzin, så den starter nemmere i vintertiden.

Få lavet en forlængelse af røret fra tanken til motoren, så dislen løber gennem en spiral i sædet, så kan du selv varme den op!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-01-12 18:54

Citat
Den har fået skiftet diverse remme ( kilerem og ventilatorrem) tror jeg nok de hedder.

Det hjælper ikke på en ujævn motorgang at skifte remmene.

En forudsætning for at en disel bil køre ordentlig, er at motor temp er ok og der ikke er vand i dieslen, start med at få skiftet termostaten på motoren, for er den defekt tar det længere tid før motortemp. er ok, der næst få skiftet brændsstoffilteret, disse 2 ting er en forudsætning for at diesel bil virker ok. Hvis bilen starter ledt, er det ikke gløderørne.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 09-01-12 19:25

Måske er det termostaten der lukker for tidligt op. Det er ret billigt at udskifte den. Mvh. K.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-12 19:37

Citat
Hvis bilen starter ledt, er det ikke gløderørne.

Ok det var rart at høre, det var ellers noget mekanikeren blev ved med at tale om. Men jeg havde jo sat bilen, så han kunne prøve at starte den og køre fra tidlig morgen. Han har prøvet start, men ikke at køre.

Måske har det betydning at jeg i oktober fik sat en ny køler i, der kan måske ha' været noget som også skulle være skiftet i den forbindelse eller ?

Tror måske den der med termostat på motor kunne være en god ide, det lyder sandsynligt. Jeg har aldrig nogensinde haft problemer med hverken start eller kold motor før nu.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 10-01-12 11:16

prøv lige at undersøge om ikke din hastigheds indikator er i orden den kan godt være defekt eller forbindelsen til den er i uorden måske stikket ikke har rigtig forbindelse det må være den.

Accepteret svar
Fra : Steenk1

Modtaget 200 point
Dato : 16-01-12 23:05

Jeg hælder til parafinering i dieselen selvom det ikke burde være muligt "in this day and age" da næsten alt diesel bliver frostsikret af benzinselskaberne nu om dage.
Diu kan prøve at blande ca. 10 - 20 % benzin i dieselen og se om det løser problemet. Altså giv den 5 liter benzin når du tanker ca. 30-35 diesel.
Hvis det løser problemet, hey presto, så ved du at det var parafinering.
Vand i tanken kan du løse ved at hælde en liter karburatorsprit oveni når du tanker næste gang. Dert kan købes på de fleste tankstationer og i TH og biltema etc.
Lad dig ikke narre af navnet indeholder ordet "karburator". Det virker til alle slags brændsel. Spritten binder sig, i en kemisk forbindelse, til vandet og hiver med ud igennem systemet.
Hverken karburatorsprit eller de 10 -20 % benzin i dieselen kan skade motoren. Der skal meget mere til.
Sidste forslag fra min side, hvis de to andre ikke virker, er dine brændstoffiltre eller filter (nogen har to og nogen har kun et). Men jeg vil tro dit værksted må have overvejet den mulighed eller...

Held og lykke
M.v.h. Steen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-01-12 19:09

Nå, men lige lidt status.

Fejlen kommer og går. Muligvis ikke noget med hvor koldt det er, nok nærmere noget med fugtighed og nu lyser ABS lampen periodisk indtil jeg stopper efter at den har været ude og køre den varm- tænder igen- så lyser den ikke.

Jeg ved ikke lige hvem jeg skal give point her.

Der er nok ingen tvivl om at jeg skal have den målt efter.

Har læst om for og imod at tilsætte karburatorvæske/benzin til diesel- så det gør jeg ikke lige først.
Nogle af jeres forslag, kan jeg ikke gøre selv.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 26-01-12 17:29

Tak for svaret Steenk1.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-01-12 17:46

Jeg ved ikke lige hvordan med disel, for selv en benzin motor kan godt sætte ud, og danne karburatoris, selv om det ikke er koldt. Det har oget at gøre med den kemiske reaktion i benzinen, når de suges ind og danner undertryk.
Man kan også opleve fænomenet på en gasflaske, hvor der er et konstant forbrug, så dannes der is udvendigt på flasken.
Jeg tænker her på, at det kan være noget der ligner, ved en diselmotor. Her suges brandstoffet også ind, og der sker en underafkøling, som kan få parafinen til at klumpe i dysserne.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 26-01-12 19:48

Tak for pointene. Fik du løst problemet ?.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-02-12 22:17

Citat
Tak for pointene. Fik du løst problemet ?.

Næh- det var så ikke det alligevel.

Fik skiftet gløderørerne i dag, 2 var defekte.

Desuden var en defekt sensor på ABS- skyld i at lampen lyste- ja der er vel en grund til de der advarselslamper viser eet eller andet.

Så desværre en omgang værksted igen igen.