/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Salg af grund
Fra : clausp6100
Vist : 396 gange
200 point
Dato : 08-01-12 14:07

Hej, jeg ejer en grund som jeg er ved at sælge. Der kan ikke bygges på grunden, men det vil køber arbejde på, og vi har derfor aftalt at købesummen er 200.000 kr delt op på den måde at jeg får 100.000 nu og 100.000 mere hvis han får sin byggetilladelse, han forpligter sig til at søge inden 3 mdr.
Jeg har kun givet 50.000 for grunden og er klar over at jeg skal betale 38% skat af fortjenesten, men jeg vil jo ikke betale 38% af hele beløbet nu, når jeg jo kun får halvdelen og måske aldrig får de sidste penge.
Hvordan kan jeg slippe med at betale skat af den sidste halvdel til jeg evt. får pengene?

Mvh Claus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-12 14:25

Du betaler da kun skat af det beløb du får som indtægt,
så ingen problemer, hvis du kun opgiver de første 100.000 kr

Kommentar
Fra : clausp6100

Dato : 08-01-12 14:46

Hej svendgiversen
Salgsprisen står jo som 200.000, Skat får vel at vide at jeg har solgt min grund til den pris når det bliver tinglyst.
Skal jeg måske skrive salgsprisen til 100.000 og så få tinglyst en heftelse på skødet på den sidste halvdel.
Jeg er bange for at gøre noget dumt, når man kunne gøre det helt rigtige med lidt hjælp.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-12 14:54

Ja, salgsprisen er jo 100.000 + evt. 100.000 kr,
man skal aldrig opgive større indtægt end man reelt og helt sikkert har...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-01-12 09:51

Det kan være der er noget jeg har misforstået, men hvis det er rent privatsalg, skal man så betale skat af fortjenesten?, hvis du sælger din brugte bil til 100.000,-kr. skal du jo heller ikke betale skat. Da jeg for nogle år siden solgte mit sommerhus, mener jeg heller ikke ak jeg betalte skat at fortjenesten. Så længe man ikke har salg af ejendom som erhverv, mener jeg ikke man skal betale skat.

Kommentar
Fra : clausp6100

Dato : 09-01-12 14:55

Jo det har jeg undersøgt, ved salg af en grund er der direkte 38% skat af fortjenesten minus nogle fradrag.
Det er bare hvordan jeg kan være helt sikker på ikke at skulle betale skat af salgssummen når jeg jo først får den sidste halvdel senere eller aldrig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-12 15:07

Jeg vil da foreslå dig at tale med en advokat. Han/hun kan hjælpe dig med den handel.

Jeg kan "se" de problemer en handel på den måde, som du og køber kan komme ud for. Jeg tror du vil få de største problemer.