/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Køb bærbar - uden styresystem
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 1897 gange
100 point
Dato : 07-01-12 20:52

Jeg skal snart til at købe ny bærbar computer - men jeg vil gerne undgå at købe en win7 licens - som normalt altid følger med en ny bærbar.

Er der en måde man kan købe en bærbar uden win7 licens ?

Jeg tænker også på om man kan købe en bærbar uden harddisk - kan man det ? I så fald vil jeg købe en SSD i stedet og selv installerer styresystem.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-01-12 21:05

Du skal ind i en mindre butik og få dem til at bygge en PC til dig. Og bed dem installere Linux/Ubuntu

Det er et gratis styresystem.

I dag er det sådan at en computer skal have installeret styresystem på når den sælges.

Jeg ved at i Computercity kan man få dem til at slette windows og installere Ubuntu. Men der skal være styresystem. Har du en original XP eller Vista så kan du få den installeret.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-01-12 21:07
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-01-12 21:07

Glemte at skrive at hvis du ikke skal have windows og den er på maskinen. Så sletter forretningen windows og installerer Ubuntu. Så kan du få pengene tilbage for windows udgaven. ca 800 kr.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 07-01-12 21:18

Her bestemmer du selv - find en bærbar der passer til dit behov og vælg intet operativsystem.
http://www.mm-vision.dk/produkter/visgruppe_notebook.asp?action=shop&menu=notebook&gruppe=PcnoteVision&type=notevision
har selv en pc fra dem,de har 2 år total service og kvalitets dele.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 07-01-12 21:19

Det er slet ikke noget krav om installation af styrestsyem

jeg køber uden her: inden bøvl, fin service

http://www.mm-vision.dk/contact.asp

og jeg bor ved aalborg, de bor på sjælland...meget fin service

kig ind på deres side

Kommentar
Fra : xou

Dato : 07-01-12 21:26

haha >> Tordenkalven ,samme sted

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-01-12 01:26

Eller køb en Mac, så er du helt fri for Windows

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-12 09:54

Hvis du vil være sikker på at få en god maskine til ubuntu, så er det måske en god idé lige at spørge her www.ubuntudanmark.dk
Der findes nogle få bærbare hvor ubuntu's drivere ikke passer helt, som jeg er orienteret.

Men under alle omstændigheder, så førg for at få diverse drivere med.

Ps. Vision bliver nok også mit næste købested, nu hvor zepto er lukket.

Kommentar
Fra : popper

Dato : 08-01-12 10:30
Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-01-12 11:52

Hos dell kan du også købe bærbar uden OS, du skal bare huske og fravælge det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-12 12:05

webnoob - er der så en oversigt over medfølgende drivere, et sted. Altså hvis styresystem fravælges.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-01-12 14:08

Hvis du køber en computer hos dell uden OS, så vil computeren stadig være minimum Windows 7 kompatibel, men der kan også være mulighed for vista eller endda linux, uanset hvilket OS den vil være kompatibel med så vil driverne være at finde via service tag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-12 14:19

Det lyder godt - men det service tag ses jo ikke før den er købt og vendt om på maven.
Eller kan det TAG ses andre steder før køb.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-01-12 15:47

Nej selvfølgelig kan det ikke ses før man modtager den købte computer, hvorfor?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-12 16:11

Så man kunne vurdere om det er den comp der skal købes.................altså sikre sig at den kan bruges til ønskede formål.........................inden den købes.

Eks. købte jeg en Zepto med drivere til XP VISTA (passede til win7) og sikrede mig at den kunne køre ubuntu.
Så ved hjælp af udskiftning af harddisken (20 sek) kan jeg køre XP VISTA win7 og linux på ekstern

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-01-12 16:14

Alt det kan du jo se på specs når man sammensætter en computer og der kan man også se hvilke OS man kan vælge eller fravælge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-12 16:16

Ok - det gør valget lidt nemmere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-05-12 16:31

Er spørgsmålet blevet besvaret?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-07-12 21:21

Stopper med at abonnere.