/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalk render
Fra : lexiben2
Vist : 1213 gange
100 point
Dato : 19-12-11 11:38

Hvordan kan jeg fjerne Kankrender på mine baderums fliser, jeg har prøvet med edike, edikesyre, almindelig kalkfjerner til toilet og amature,samt tynd blanding saltsyre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-11 11:47

Eddike syre er fint, men køb 32 % og fortynd kun med lidt vand,
og det skal sidde nogle timer før du skyller det af...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-11 11:48

Pas på med saltsyre, hvis du ikke også vil have fliserne til at gå af...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-12-11 11:52

Husk at "vande" flisevæggen FØR du bruger eddikesyre el. lign, så fugerne er fugtige og ikke suger syre, den opløser også mørtel, som bliver mere modtagelig for skidt, skimmelsvampe mv.

Hvis du har silikonefuger, er det ikke noget problem.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-12-11 12:19

Det bedste er eddikesyre, ufortyndet. Du kan jo prøve med et lille stykke først. Lad syren arbejde ½ time. Lidt knofedt er også en god ting

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-11 13:07

Eddike syren skal fortyndes lidt, for at virke optimalt. Det kommer af at det er en svag syre.

Væd lidt køkken rulle med syren og læg den på stedet. efter 1 time gnubbes lidt og om nødvendigt lægges en ny på . Det tager sin tid med eddikesyre. Saltsyre er for skrapt et middel som kan skade fliserne og især fugerne.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-12-11 13:36

Citat
Eddike syren skal fortyndes lidt, for at virke optimalt. Det kommer af at det er en svag syre.

Eddikesyre er fortyndet, idet det er 96 % iseddike, der er fortyndet til eddikesyre, 32 % så det skal ikke fortyndes yderligere. Læg evnt. noget vandsugende på stedet, så eddikesyren ikke løber ned.
Der findes kalkfjerner i handelen, det har den fordel at det ikke lugter nævneværdigt. Det er også iblandet fortykningsmiddel, så det ikke glider ned ad fliserne. Det er imidlertid ikke så effektivt som eddikesyre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-11 13:54

Nok et af de få spørgsmål, hvor kandu brugere er enige, om eddike syre ikke saltsyre.
Der er dog kosmetiske afvigelser om styrken og brugen...

Og husk hvis du køber kalkfjerner, er det sikkert også eddike syre.
eller den svagere citron syre, lidt camufleret, parfumeret og meget dyrere.

Altså eddike syre, lad det sidde, så lidt knofedt, og skyl grundigt af bagefter...

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 19-12-11 15:30

Du skal allerførst vaske af med grundrens eller andet fedtfjerner.

Sæbe afsætter fedt og det skal væk inden kalkfjerneren rigtig kan virke.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 19-12-11 18:04

Ja det er her vi starter!
Citat
Altså eddike syre, lad det sidde, så lidt knofedt, og skyl grundigt af bagefter...
Når det så er overstået kan der bones lidt med bonevoks, eller måske bare med voks.
Det er specielt godt i potten, måske fordi den kun skyller med koldt vand.
Højris

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-12-11 18:11

God ide med bilvoksen!!!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-12-11 18:54

De sidste rester kan fjernes med en glasskraber- eller barberblad.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-11 19:06

Kære Thyregod8
Du har selvfølgelig ret i at den sædvanlige handelseddikesyre på 32% godt kan opfattes som fortyndet iseddike.
Men her i kandu skal forklaringerne ikke være for fine.
Hvad jeg mente er at man også med fordel fortynder yderligere til omkring 10%.

Den stærkere citronsyre fås normalt som krystaller og er sværere at afmåle og dosere rigtigt.

Hvis man køber en færtig patent afkalker kan man risikere hvad som helst. I Nettos er der saltsyre.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-12-11 19:57

32% eddikesyre er næsten uanvendeligt til at opløse kalk med. Den skal fortyndes med 3-4 dele vand, før der bliver taget fat. Hvorfor det er sådan, må du spørge en kemiker om, nogen af de stærkere syrer som saltsyre skal også fortyndes til visse opløsningsjobs.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 19-12-11 20:00

Jo stærkere syre, jo mere effektivt er det. Eddikesyre er ikke så stærk, så man behøver at fortynde det. Det kan ikke være for at spare, idet eddikesyre er meget billigt.
Den kalkfjerner man køber indeholder også fedtopløsende stoffer, så kalken kan blive angrebet, fordelen med kalkfjerner er at det ikke lugter særligt meget i modsætning til eddikesyre. Eddikesyre er bare mere effektivt.
Saltsyre er skadeligt mod fliserne, hvor man her burde fortynde det, da det er en stærk syre. Fortyndet saltsyre er derfor ikke skadeligt i fortyndet form. Man kan jo altid tage et lille område først.
Det der skal til 1) fedt skal fjernes fra overfladen, 2) En tilstrækkelig stærk syre der fjerner kalken, men fortyndet så meget at den ikke ødelægger flisen eller fugerne, 3) tiden syren skal virke, måske en ½ - 1 time, gerne med vandsugende papir 4) Man bør skylle efter med vand, syren trænger ned i fugerne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-12-11 23:02

Nu har du jo prøvet med diverse syrer, så det virker faktisk ret usandsynligt, at der er kalkstriber på dine fliser (det er sådan jeg tolker "kalkrender").
Ved nærmere eftertanke tror jeg, fliserne gentagne gange er blevet skrubbet af med skurepulver, som for de flestes vedkommende indeholder kvartsmel. Lige i første forsøg ser det besnærende ud, men det virker ligesom sandpapir, og det ville man ikke bruge på hverken de fine glaserede baderumsfliser eller på det fine porcelæn til spisebrug.
Jeg tror, du har brug for
1: En mejsel og en hammer til at tage fliserne ned med
2: Mørtel, så du kan reparere hullerne i væggen bagefter
3: En stor pose fliseklæber, en pakke flisekryds, en ladning fliser og en stor bøtte knofedt.
4: Diverse hjælpeværktøj plus fugemørtel i den ønskede farve.
venlig hilsen
pbp

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 20-12-11 08:05

HE HE pbp

Det er et nyt hus, 3 år gammel, med klinker til 1100kr-500kr/m2...... der afvasket en gang pr mdr. Men nu jeg vil prøve at komme vand i edikesyren for at forstærke den kemiske reaktion, ellers må jeg kontakte leverendøren.
M.v.h. Lexiben2

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-12-11 10:47

Hvis du har prøvet med WC-rens og kalkfjerner til badeværelser på fliserne, er det ikke kalk fra ledningsvandet, du har siddende. Det KUNNE være fugemørtel, som ikke er taget af glasuren på det rette tidspunkt. Har du prøvet med en helt glat stålspartel, som skubbes hen ad glasuren. Det vil fjerne rester af fugemørtel. Har selv lige gjort det i fruens nyindrettede vaskerum. bagefter en stiv rengøringssvamp med eddikesyre 1+3. Har prøvet tidligere at sammenligne 32% eddikesyre med samme vare plus tre-fire dele vand. Det fra flasken er næsten uden virkning, mens den fortyndede vare fint renser fliser, WC-kummer, vaske og vandkogere.

Godkendelse af svar
Fra : lexiben2

Dato : 16-01-12 20:45

Tak for svaret Thyregod8.

Tak for alle gode råd, det endte med at jeg skabede og bankede forsigtig med en ny og skarp hård-metal`s mejsel som bruges til stenhuggeri, og edike syre bagefter.

Tak Tak
M.v.h. Lexiben2