/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forsikringsspørgsmål vedr. vandskade
Fra : bluesky
Vist : 1150 gange
200 point
Dato : 21-12-11 13:43

Hejsa,

Vi har i køkken og stue et hvidolieret parketgulv (sikkert fra 1973 hvor huset blev bygget) som blev renoveret for 2 år siden. Mellem køkken og stue er der en niveauforskel (ca. 1 cm.) adskilt af en liste. Lige i skel har vi et såkaldt "Amerikaner" køleskab som langsomt har dryppet fra vandforsyningen og dermed ødelagt parket og understrø i området omkring køleskab og da det er ret tungt opdager vi det først da de enkelte lameller synker. Jeg har talt med forsikringen som sender en taksator, og umiddelbart skulle der ikke være problem med at få nyt gulv i køkkenet.
Mit spørgsmål til jer er at da vi derved får vidt forskellige trægulve stødende op til hinanden kan man så med rimelighed diskutere stuen med forsikringen? Det e jo nogle gange et spørgsmål om hvorledes man formulerer sig for at få tingene igennem

Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-11 14:12

Det kan ikke skade at tale med taksatoren om det, men jeg kan næsten godt med 100% sikkerhed sige, at det får du ikke noget ud af.

Vi havde engang en vandskade/rørskade i køkkenet, hvor taksatoren kun ville være med til at dække selve rørskaden, men ikke resten af rørende i køkkenet, selv om de næsten var lige så dårlige.

Heldigvis for os, havde taksatoren ferie, da rørende skulle besigtiges inden de blev fjernet, og den nye taksator kunne godt se at det ville være hul i hovedet, kun at skifte halvdelen, når der ingen for kort tid også ville ske skade på resten af rørende.

Køkkenet var et der var bygget på stedet, og selv om det ville være umuligt at opbygge det igen, fik ikke kun maling til at rep. med efterfølgende - vi valgte dog at spæde til og købt nyt køkken.

Så jeres farveforskel er en bagatel for en taksator i forhold til det vi oplevede - men det kan da være et bedre forsikringsselskab/taksator - så prøv, det værste der kan ske, er et afslag

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 21-12-11 14:22

Hejsa Nordsted1,

Nu er det ikke farveforskellen (det kan jeg selv jævne ud) men mere at den type parket (eg) som er lagt sikkert ikke findes mere og at det derfor måske bliver planke og mod stav parket. Og det er jo ikke kønt

Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-11 14:57

Okay, så misforstod jeg spørgsmålet, men jeg tror stadig ikke i kan få hjælp til at ændre noget, der intet fejler, bortset fra udseendet.

Kan godt være jeg stadig har misforstået spørgsmålet

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-12-11 15:01

Jeg sloges en gang med modparts forsikringsselskab, som i bil som var kørt gennem vores hæk. De ville kun erstatte hækken med planter som var plantedygtige, - altså planter som kun var en trediedel af vækst, som de ødelagte. Det var drønærgeligt, men kom ingen vegne med anke.
Jeg tror det vil være jeres taksators humør der vil være afgørende, - - så bevar det gode julehumør.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 21-12-11 15:03

Hejsa,

@Nordted1 - nej da - nu har du fanget den

;-9 Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-11 15:10

Stilkene, der er en fond man kan søge til beplantning, så hvis det ikke er for lang tid siden skaden skete, så prøv at spørge dit forsikringsselskab om hvordan du bærer dig ad, med at søge denne fond.

Et nærtstående familiemedlem fik også en "uventet gæst", hvor forsikringen "kun" dækkede at få genopbygget halvdelen af huset, og en ny campingvogn, men beplantning og havemøbler til ialt kr. 50.000,00 fik de fra en fond, vist ikke hele beløbet, men en stor del.

Bluesky.... glæder mig, at jeg trods alt har fattet noget

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-12-11 15:49

Nej Nordstedt, det er for mange år siden.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-12-11 16:59

Normalt dækkes kosmetiske skader ikke - med mindre man har en dækning, hvor man fx selv betaler 50% af merudgiften- det har fx Tre Kroner forsikring. Det er ikke normalt, at man får dækket en "vandskade", hvor vandet "er dryppet ud". Dog har ALKA på deres kollektiove indboforsikring nogle dækninger for indtrængende vand fra utætheder.

En skade sket over en periode, er normalt ikke dækket. (Se bort fra svamp/insekt). En skade er en pludselig opstået begivenhed der sker "her og nu", fx hvis vandrøret springer, men udsivning er normalt ikke omfattet. Så det er helt fint, hvis i får skaden dækket bluesky.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-11 19:56

Py ha, så er det ikke kun mig, der kan misforstå ser jeg Alka ka oss

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 04-01-12 11:11

Tak for svaret Nordsted1.

Takstsator har nu været her og vi får lagt nyt gulv

Godt nytår Bluesky