/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar HP'er kan ikke udføre recovery.
Fra : larslauridsen
Vist : 1138 gange
200 point
Dato : 30-12-11 17:47

Halløj,

Jeg er den knap så lykkelige ejer af 1 stk HP bærbar Pavillion DV9500. Model nr er DV9545eo.

Spec.:
AMD Athlon 1900 MHz
2048 MB Ram
Nvidia grafikkort
Windows Vista Home Premium
2 x SATA HDD a' 120 GB - dvs i alt 240 GB.

En dag ville maskinen pludselig intet, altså den kunne godt tænde, og der var liv i skærmen, men der kom en eller anden fejlmeddelelse, så den ikke ville gå ind i windows.
Jeg forsøgte at trykke F11 for at udføre recovery proceduren, men dette kunne den heller ikke - den skrev noget med "image not found".

- Jeg tænkte at det så nok var harddisken der var brudt sammen, så jeg skilte pc'en lidt ad, og fandt ud af at den indeholdt 2 stk af hver 120 GB. Jeg udførtew en test via BIOS, ifølge den var der fejl på HDD 1, så denne tog jeg ud.

Så forsøgte jeg at installere LINUX Ubuntu, med succes, bortset fra at jeg ikke kunne komme på mit trådløse netværk. Jeg regnede med at det er fordi min router ikke understøtter Ubuntu, så derfor opgav jeg at bruge Ubuntu.

Bestilte 2 stk recovery DVD'er til min maskine på internettet, som jeg modtog i dag. Har derefter forsøgt at udføre recovery flere gange, med den HDD der skulle virke i både slot 1 og i slot 2. Hvis jeg sætter den i slot 2, skriver pc'en efter endt recovery, "System not found", så jeg går ud fra at det er fordi at min HDD skal sidde i slot 1.

Det er også med denne konfiguration at jeg er nået længst i proceduren, men jeg kan alligevel ikke udføre recovery helt så pc'en virker...

- Mit spørgsmål er så: Hvad er der galt? Skal jeg have 2 stk HDD i for at maskinen virker eller hvordan?

Hvis jeg skal have 2 stk HDD, så har jeg et tillægs spørgsmål: Jeg har en anden HDD liggende fra en ældre Acer bærbar, dog kun på 80 GB. Denne ser dog anderledes ud, idet at der er nogle andre forbindelses stik i enden af den end på den der skal bruges. Er der forskellige HDD i 2,5" formatet? Der står IDE på den fra Acer'en... Er der noget ma kan sætte på den HDD for at den kan monteres i min HP, eller skal jeg købe en ny.

Og sidste spørgsmål: Hvor finder jeg evt. en ny HDD til rimelig pris, og hvad skal det være for en helt præcist??

Med venlig hilsen

Lars

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-12-11 18:00

Det kan tænkes at du SKAL have 2 hdd i da den sikket køre med raid. Hvis du kan modtage recovery dvd'er fra HP så er der sikkert stadig garanti på din computer og så skal du bare henvende dig til HP's support.

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 30-12-11 18:05

Der er ikke garanti på... Jeg bestilte recovery dvd'erne hos noget der hedder Best2serve, og betalte 300 spir for dem

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 30-12-11 18:05

Hvad er raid?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-12-11 18:07

ja det er jo så ris til egen røv, hvis det fejler. Hvis du kigger på den hdd du har konstateret er "død" så sidder der måske et lille stik du kan tage af og sætte på den hdd du har fra din gamle acer bærbar. Hvis ikke så se om der er et på din acer hdd.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-12-11 18:10

raid er en metode man kan bruge til at lade flere harddiske ses som en, har man 4 eller 5 kan man have noget sikkerhed i.

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 30-12-11 18:18

Der sidder en converter på den HDD der er taget ud af HP'en, men når dette tages af er der blot to flade stik. På den HDD jeg har liggende fra Acer'en er der mange ben på, så de er slet ikke ens. Men spørgsmålet er så om man kan få en converter fra de mange ben til det er passer i HP'en?

Hvor kan jeg finde ud af om den kører raid? Og kan man evt. få den til at stoppe med det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-11 19:37
Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 31-12-11 01:57

Der er IKKE raid på den bærbar.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 31-12-11 02:06

har du kigget på eventuelle BIOS updates?

http://bizsupport1.austin.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=c01461372&lang=en&cc=us&taskId=135&prodSeriesId=3369391&prodTypeId=321957&printver=true

Citat
RESOLUTION
If the notebook PC experiences the symptoms listed above, please download and install the appropriate BIOS update for the listed notebook PCs.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 31-12-11 02:10

udover det.. så prøv at tjekke i BIOS om harddisken er sat til at være IDE, SATA eller AHCI.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-12-11 03:48

Hvad angår recovery så ville jeg mene at det ikke kommer til at virke pga 1 de filer den skal bruge til at recovery fra har du slettet på harddisken

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 31-12-11 08:47

BIOS er PhoenixBIOS ver. F.2C

Der står intet om HDD er IDE, SATA el. AHCI - faktisk er der intet andet om HDD end at den figurerer som nr. 2 på listen i boot order, angivet som notebook hard drive. Ja og så er der selvfølgelig et sted hvor man kan udføre en primary HDD self test...

Ser lige om der findes en opdatering til min BIOS - spørgsmålet er så bare, hvordan i h.... opdatere jeg den, når jeg intet styresystem har??

Med hensyn til om de filer der var på HDD til at udføre recovery er slettet, så er jeg helt sikker på at det er de.... Men jeg har dem jo på 2 DVD'er...

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 31-12-11 08:56

Synes ikke umiddelbart jeg kan se om der er nogen opdateringer til den BIOS...

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 31-12-11 09:24

Måske er det her rigtigt:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=ob-93354-1&cc=dk&dlc=da&lc=da&os=2093&product=3545268&sw_lang=

Men igen - Hvordan kan jeg installere en *.exe fil, når jeg intet styresystem har?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 31-12-11 10:13

Hej larslauridsen.
Jeg er ikke ekspert men vil tro at, hvis den fra fabrikken er sat op til at køre RAID skal der have 2 identiske HDDer for at kunne køre recovery. Da den ellers ikke kan køre fabriksindstillingen. Ellers skal du have en ny opsætning med styresystem, mm. og ikke recovery.

GODT NYTÅR TIL ALLE

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-12-11 13:23

Jeg holder stadig på at det er fordi den har kørt med raid og derfor skal have to lige store harddiske. Du kan selvfølgelig slå raid fra, men så skal du bruge en Windows cd/dvd til at installere et styresystem.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 01-01-12 08:10

computeren har IKKE raid controller.. ergo kan de diske ikke ha været opsat i raid :)

Den BIOS version du kører med er fra 2008... den nyeste er fra 2011.. og den side du har linket til vil jeg også mene er den korrekte..

Citat
F.2C ›    04-2008 3.09M
F.34 Current ›   03-2011   3.09M

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 01-01-12 08:17

Citat
Men igen - Hvordan kan jeg installere en *.exe fil, når jeg intet styresystem har?

øhøm.. ja.. den tænker jeg så også lige over har altid undret mig hvorfor mange producenter "glemmer" at tænke på hvis lortet knækker sammen. og man ikke har windows.

Det er jo heller ikke med 100% sikkerhed at en BIOS update løser dit problem.. men faktum er at du har prøvet rigtig meget.. og den eksisterende BIOS er en gammel sag.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 01-01-12 13:06

Nu bliver der sagt at du ikke køre med raid, men så forklar formålet med at have 2 harddiske i en bærbar brommi???

larslauridsen hvis du starter computeren helt normalt, som hvis computeren virkede, og holde øje med skærmen, få du så på et tidspunkt mulighed for at trykke Ctrl+S?

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 01-01-12 14:02

@webnoob
Vis mig et sted hvor raid til den model er beskrevet. Jeg har kigget de manualer igennem og der står så vidt mine øjne kan se intet om raid controller. Det kan heller ikke ha været software raid, idet at software raid ikke er tilgængelig i home premium, det kommer først i ultimate.
Udover det.. så har han haft installeret Ubunto på den, uden problemer (installations mæssigt ihvertfald) Det er ikke muligt uden at have en "synlig" harddisk.
Hvis der havde været en RAID controller på computeren, og at det Array der er ville ha været skabt af 2 diske. Det er enten Raid 0 eller 1 (stripe eller mirror). og at det havde failet, fordi en af diskene manglede, så havde den bootet op og brokket sig under opstart. Ofte er man næsten tvunget til at trykke et eller andet før boot vil fortsætte. Det er jeg ret sikker på at spørger ville ha set hvis det var tilfældet.
Formålet med at have 2 diske i computeren. ja. det kan være mere plads... muligheden for at flytte nogle filer over på en anden disk for performance. evt swapfilen... mange vil gerne ha mere end én disk for sikkerhedens skyld.. Der er mindst lige så mange argumenter for IKKE at ha mere end 1 i.. men det er en anden sag :)

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 05-01-12 18:24

@ webnoob:

Hvis jeg starter pc'en, kan jeg trykke "ESC to enable startup message", "F1 to enter system information", "F9 to change boot device order", "F2 to startup check", "F10 to enter setup", "F111 to system recovery".

Der er ingen meddelelse om "Ctrl+S". Og hvis jeg trykker "Ctrl+S" sker der heller ikke noget.

Umiddelbart tror jeg at jeg skal have opdateret den BIOS som Brommi siger... Problemet er bare at jeg ikke aner hordan jeg skal gøre det!

- Nogen forslag??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-12 18:37

Du skal nok være lidt hurtig med den F11 for at det virker.
Er maskinen født med 2 harddiske (sikkert fra den tid med små harddiske) så sidder den måske i en CD slot eller Diskettedrev slot. Måske er der data til den recovery på den anden HD.
Hvis ikke du kan starte op med windows og kigge på din(e) harddisk(e) i dishåndtering, så kan se hvad indholdet er, med en linux ubuntu boot CD.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-12 18:47

I er ved at rode rigtigt grundigt rund i det hele.....

Maskinen ER FØDT (beregnet) til 2 harddiske (se de manualer jeg har lagt højere oppe)

Da maskinen ikke er ældre er den ligeledes FØDT med recovery-partition.

Hold fingrene fra biosroderi med mindre du vil starte helt forfra....

En Bios er brugbar i HELE KOMPUTERENS LEVETID (med mindre HP selv beder folk om at opdatere)

Problemet er at du allerede har rodet med både harddiske, bios og andre styresystemer

Så der er nok ikke andre muligheder end at starte HELT FORFRA

Citat
den skrev noget med "image not found".

DET undrer mig dog hvis du på daværende tidspunkt IKKE havde pillet

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-01-12 18:54

du skal bruge to ting:
1. filen du har linket til (helst pakket ud på et usbstick)
2. en windows live cd som f.eks denne her: http://www.ubcd4win.com

nåeh ja og så selvfølgelig computeren der skal flashes

boot computeren med din nylavede livecd og start opdateringen

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 07-01-12 14:29

@ refi:

Jeg havde intet gjort da pc'en skrev "Image not found" - Udover at starte recovery proceduren ved tryk på F11.

- På bggrund af "Image not found" meddelesen, konkluderede jeg at den ene HDD var defekt - Hvilket blev bekræftet via en BIOS HDD test, som angav at der var fejl på HDD. Det må have været på den HDD at reovery image'et lå...?

Vil nu forsøge at lave en BIOS update vha. EXTERMINATOR's forslag. Ser dog ud til at jeg skal betale for sådan en Windows live cd??

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-01-12 20:48

nej da, den er ganske gratis, kan hentes her: http://www.ubcd4win.com/downloads.htm

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-01-12 20:50

kan du se det røde downloadlink under billedet, der skal du klikke http://download.winboard.org/details.php?file=89

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-01-12 20:51

glem lige sidste link, jeg er ikke helt vågen, det er en gammel version

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-05-12 16:29

Er problemet blevet løst?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-07-12 21:20

Stopper med at abonnere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-12 21:28

webnoob - behøver du at fortælle alle os andre at du stopper med at abonnere................spørgeren er jo nok ligeglad.

Evt. kunne du jo bare fjerne det V