/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Betalingsdage beregning i Excel
Fra : Leo.pedersen
Vist : 4306 gange
100 point
Dato : 18-12-11 14:38

Hej

Jeg er ved at konvertere nogle data fra et bogføringsprogram til et andet.

Der er jeg løbet ind i en opgave som jeg ikke har fået løst.

Det er "forfaldsdato".

I den fil jeg trækker ud, der står der ved debitorposteringerne:
02-01-2011 123 Faktura kr. 4.000,00 "8 dage netto"
04-01-2011 124 Faktura kr. 6.000,00 "20 dage netto"
05-01-2011 125 Faktura kr. 1.500,00 "løbende måned + 15 dage"
06-01-2011 126 Faktura kr. 2.200,00 "løbende måned + 30 dage"

Der er mange data - og der er mange forskellige betalingsbetingelser.

Dataene bliver "behandlet" i Excel, så de er klar til opload i det nye program.

"Opgaven" er at i det nye program, der skal jeg i en søjle opload ”forfaldsdagen”.

Betalingsbetingelserne ”xx dage netto” er lette, det er en simpel formel hvor jeg ”klipper” antal dage ud og tillægger til fakturadatoen.

Men dem med ”løbende måned + xx dage” hvordan får jeg det beregnet i en Excel formel?

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogfoering.dk
www.fidus.dk

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-12-11 15:43

Leo - du har formodentlig en kolonne med de eksisterende forfaldsdatoer.
Umiddelbart ville jeg ikke kæmpe med, at danne en Excel formel.

Derimod ville jeg benytte mig at, enten sortering på denne kolonne eller filter funktion, og derefter vilde jeg så ved skift i forfaldsdatoer, indsætte den beregnede dato og kopiere den ned indtil skift i forfaldsdato. - Det er en simpel måde, at opnå resultatet.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 18-12-11 15:55

Hej

Når jeg trækker dataene ud fra mit "gamle" program, så får jeg mange søjler.

En af dem er med "bilagsdato" og en anden er med "betalingsbetingelse"

Der er ingen søjle med "forfaldsdato" - men den skal jeg bruge ved opload af historiske data i det nye program.

Dit forslag om at sortere på "kode for betalingsbetingelse" - og så indsætte forfaldsdatoen manuelt, det har jeg selv overvejet - men jeg vil godt have historiske data for 3 år på debitorer og kreditorer, og da der er mange forskellige betalingsbetingelser i spil (især ved kreditorerne) så bliver det et stort arbejde.

Så jeg håber på en formel som i Excel kan håndtere "løbende måned + xx dage".

hilsen

Leo Lund

Accepteret svar
Fra : meiland

Modtaget 100 point
Dato : 19-12-11 09:29

Hej Leo !

Jeg tror jeg har en løsning til dig.

I eksemplet er:
Fakturadato = C6
XX dage = C7

Betalingsdatoen beregnes:

= Hvis (måned(c6)=12;dato(år(c6)+1;1;c7);dato(år(c6);måned(c6)+1;c7))

Lidt forklaring:
måned(c6)=12;dato(år(c6)+1;1;c7)
Hvis fakturadato er i december måned (dec=12), lægges 1 til faturaår, måned bliver 1 = januar

Hvis fakturadato ikke er i december måned, lægges en til fakturamåned.

Husk at formaterer cellen som dato.

Håber at det hjælper dig videre

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 22-12-11 14:13

Tak for svaret meiland.

dataene stod lidt anderledes, og formlen skulle også tage hensyn til at der var betalingsbetingelser som f.eks. "netto 8 dage".

Ved at lege lidt med det, og udvide din formel - så er det lykkes at klare alle posterne med en formel.

Jeg havde håbet at nogen kendte en Excel formel som kunne klare det direkte - men det findes åbenbart ikke.

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 23-12-11 09:07

Hej Leo !

Glad for at lykkedes for dig at få det til at virke.

Min svar gik specifikt på dit spørgsmål om "løbende måned + xx dage".
Havde jeg haft dit regneark, kunne jeg sikkert have finpudset svaret mere.

Hvis du skal igennem samme øvelse med forskellige regneark, så tror jeg at du med fordel kan lave en funktion (formel) vha VBA. Her kan du lave flere og mere avancerede "beregninger".