/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Omlægning fra fastforrentet 4%
Fra : ganga
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 08-01-12 08:30

Hej
Går og overvejer at omlægge vores 4% samt 5 %fastforrentet lån til et 3,5%, men har ikke så meget forstand på dette område, og derfor vil jeg lige høre herinde, om der er nogen der kan komme med nogen kommentarer, om det er en god ide, eller ej.., før jeg tager kontakt til min bank (Nordea)

Pt. har vi et 4% fastforrentet Nordea Kredit lån- obligationslån, hvor restløbetid er 23 år og 6 mdr som vi optog i forbindelse med huskøb,
samt et 5 % fastforrentet, til noget forbedring af huset, hvor restløbetid er 24 år og 6 mdr

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-01-12 10:23

det koster en del at omlægge lånet, så det kommer til at vare nogle år inden der kommer noget effekt af det, og det er så lille en forskel på renten, så det ikke kan betale sig.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-01-12 10:24

Lige pt er det meget usikkert da disse obligationer kun kommer i et lille oplag og derfor kan det blive dyrt at indfrie når det sker og forskellen på 3,5 og 4 er så lille og når omkostningerne for omlægning kommer oven i så er det ikke meget pt

Men det er som at spille lotto pt

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 08-01-12 12:17

Få din bank til at lave en beregning.

Noget af det har også med holdninger at gøre.

Nogle vælger en omlægning, og samtidig forlænger lånet til 30 års løbetid igen

og bruger det " overskydende" beløb til pensionsopsparing.

Andre forkorter lidt, tager det på 20 år, måske koster det, det samme i udelser som du har nu.

Ingen kan lave denne beregning " sådan lige". Dels skal der være facon i det i forhold til omkostninger, og dels skal man have holdningerne som ovenfor nævnt på plads.

Sikker på din bank vil lave beregninger som DU kan træffe din beslutning ud fra. Det er din beslutning, ikke bankens.

De skal lave et grundlag til din beslutning. men 4 % lån er der ikke meget at gøre ved, med mindre der er en fordel i at lægge begge lån sammen og forkorte eller forlænge løbetid.

alt det her er så individuelt, så du må have en beregning fra din bank

good luck

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-01-12 12:20

Der er altid et par ting man skal tænke på ved omlægnimng af lån, restløbetid, kurs - og så omkostningerne ved omlægningen.

Det værste er faktisk det med restløbetiden. Hvis man har få år tilbage, kan det ikke betalte sig. har man mange år tilbage (som du har) kan det (måske) betalet sig (rente/kurs), men hvornår vil du så omlægge igen? Det er her "lotteriet" kommer ind. Skal du op/ned konvertere, dvs, have mindre gæld og større afdrag, eller skal du have større gæld og mindre afdrag.

Skulle det måske være et F1 lån? Der er ingen opsigelse på, så man kan altid komme ud af det uden omkostninger. de som har været med fra starten har sparet omkring 300.000 kr. i renter pr. lånt mil. kr.

Spørger du en rådgiver, vil han ikke kunne sige, at det er "lige netop det lån du skal have". De specialister, der siger de har forstan på det medn fx F1 lånene, har hvart eneste år sagt, at de¨t er kun et spørgsmål om tid, så stiger renten! Siden starten, er renten kun gået en vej - og det er ned. Selv sidste år sagde de kloge", at nu kunne renten ikke komme længere ned - men det kom den!

Hvis du går fra 4% til 3,5% lån , vil du næppe tjene penge hjem pga. omkostningerne, selv ved %5 til 3,5% kan der være ganske lidt sparet og når markedet om fem til seks år har ændret sig, er det måske tid til omlægning igen, og så er der underskud.

Vi har haft to huse siden 1987, og har jævnligt omlægt vores lån med henholdsvis fastforrentet og F lån, og vi har vundet hver gang. Lige nu har vi et F lån med renteloft på max 5%. jeg vil gerne skifte det ud med et F1 lån, men kursen er p.t. 105, så det vil alene betyde, at vi skal af med 50.000 kr. mere pr. 1 mil. kr.,, så de penge kan vi ikke tjene hjem.

Klap hesten og se tiden an!

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 11-01-12 19:35

Meget grundigt og godt forklaret..- Alka..
Overvejer at kontakte banken, og høre hvilke lånemuligheder de kan tilbyde..Vi har jo længe betalt en fast rente.., overvejr måske at gå over til noget F1 lån..?, nu når renten falder..., eller.?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-01-12 10:24

Som talmand vil jeg lave to grafer.
omkostninger på den ene led, og tid på den anden.

den første graf viser dit nuværende lån.

den anden graf viser dit mulige nye lån.

der hvor de to grafer skærer hinanden er det tidspunkt hvor dit mulige nye lån, vil være være billigere end dit gamle lån.

husk at tage alle låneomkostninger med.

så er spørgsmålene:
kan du leve med ikke at kunne omlægge dit lån før graferne skærer hinanden? ( ellers smider du penge væk)
kan du leve med en øget gæld ?