/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Køb af Mac
Fra : LarsSimoni
Vist : 724 gange
70 point
Dato : 27-12-11 20:07

Hej derude

Jeg overvejer at købe mig en ny computer, og er i den forbindelse blevet anbefalet at købe en Mac, fra flere sider.

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg skal købe en Air, fremfor en Pro, når prisen for en 13" er den samme? (bortset fra tykkelsen)
Hvor stor er forskellen på i5 og i7?
Hvilke programmer kan udelukkes, hvis jeg køber en Air, ift. at købe en Pro?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-11 20:15

Hvor stor er forskellen på i5 og i7?
Jeg går ud fra at du mener en Intel processor.

Som du ser her, så er forskellen lidt hastighed + 10%
http://maccrazy.com/macbook-air-2011-i5-vs-i7-is-the-upgrade-worth-it

Så skal du ikke ræse derudaf så er i5 ok.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-12-11 22:15

AirMac har flash hukommelse og begrænset 256gb
Macpro kan køre normal og/eller ssd hardisk

http://www.apple.com/dk/why-mac/compare/

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 28-12-11 11:10

Ja det ser godt nok ikke ud til at gøre den store forskel, om det er i5 el. i7.

rotw:
Hvad er forskellen på flash-hukommelse og SSD harddisk, udover det fysiske? Kører det ene bedre end det andet, eller er det 'kun' størrelsen der er forskellen?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-11 12:29

Citat
forskellen på flash-hukommelse og SSD harddisk
det er 2 navne for samme produkt, forskellen på en mekanisk harddisk og en SolidStateDisk er hastigheden og robusthed, der er ingen bevægelige dele men SSD slides med tiden, meget mere end en mekanisk harddisk:
http://hc.pcworld.dk/art/114852 læsestof om forskellene mellem mekanisk og flash harddisk.
Flash hukommelse kender du allerede med de små usb hukommelser og flash kort i dit kamera og telefon

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 28-12-11 15:22

@o.v.n.:
Som jeg læser artiklen, så er det faktisk bedre med en SSD end en almindelig (mekanisk) harddisk, men du siger så at SSD'en slides hurtigere?
Betyder det ligefrem at de fleste brugere af SSD-diske på Mac-computere udskifter harddisken efter nogen år, fordi den er slidt?
Er 512GB SSD bedre end 750 GB harddisk?

Kommentar
Fra : Parti

Dato : 04-03-12 13:52

Om du køre core duo 2, i5 eller i7 er faktisk lige meget hvis du ikke skal bruge den til at redigere film eller musik. har selv en macbook pro 17 med core duo 2 2.66ghz og 4gb ram, og har skiftet min alm harddisk ud med en ssd, og jeg vil vove og påstå at den er lige så hurtig som en macbook pro med en i5 eller i7 cpu, når det gælder alm hverdags brug som at høre musik, se film og den åbner programmer ligeså hurtigt hvis ikke hurtigere.

jeg vil helt klart anbefale dig en pro af flere grunde:

flere usb porte
mulighed for selv upgradere både ram og harddisk (også muligt på en air men det er meget svært og dyre)
bedre lyd i højtaler
og det glas foran skærmen på en pro gør skærmen mindre udsat for ridser (ridsfrit glas på proen)
og macbook proen har bedre batteri-tid.
og du får mere masikne for pengene, større harddisk, hurtigere cpu og flere porte osv.

håber det gav lidt svar.

Kommentar
Fra : Parti

Dato : 04-03-12 13:54

ja en SSD er bedre end HDD, fordi at der ingen bevægelig dele er og at den læser data langt hurtigere og der er ingen slid på en ssd.