/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Maling af profilbrædder?
Fra : jonasmadsen
Vist : 5733 gange
15 point
Dato : 19-12-11 18:44

Hej alle brugere.
Har lige købt et hun fra 1984, hvor der er brofilbrædder som loft.
Nogen af rummene er lofterne ludbehandlet og andre ikke.
Mig og kæresten står med spørgsmålet ludbehandling eller male dem krid hvide?
Har hørt det er en ordenlig omgang af male dem helt hvide, man skal sikre at knaster ikke trækker ud og give det en spærre.
Spørgsmålet er kan man ludbehandle med en wagner maler sprøjte eller skal det ske med pendsel.
der skal males ca 120 kvm.

På længere sigt er det meningen der skal gips op ,men om det bliver om et år eller 5 vides ikke i nu!
Tak på forhånd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-11 19:18

Ægte ludbehandling er en ret så våd proces , som man jejer at udfør inden brædderne sættes op. Jeg ville ikke give mig af med at ludbehandle bræddeer i et loft. Så må maling være mere egnet.

Hvis i maler helt vidt, søå sørgt for en kvalitetsmaling med de gode pigmenter. Ellers gulner det med tiden.
Knaster er et problem , De skal behandles før grunding og efterfølgende maling.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-12-11 19:51

Loftet skal renses af med grundrens, og når det er tørt, skal knasterne have knastlak, som bare er et andet navn for shellak. Det tørrer på en kop kaffes tid, og så kan man ellers gå i gang, som man nu vil ha det.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-11 21:20

Køb Trip Trap Panelhvid, og læs hvordan du påfører. Det er med blød pensel som passer til dine brædder i bredden, og selvfølgelig forinden afrenses brædderne med grundrens. Det er vigtigt for et godt resultat at du ikke heller stryger med overlap.

Kommentar
Fra : jonasmadsen

Dato : 19-12-11 22:59

Kan man bruge en malersprøjte til at lud behandle loftet?
Nogen der har erfaring med det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-12-11 10:53

Hvis du vil sprøjte med det stads, så ryd lige resten af huset og klæd dig ud som dem, der gjorde rent i atomreaktoren i Japan. Det ødelægger elektronik, ætser glas og laver dig om til sæbe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-11 13:46

Nej luden man bruger til træ er en kalklud. Den kan ikke ætse glas. Men resen af virkningerne er jeg ikke uenig i.
Derfor er det problematisk at sprøjte den på . Der skal også så rigeligt på, at det løber ned ad brædderne. Det er ret så vanskelligt når de er monteret i et loft.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-12-11 13:57

Som tidligere skrevet, du skal ikke bruge lud, og panelhvid kan bruges hvis loftet tidligere har været lakeret, og det tvivler jeg meget at lud kan.
De lofter jeg har der er ludbehandlet er ludèt inden opsætning, og det æder snart en pensel, men stadig er mit pænest loft det som er malet med panelhvid. (Trip Trap)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-12-11 14:58

Det er ikke alt glas, der tåler stadset, men ellers enig, transor. luden angriber de fleste malede og lakerede flader tillige, så hvis man er ude efter en latastrofe i det lille hjem, så bare kør. og sprøjtning uden heldækkende beskyttelse giver minimum en tur på skadestuen, formentlig med indlæggelse, så man er fri for at leve med bygningsskaderne et stykke tid.

Kommentar
Fra : jonasmadsen

Dato : 20-12-11 16:32

Sorry. Mente også panel hvis fra triptrap ekstre hvid.
Men hvilket resultat bliver bedst, en behandling med panel hvid, eller at sprøjte male det helt hvidt

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-12-11 19:58

Panelhvid, -overstrygning e`n gang.