/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Volvo dør i tomgang
Fra : volvo2003
Vist : 676 gange
20 point
Dato : 25-05-03 18:36

Min Volvo 340 var til syn sidste efterår. For at gå igennem syn måtte motoren justeres, således at den ikke forurenede for meget. Efter dette tidspunkt har den været svært at holde igang i de første par minutter efter en koldstart.

Nu er der stødt yderligere problemer til, idet bilen fået den uvane, at den efter 10-20 minutters kørsel pludselig går i stå, når den holder skal sættes igang efter tomgang - typisk når jeg har holdt for rødt. På det tidspunkt hvor den går i står, lyder der nærmest en lille "eksplosion" fra udstødningen og der kommer mørkeblå røg ud, hvorefter den nærmest "drukner".

Når bilen så er gået i stå, så er den utrolig svær at få til at starte igen. Starteren køre perfekt, men det er ligesom om at der mangler en gnist (den gnist mangler altså ikke om morgenen). Venter jeg så nogen tid, så vil den endelig starte igen.

Er der nogen, der kan gennemskue dette problem - og evt. komme med anvisninger til en gør-det-selv udbedring (og pris). Hvad koster en udbedring på værksted mon (med brugte reservedele)?

Kommentar
Fra : roentved

Dato : 25-05-03 20:03

prøv evt. på denne side http://www.volvoentusiasterne.dk/

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-05-03 20:37

Jeg syntes det lyder som om svømmeren ikke lukker for benzin tilførslen i karburatoren, så den faktisk drukner. Er der fugtigt omkring karburatoren.
Emesen.

Kommentar
Fra : oeland2004

Dato : 26-05-03 22:26

har du prøvet at skifte tændrør?

Kommentar
Fra : volvo2003

Dato : 27-05-03 08:29

Jeg har nu konstateret, at der er fugtigt omkring karburatoren - ligefrem sådan, at der var trængt benzin op i luftfilteret. Tyder det på en udskiftning af karburatoren - eller kan man skifte/rense svømmeren seperat?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 20 point
Dato : 27-05-03 09:40

Der sidder "skidt" i svømmerventilen. Det kan som regel klares med en adskillelse/rensning.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : volvo2003

Dato : 27-05-03 19:37

Tak for svaret emesen.