/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
syren hæk
Fra : larsk75
Vist : 984 gange
20 point
Dato : 29-12-11 18:55

skal hen og beskære min syrenhæk helt ned.ca 30 m, men skal ha plantet ny hæk"gerne som den gamle" på et 5000 kvm stor have vil skal ha lagt til vores nuværende have. men hvordan jeg ud af hva det er for en sort den gamle jeg har??. er der nogen som har nogen gode råd angående syrenhæk?? vh lars

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-11 18:58

Du tar rodskud, dem er der masser af.

Kommentar
Fra : larsk75

Dato : 29-12-11 19:04

hej, ja det er der godt nok, men tror nu ikk jeg når hele vejen rundt med dem som der er

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-12-11 19:23

Citat
skal hen og beskære min syrenhæk helt ned.ca 30 m,

Kan syrener blive så høje ?

Spøg tilside......
Ikke alle syrener sender rodskud, så jeg vil nok anbefale at tage en gren med i planteskolen og få råd.

Kommentar
Fra : larsk75

Dato : 29-12-11 20:04

til luffea

okay,så ca 30 m..så heldigt de står udenfor.hi hi, hvis rodskud er de nye skud der er flere af rundt om i jorden omkring det gamle så er der rodskud......

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-12-11 20:33

Jeg har her i foråret plantet et stort stykke syrenhæk. Hvis dine syrener er lyslilla så er det sikkert vilde syrener, sidder klaserne i spidsen af grenen og er lyserøde så er det dværgsyrener og er de mørklilla eller hvide så er det forædlede syrener.

Min syrenhæk er taget fra en genbos hæk, der tog jeg 50 vildskud, satte dem i potter i 2 måneder med jævnligt vand og så havde de masser af rødder. Så blev de plantet i foråret og hver ene plante er kommet fint.

Hvis du graver skud op nu så vil det være en ide at opbevare dem i en spand vand indtil de kan plantes i potter. De må gerne stå i drivhuset hvis du har et sådant. Og så kan de plantes til foråret.

Ovenstående råd fik jeg af en gartner. Så held og lykke med det.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-12-11 21:20

Syren klassikere:

Citat
'Andenken van Ludwig Spaeth', purpurviolette enkle blomster i 30 cm lange blomsterstande, blomstrer i slutningen af maj - juni måned.
'Charles Joly', purpurrøde fyldte blomster i mellemstore blomsterstande, blomstrer i slutningen af maj - juni måned.
'Katherine Havemeyer', store, halv- til helt fyldte blomster, der er mørkerosa i udspring og sart rosa, når de er sprunget ud. Blomstrer fra slutningen af maj - juni måned.
'Michel Buchner', fyldte mørkelilla knopper, der i udspring bliver lysere i farven. Duftende blomster i slutningen af maj - juni måned.
'Mme Lemoine', store blomsterstande med fyldte, hvide blomster fra midten af maj til juni måned.
fra: http://www.haveinspiration.dk/video--artikler/syrener-–-syringa-vulgaris.aspx

Kommentar
Fra : larsk75

Dato : 29-12-11 21:28

hej granner

tusind tak for dit indlæg,det vil jeg sgu prøve at gøre,jeg har drivhus,så det må være måden at gøre det på....hvor store potter skal man bruge. vh lars

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-12-11 21:39

Jeg brugto halvstore potter, jeg tror de var 5 liters og større. Men gartnere får mange planter i containere (potter) så prøv en gartner om de har nogle at forære væk af.

Ellers er du velkommen til at skrive hvis du har brug for hjælp.

Bare sørg for en lille smule rod ved hver eneste rodskud, så skulle de nok alle blive til noget.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-12-11 21:42

Og jeg glemte at skrive at gartneren foreslog 3 planter pr m. De skulle dække godt, men jeg har sat 4 planter og jeg regner med at måtte fjerne mindst 1 igen. Jeg havde bare rigeligt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-12-11 22:00

Jeg sidder og spekulerer på om det kan svare sig at gøre som med jordbær der skal udplantes.

Altså at udvælge det første skud fra stammen og hugge "tvillingerne" væk med spaden, men stadig bevare navlestrengen til moar indtil der er kommet flere livskraftige rødder til den overlevende.

Kommentar
Fra : larsk75

Dato : 29-12-11 22:11

til granner01

rigtigt mange tak for det,det skal prøves...vh lars