/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux/Ubuntu ?
Fra : return
Vist : 990 gange
83 point
Dato : 08-01-12 10:54

hej

kunne godt tænke mig at prøve at køre linux men hvilken version skal man vælge og hvordan installere man det , pt har jeg vista på min bærbar kan man slette vista og så prøve at installere linux på den og hvis ja hvordan gør man det

nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-01-12 11:20

Du kan bestille ubuntu på en CD og de kan køre den direkte fra CD. Den behøver ikke være installeret.
Du kan også downloade den.

Men vent til en Ubuntuekspert kommer på banen.

Her kan den bestilles på CD:

http://www.ubuntu.com/ubuntu

Samme sted kan du downloade den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-12 12:09

Du behøver ikke at slette windows. Ubunte installerer sig automatisk sammen med windows og med en valgfunktion ved opstart af computeren, så du hver gang selv vælger om du vil køre med windors eller linux.

Det eneste nødvendige er ledig plads nok på harddisken.

Lad vær med at bruge en ekstern usb harddisk under installationen. Du risikere at valg systemet lægger sig der, og så kan du ikke mere starte computeren uden den eksterne disk.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 83 point
Dato : 08-01-12 12:34

Som helt ny Linux bruger vil du måske gerne nemt kunne fjerne Ubuntu igen, du har mulighed for at installere Ubuntu som et program i din Windows og så kan du senere slette programmet fra Kontrol panel Fjern programmer, på siden der er link til klikker du på den store orange knap Start download, så henter du en installer til Windows og den dobbelt klikker du på for at installere Ubuntu, hele systemet hentes fra internettet så der går lidt tid med at hente men det er en nem måde at afprøve Ubuntu og alle dens fordele:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer

Hvis du så bliver rigtig glad for Ubuntu og gerne vil have den installeret på egen partion eventuel ved siden af den eksisterende Windows, så spørger du igen.
Vil du gerne installere allerede nu så hent ISO filen og brænd den på en CD som ISO eller Image, computeren skal startes fra CD skuffen med den nybrænde ISO CD i skuffen, du har måske en Boot menu hvor du kan vælge om det er harddisken eller CD drevet som der skal startes fra, ellers skal computeren indstilles i BIOS til at starte fra CD drevet:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

Bare spørg så får du hjælp til den måde du ønsker.
Ubuntu kan selvfølgelig også installeres så Windows slettes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-12 12:53

Forresten så er Linux Mint nemmere at finde ud af end Ubuntu for nybegyndere, Mint er bygget over Ubuntu og CD versionen har en Windows installer indbygget men du er nødt til at hente ISO filen og enten brænde den som ISO eller åbne den med et program som for eksempel MagicDisc:
http://www.magiciso.com/tutorials/miso-magicdisc-overview.htm
for at finde og køre installeren som hedder Mint4Win ISO filen kan hentes her, rul ned og find den download spejl du vil hente fra:
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=92
det er CD versionen men hvis du gerne vil installere Linux Mint ved siden af eller slette Windows, så hent DVD versionen den indeholder næsten alt hvad du kan tænkes at få brug for:
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=94
igen ruller du ned til deet spejl du vil hente fra, det behøver ikke være en dansk download, uanset hvor du henter fra så er dansk sprog indbygget og du vælger sprog når du installerer,DVDen indeholder ikke en Windows installer men skal installeres på en partion ved siden af Windows eller fylde hele harddisken og slette Windows, du skal vælge hvad du vil når du installerer.
Ubuntu har et skrivebord som hedder Unity og det ligner ikke noget du har set før, den kræver en del øvelse at bruge, der er Mint nemmere for gamle Windows brugere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-12 13:25

Citat
kan man slette vista og så prøve at installere linux på den
ja det kan du men hvis du nu ikke bryder dig om Ubuntu eller Mint - hvad så?
Derfor forslaget om at prøve Ubuntu som et program inde i Windows Vista.
Eller (og det tro jeg du bliver gladere for) installere Linux Mint ved siden af Windows Vista, hver gang du starter computeren skal du vælge om du vil køre Linux eller Windows.
Mine harddiske er opdelt i flere partioner og under installation af Linux så vælger jeg selv at vælge hvordan Linux skal installeres og så bruger jeg 1 partion til styresystemet Linux (hvis Windos er på computeren så får den sin egen partion) og 1 partion til hjemmemappen + 1 swap partion, så behøver jeg ikke sikkerhedskopiere filer for at skifte styresystem, det er den mulighed som hedder: Noget andet når du installere, der er det dig som bestemmer hvordan, men spørg lige før du prøver Noget andet, funktionen hed tidligere Avanceret og den er ikke sådan lige at gå til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-12 14:26

Jeg siger også - hent ubuntu eller Mint og kør den inde i windows.
Det er ikke sådan lige at hive Vista ud og lægge den ind igen.

Kan du ikke lide ubuntu eller Mint så tages den ud igen med den samme CD / DVD som om det var et program.

Kommentar
Fra : return

Dato : 08-01-12 18:40

hej

hvilket gratis program kan man brænde den iso fil ud på og hvordan gør man lige

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-01-12 18:43

Hvis du ikke har mod på at brænde den isofil så send bud efter en CD. Det er nemmere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-12 18:43

http://cdburnerxp.se/

start programmet og vælg brænd ISO IMAGE
find din iso fil og åbn .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-12 18:47

Jeg er ikke nysgerrig men vil bare gerne vide alt
hvilken Linux valgte du og som du nu vil brænde?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-12 18:53

Når du har brændt den ubuntu/Mint så sig lige til så vi kan hjælpe dig i gang. Husk at fortælle ovn hvad det er for en du har hentet.

Kommentar
Fra : return

Dato : 08-01-12 19:19

o.v.n

hej

jeg valgte denne her men har fået hentet filen men den er i en mappe med en lynlås på skal man bruge et zip program for at kunne pakke det ud inden man brænder det og kender du et godt gratis iso brænder program som virker til mit projekt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-12 19:25

Følg dette

Hent og installer denne
http://cdburnerxp.se/

start programmet og vælg brænd ISO IMAGE
find din iso fil og åbn .

Den åbner selv

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 08-01-12 20:24

Tak for svaret o.v.n.. p.s hvad er den beste version af linux til alm pc /bærbar ? hilsen return

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-12 22:32

Citat
den er i en mappe med en lynlås på skal man bruge et zip program for at kunne pakke det ud inden man brænder det
NEJ NEJ og atter NEJ du skal ikke pakke noget som helst ud, du skal brænde ISO filen som den er og der er CDburnerXP som du har fået link til af Eyvind et godt program, men ikke noget udpakning eller andet med ISO filen selv om du ser den med et lynlås, den er som den skal være!
Mint er god på både bærbare og stationære computere.
Du burde have ventet med at acceptere indtil du havde installeret, men spørg bare videre alligevel, jeg holder øje med tråden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-12 13:11

Zorin OS 5 er også en flot udgave.

Kommentar
Fra : return

Dato : 09-01-12 21:34

o.v.n

jeg har altså ikke installeret selve linux bare lørt det som prøve version inde i vindows vender til bage når jeg inden så længe har fået mig en anden pc hvor jeg så kan lege med linus så min daglige pc ikke går "tabt"