/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Regler for eget-forbrug?
Fra : Scrub
Vist : 518 gange
35 point
Dato : 07-01-12 19:43

Hej Kandu-brugere

Er der nogle herinde der ved hvad reglerne er for hvor meget tøj/sko man må bringe med hjem via lufthavnen?

Jeg skal til afrika om ikke så længe, og har stærkt overvejet at købe en masse sko, da jeg ved de koster ingen penge dernede. Men spørgsmålet er hvor mange jeg må tage med? Og om de vil se det som eget-forbrug?

Hvad hvis mit forbrug af sko er højt?? og jeg hiver en 25 par med hjem?

Må de bestemme dét?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-01-12 19:44

Ja, de bestemmer

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-01-12 19:47

Over kr. 3.250 skal du betale told, moms og andre afgifter af det hele, ellers enig med Teil.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-12 19:51

Så vil jeg da håbe at de 25 par sko er din skostørrelse.

Tolderne er ikke så dumme, når det kommer til stykket/størrelsen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-01-12 21:07

Eget forbrug gælder kun inden for eu

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-01-12 21:33

To sko, en til hver fod!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-12 09:56

To sko, en til hver fod! ..............................helst samme størrelse.

Kommentar
Fra : Scrub

Dato : 08-01-12 14:58

Ergo, hvis jeg køber sko til en værdi af under 3250 kroner (i EN størrelse, vel og mærke) - så kan de ikke gøre så meget andet end at ønske mig en fortsat god dag :) ??

Og alt jeg køber udover det beløb, vil der blive påkrævet moms og toldafgifter på?
Men de kan på intet tidspunkt tage det fra mig?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-12 16:48

uanset om skoene er din størrelse, så vil tolderne måske undre sig over 25 par.det kræver en meget god forklaring, at skoene er til eget brug. Nogle af skoene kan jo være gave til familie og venner, men hvis du bliver taget i tolden, og de tvivler på din forklaring, så kan du risikere, at skoene bliver konfiskeret og du får ingen erstatning .... måske en bøde.

Husk at få en kvittering på det du køber.

Citat
Men de kan på intet tidspunkt tage det fra mig?

Jo, det kan tolderne godt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-01-12 14:57

Citat
Og alt jeg køber udover det beløb, vil der blive påkrævet moms og toldafgifter på?
Men de kan på intet tidspunkt tage det fra mig?

Du skal lige huske på at det er dig der skal hendvende sig til tolderne først, om at du har noget at fortolde, så er det kun told og moms der skal betales, og du får varene med hjem uden bøde, men hvis det er sko der er lavet af truet dyrarter, ja så får du dem ikke med hjem, men en stor bøde.
Og hvis det er tolderen der peger dig ud og du har for meget med, så er det også bøde oveni.