/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil eller ikke bil ?
Fra : alan57
Vist : 810 gange
100 point
Dato : 25-12-11 16:51

Hej jeg har et lille problem, normalt køre jeg på min elskede scooter og det vil jeg blive ved med længe.
Men nu er jeg blevet 54 år og er ikke så hurtig som før og om vinteren bryder jeg mig ikke om det, derfor leder jeg efter en meget billig bil som jeg kan bruge om vinteren, mens jeg så bruger min scooter forår sommer og lidt af efteråret, så det bliver nok ca: 4 mdr om året jeg skal bruge bilen.
Hvad skal jeg kikke efter?
Jeg har aldrig købt en bil i hele mit liv.
alan57

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-12-11 18:14

Citat
Jeg har aldrig købt en bil i hele mit liv.

Du må være glad. Sikken formue du har sparet.

Men ellers må jeg sige,at det er umulig at gi`andre "gode råd",om biler.Og ikke mindst om ældre og brugte biler.Kvaliteten varierer jo utrolig,alt efter hvordan den bliver brugt.... og er blevet brugt.

Selv er jeg kun til Opel. (Kørt dem siden 1983).Så en ældre Corsa eller Astra,ville nok ikke være helt forkert. Du skal ha`tjek på tandrems udskiftning.

Når det gælder ældre biler,har Opel den fordel (efter min mening) at der næsten altid kan findes reservedele.

Så en Corsa B/C eller Astra F/G,vil være et bud herfra.

Men det slider nok mere på bilen,den står stille i 8 mdr.,end at den kører i 4 mdr.(Selvfølgeligt ikke,hvis den er under tag).

M.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-11 18:29

Du skal selvfølgelig starte med at finde ud af om du har råd. Selv en gammel bil koster over 10.000,- pr år at have stående i garagen med plader og forsikring, dertil kommer kørsel 1-2 kr/km.

Dernæst skal du bestemme dig for hvor mange penge du vil investere i projektet. Jo flere penge du bruger på at købe bilen, jo større værditab vil du have, men du vil også spare lidt i vedligehold.

Jeg vil nok anbefale dig at finde noget til mellem 30.000,- og 50.000,- som har 8-10 år på bagen, som er kendt for ikke at ruste. Til den pris bør du kunne undvære en kasko forsikring, og selv bære tabet, hvis du kører galt.

Med hensyn til mærke, gå langt uden om Opel, det er noget skrammel, måske med undtagelse af de nyeste modeller, hvor de er ved at få lidt styr på sagerne igen, men med dit behov, er der næppe behov for en så ny bil. Gå også langt uden om VW og Toyota, de er alt for dyre, i forhold til hvad du får.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-12-11 18:35

Nu skriver du ikke noget om i hvilken prisklasse du tænker i, men når bilen ikke skal køre så meget, vil
det nok kunne betale sig at købe en ny bil. Der er jo kommet en del på markedet til omkring hundrede
tusind kr. Statistisk set har du så problemfri bil i mange år. Mærke er ligegyldigt, vælg den du synes
bedst om. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-12-11 18:55

Citat
gå langt uden om Opel, det er noget skrammel

Jaja,enhver sin smag.Nogle vil ha`blondiner....andre rødhårede.

Det er da vist en offentlig hemmelighed,at Opel havde en nedgangsperiode (som mange andre mærker),for en del år siden.Men virkeligheden er jo den,at her i vores område (kender ikke hele landet) kører der et hav af f.eks. Astra F. De fleste ser ud som fabriksnye. Mange af dem er 15 år gamle. Der er simpelthen ikke andre mærker på vejene,der er lige så gamle.Måske lige med undtagelser af enkelte,rygende,opslidte WV Golf.

Skal lige bemærke at det er herude vestpå,hvor rustangreb vel er allerstørst.

Kom nu med et fornuftig forklaring på dette paradox,BertelBrander.

Min gamle Ascona C rundede de 430.000 km. Vectra B,byttede jeg da den stod på 370.000 km.
Begge kørte stadig,som en drøm.

Mine gamle Kadett B og C,har sikkert været på månen flere gange.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-12-11 19:04

Men der er vel intet der kan skabe større diskussioner,end netop biler.

Jeg taler kun ud fra virkeligheden,og egne erfaringer.Har været bilejer i 49 år.
Startende med en Lloyd Alexander. Men de fås vist kun som veteran biler.

M.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-11 19:04

Netop 15 år gamle Astra'er er noget af det ringeste Opel har produceret, og det siger ikke så lidt, de er ustabile, holder konstant på værkstedet. En i min omgangskreds havde en, den solgte han for 6-7 år siden, fordi den blev med at gå i stå på de mest mærkelige tidspunkter og værkstedet kunne ikke fikse den. Generelt er har Opel indtil for få år siden, været meget bagefter de andre, både med hensyn til holdbarhed og teknisk udvikling, de "glemte" ganske enkelt at udvikle nye biler.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-11 19:07

Det er jo ikke tilfældigt at Opel gik fra at være et af de mest solgte mærker, til kun at blive solgt til forhærdede Opel entusiaster.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-11 19:09

Jeg har "kun" haft bil i 30 år, startende med en Morris Mascot med lad over Volvo 142, til Peugeot og Citroen,

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-12-11 19:13

Køb en nysynet ældre VW Polo 1991-1995
Den er meget billig i vedligeholdelse og forbavsende komfortabel at køre i.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-11 19:45

Smag og behag er som bekendt meget forskellige. Jeg er vant til franske biler, og vil mene at en Polo fra 1991 har ca. samme kørekomfort som en vejtrommel.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-12-11 19:55

Nu er det ikke for at jeg vil lokke dig ud i yderligere pinlige kommentarer,BertelBrander.
Citat
Netop 15 år gamle Astra'er er noget af det ringeste Opel har produceret

Men.....hvis nu du tænker dig godt om..... rigtig godt om,må selv du kunne se paradoxet i,at en bil der er "så ringe",op til tyve år gammel,stadigvæk kører i hobetal....ialtfald her i Nordvestjylland. (Rustens højborg-salt fra Vesterhavet).

Jeg husker da tydeligt at Ford måtte skifte døre/bagklapper på biler der var to år gamle.Ja selv Mercedes Benz,havde samme problemer.

Min søn har kørt VW Sharan.Den fik skiftet bagdør og motorhjælm,på grund af lakskader.+ Kobling var klar til udskiftning ANDEN gang,da bilen havde gået 135.000. Min svoger fik skiftet gearkasse i hans VW Polo årg. 2002. Jeg kan garantere for,at de er færdige med VW. Men selvfølgelig,har man penge nok.

Jeg har kun råd til at køre Opel.

Nu vil jeg overlade scenen,til andre.For som antydet: Biler bliver vi aldrig enige om.Når ikke engang kendsgerningerne tæller..... men jeg savner stadigvæk,en forklaring fra BertelBrander.(Kan godt forstå,om det trækker ud).

M.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-11 20:01

I 1995 var Opel Astra den mest solgte bil, der er selvfølgelig nogen få af dem tilbage. Der er ikke ret mange biler fra den periode der ruster, uanset hvor i landet de kører.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-12-11 20:19

Som et forsøg på at rive dig ud af dine vilfarelser,BertelBrander,vil jeg anbefale dig at kigge på
www.mandagsbiler.dk

Et interessant studium.Der ligger Citroèn og Peugeot,som de mest fejl befængte biler.

Et udpluk: Citroèn 262. Peugeot 299 og Opel 107.

Citat
I 1995 var Opel Astra den mest solgte bil, der er selvfølgelig nogen få af dem tilbage. Der er ikke ret mange biler fra den periode der ruster, uanset hvor i landet de kører.

Du er underholdende Bertel,i dine selvmodsigelser.

M.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-11 20:24

Hvor er det jeg modsiger mig selv? Astra fra 90'erne er noget skrammel, der blev solgt ufatteligt mange af dem, selv om de allerede dengang var håbløst umoderne. Selvfølgelig er der stadig nogen af dem der kører rundt, bl.a. fordi man kan købe dem brugt til næsten ingen penge, fordi det er gået op for de fleste at det er noget håbløst, ustabilt skrammel.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 25-12-11 20:25
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-11 20:32

Jeg ved ikke rigtigt om man kan bruge "mandags" bilen til noget, jeg kan f.eks læse:
Citat
Opel Astra
Første gang indregisteret 1996
Kilometerstand: 56.000 km.

Bilen har følgende fejl og problemer:
- Motor
- Gearkasse
- Lak

Betyder det at motor og gearkasse generelt er et problem ved Astra, når de har kør 56.000?

At der er flere Peugeot og Citroen end Opel, kan meget vel skylde at der er solgt flere af dem, og derfor fremgår de oftere.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-12-11 20:42

Jeg kan ikke se at det kan hjælpe spørgeren med den hidsige opel diskussion.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-11 20:47

kogalejy, jeg synes egentlig ikke diskussionen er "hidsig", men ellers har du ret. Jeg vil undlade at kommentere Opel mere i denne tråd, der er sagt mere end nok.

Godkendelse af svar
Fra : alan57

Dato : 25-12-11 21:04

Tak for svaret Mosebaek.
alan57

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-12-11 23:29

Selvtak alan57.

Prøv selv at gå ind på Applaus bilsyn,under statestik.(BertelBrander burde det også).
Så vil i se ved f.eks. 10 og 12 år gamle biler,Corsa og Astra ligge helt i toppen,af biler med færest fejl.

Her er lige et par ældre statestikker,der underbygger min påstand.
http://peecee.dk/upload/view/342690
http://peecee.dk/upload/view/342692

Bare du ikke køber fransk,kan det ikke gå helt galt.

M.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-12-11 00:14

Du skal overveje om det ikke er billigere at køre i taxa med dit behov.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-12-11 08:20

Ja jeg vil prøve at sætte et regnestykke sammen, jeg ved bare at det skal være en disel bil, men jeg ved ikke hvad sådan en koster i vægtafgift og forsikring, men en disel på gule plader må være det billiget der Tror jeg nok hjkofoed.
alan57

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-12-11 12:31

Citat
Ja jeg vil prøve at sætte et regnestykke sammen, jeg ved bare at det skal være en disel bil

Der vil jeg så anbefale http://www.bilbasen.dk/ som et godt værktøj.
Men der findes et hav,af andre gode bil sider.

Med hensyn til Diesel motorer,advares der om at især nyere,ikke er velegnet til småture.Bliver ikke varme nok.(Stoppede partikelfiltrer).

M.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-12-11 20:42

Citat
Med hensyn til Diesel motorer,advares der om at især nyere,ikke er velegnet til småture.Bliver ikke varme nok.(Stoppede partikelfiltrer).

et hundrede procent! Mosebaek

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-12-11 21:49

Ekspert advarsel mod diesel:

http://bil.guide.dk/Peugeot/%C3%98konomi/Milj%C3%B8/Brancheinfo/Eksperter_advarer_mod_dieselbiler_1846489

Forøvrigt synes jeg,det er lidt tvetunget tale,når f.eks. Opel advarer mod "småkørsel" i en diesel bil.
Og de samtidig har en Corsa Diesel City Van,i deres program.

Navnet "City" peger da hen på at den også kan bruges til bykørsel..... ellers en dejlig bil.Lånnte een i sommer,da vores var til service. 95 diesel-heste, 6 gear. Trækker som en MY lokomotiv.

M.