/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kompressor og trykluftpistol
Fra : DJfrakja
Vist : 1591 gange
55 point
Dato : 02-01-12 20:43

Hej

Er lige blevet ejer af en kompressor og dertil købt mig et trykluft sæt således jeg kan løse boltene på bilen. Men den kan ikke løse dem. ? Mit spørgsmål er så om jeg har tilsluttet det korrekt.
Det er en 2,5HK, 8bar, 240ltr. pr. minut. Er det normalt at der skal sive luft ud ved tilkoblingen mellem slange og pistol. ?

/Frank

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-12 20:52

Ikke så meget, at det hvæser. Har du trykket så meget sammen, at der var en tydelig kliklyd og /-fornemmelse?
I øvrigt er det muligvis smart at løsne hjulboltene med trykluft og slagnøgle, men til at sætte hjul fast er det bedst at afslutte med momentnøgle.
vh
pbp

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 02-01-12 20:56

Altså det siger klik når jeg slutter den til. Det hvæser en del. Kan vel nærmest beskreve det som et lidt større hul i en luftmadres. Ja, vil også bare kunne løse bolterne og derved spænde dem med en moment nøgle. problemet er at jeg ikke kan løsne dem med hånden, da de sidder for godt fast.
Den drejer fint rundt og "slår" som den burde, men der sker ikke noget med boltene. De sidder bare fast.
Kan kompressoren være for lille, eller er pistolen udtæt. Der siver ingen luft ud hvis kun slangen sidder i.

/Frank

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 55 point
Dato : 02-01-12 22:18

Hjulbolte kan nemt sidde så fast, at sådant hobbyværktøj må melde pas. Du må bide i det sure æble. At koblingerne er utætte tyder også på at det er billigt værktøj.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-12 22:22

Det kan være du ikke har åbnet nok for reduktionsventilen.
Det skal lyde som et maskingevær.....................du har vel sat den til at dreje den rigtige vej.
Kommer der meget luft ved siden af mister du noget af trykket til luftnøglen.
Din luftnøgle kan også stilles i styrke.
Jeg ville heller ikke spænde med luftnøgle.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-12 23:22

Man kan godt spænde med en luftnøgle. det skal bare være en med indbygget momentnøgle.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-01-12 23:24

Nogle luftnøgler har indbygget moment der kan justeres, der bestemmer hvor mange kg der skal spændes eller løsnes med, og hvis det er sat for lavt, eks. 1kg. og bolten er spænt med 2 kg, så kan den ikke løsne bolten, og luften væser bare ud, så tjek lige om den er med momemt, og om det ikke bare skal skrues op til max, når det kun er til at løsne med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-12 08:45

Lad dig ikke friste af transor, til at spænde med luftnøgle....................for han kommer ikke og hjælper dig ude på landevejen med hjulskift, når det sidder for fast.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-01-12 13:01

Koblinger, anlæg osv, skal være tætte, der skal ikke sive luft ud nogen steder, det reducerer trykket. Møtrik/bolt, kan godt sidde så fast, at vores alm. hobbykomp. ikke kan løsne dem, hvis de har siddet der i meget lang tid, så er der kun x-nøglen tilbage. Brug aldrig hobbyværktøj til at spænde hjulet fast. nten en x-nøgle - hvis du har "håndelag" til at vide hvor meget du spænder, eller også er en bille momentnøgle bedre.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-01-12 13:22

for det første skal der ikke sive luft ud ved koblingen. har du husket at bruge teflontape da du samlede den?
og for det andet er der forskel på luftnøgler. det skal være en slagnøgle for at du kan bruge den til at løsne hjulbolte med.
og de kan godt sidde så fast, at en slagnøgle i hobbykvalitet kan have meet svært ved at løsne dem.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-01-12 17:43

Citat
Er det normalt at der skal sive luft ud ved tilkoblingen mellem slange og pistol. ?

NEJ. Det skal være tæt, og der skal ikke sive luft ud når slagnøgle ikke betjenes.

Citat
vil også bare kunne løse bolterne og derved spænde dem med en moment nøgle. problemet er at jeg ikke kan løsne dem med hånden, da de sidder for godt fast.

Brug en X-nøgle og sæt et langt rør på, og brug dine armkræfter/kropsvægten, så skulle du gerne kunne løsne de bolter.

Citat
Den drejer fint rundt og "slår" som den burde, men der sker ikke noget med boltene. De sidder bare fast.

Hvad drejer fint rundt? er det den top du har sat på slagnøjlen der drejer rundt, for så er det en billig stjernetop du har brugt, hvor tænderne er blevet revet af. Det skal være en sekskant slagtop du skal bruge.

Citat
Det er en 2,5HK, 8bar, 240ltr. pr. minut.
Kan kompressoren være for lille, eller er pistolen udtæt. Der siver ingen luft ud hvis kun slangen sidder i.

Her skal du finde data for din slagnøgel for at se hvor mange ltr.pr.minut den skal bruge, nogle billige luftværktøj kræver en del luft for at virke , de 8 bar er/burde være, men hvis nøglen skal have 300 ltr pr. minut, er kompressor for lille.
Har du skruet op på maks tryk på den trykregulatur der sidder på kompressoren, der hvor du sætter slangen på.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 03-01-12 19:35

hmmm. den er for lille den kompresor, den bruger mere luft, end den kan levere.....

Kommentar
Fra : JensChrJensen

Dato : 01-03-12 23:30

Jeg tror ikke det har noget med din kompressor at gøre, selvfølgelig må der ikke sive luft ud ved koblingen men det kan være en for billig kobling, problemet ligger helt sikkert i din luftnøgle ingen af de billige luftnøgler kan give slag nok uanset hvor meget luft du har, vil du prøve det efter kan du tage luftnøglen med på en serviceværksted og tilslutte den til deres luft og der vil den heller ikke slå nok.

Kommentar
Fra : JensChrJensen

Dato : 01-03-12 23:36

Uanset hvor meget luft din kompressor kan yde skal der være luft nok i tanken til at løsne den første bolt for da er der jo luft nok.

Godkendelse af svar
Fra : DJfrakja

Dato : 02-03-12 02:14

Tak for svaret stilkene. Der måtte noget olie og en brænder til at løsne de bolte på et værksted. De har siddet godt fast. Værkstedet kunne heller ikke selv løsne dem med deres trykluft.

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 02-03-12 02:16

Og ja, det var billigt værktøj. Købte en ny ventil til sammenkoblingen og derefter holdt det op med at sive luft ud. Men det var somsagt heller ikke nok.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-03-12 06:51

Puha, det var voldsomt med brænder.
Et godt tip er at give et slag eller to, med en mukkert ind på bolten.
Pas så på med af spænde med luftnøglen, en billigere udgave af den er ikke præcis nok i momentet.