/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
opgrad.t. ubuntu 11.10 intet skrivebord
Fra : palleby
Vist : 5108 gange
500 point
Dato : 17-12-11 19:23

Jeg har problemer med at opgradere mine gamle ubuntumaskiner.
Senest er det et KV7 bundkort.
Men jeg har også oplevet det på IBM og Dell.
Den vil ikke vise noget skrivebord. og jeg går ud fra at det er uni der skaber problemer.
Nu kan jeg se startskærmen. Logge på og skærmen bliver blå som det skrivebord jeg har inden opgraderingen.Nu bliver skærmen hvid med en blå bjælke i venstre side. Her kan jeg ved hjælp af musen få et dashboard frem men der sker intet når jeg klikker. Jeg har også en værktøjslinje øverst med diverse muligheder som ikke fungerer. Da det lykkedes mig af logge af i forsøg på at genstarte kunne jeg se mit gamle skrivebord komme frem under den hvide skærm mens maskinen lukkede ned.
Hvordan kommer jeg af med uni eller hvad det nu hedder, jeg kan ikke få en kommando linie frem
Håber på hjælp da jeg er blevet meget træt af linux allerede inden jeg er kommet igang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-11 19:41

Jeg holder mig til 10.4 eller lægger en helt ny 11.10 ind. På nogle af mine comp. går det ikke så godt med opdatering af 11.10 bag efter. (Det er måske den nye kerne 3. som generer)

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-12-11 12:57

Det hedder Unity, og det er det nye visuelle interface.

Mange synes ikke om det, jeg kan godt se hvorfor, selv om jeg godt kan se de fordele der er. Det største problem er nok at mange ting er lavet om ifht. det gamle interface Gnome. Og det skal man jo vænne sig til.

Når det nu ligefrem ikke virker for dig, så anbefaler jeg også at du holder dig til 10.04, som er en LTS version (supporteres længe). Evt. 10.10. Men 11.04 kommer vist også med Unity som interface, så drop den.

Alternativet er at du helt dropper Ubuntu og holder dig til f.eks. Linux Mint, som er meget lig Windows' interface:

http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2011/11/ss1.jpeg

Hvis du har gamle maskiner, så kan du måske vælge en Linux distribution som næsten ikke tager systemressourcer:

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/8-of-the-best-tiny-linux-distros-683552

Kommentar
Fra : palleby

Dato : 18-12-11 17:44

Tak for svarene,..men nu har jeg ikke adgang til mine data, så jeg vil jo gerne fjerne unity. Jeg havde 10.4 som jeg var meget glad for, men jeg kan jo heller ikke leve i fortiden..også af hensyn til sikkerhed m.m.
Hvis jeg installerer mint sletter den vel alle mine data?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-11 18:28

Citat
Hvis jeg installerer mint sletter den vel alle mine data
ja medmindre du har data (Home mappen) på en selvstændig partion, du burde kunne hente data ud med live DVDen inden du installerer, og husk nu at oprette en partion til dine data + en swap partion, disse partioner mounter du under installation som /home (der gemmer du indstillinger og data) swap partioneres som swap og bruges som sådan.
Efter at have oprettet en partion som du bruger til Home mappen, så kan du skifte Linux styresystem lige så tit du vil uden at miste data Home partionen kan bruges af flere forskellige Linux styresystemer, hvis du har for eksempel både Mint og Ubuntu og Open Suse på samme maskine, så er der de samme filer i hjemmemappen uanset hvilken Linux du starter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-11 20:26

Nu har jeg lige omdannet min nye Ubuntu 11.10 til den gamle Gnome skrivebords miljø jeg kører Ubuntu på min Medion bærbare og kan nu skifte mellem Gnome eller Gnome Classic eller Unity når jeg starter.
Du bør kunne åbne en Terminal selv om dit skrivebord ikke vises som det skulle, tryk på Crlt+Alt+T tasterne samtidig så åbner Terminalen, det altid en god ide' at opdatere systemet før man installerer noget nyt, skriv efter dit brugernavn som vises sådan palleby@palleby-computer:
Kode
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
og tryk på Enter, skriv din kode og nu hentes pakker og systemet bliver opdateret, når dit navn igen står på nederste linje så skriver du
Kode
sudo apt-get install gnome-shell
og tryk på Enter, det er et helt skrivebordmiljø som hentes og installeres så det tager lidt tid, igen når dit navn står på nederste linje så skriver du
Kode
exit
og trykker på Enter nu lukker terminalen og du genstarter computeren.
Ved dit brugernavn der hvor du skriver kode for at logge på, er der et lille tandhjul, det klikker du på og klikker på Gnome Classic, skriv så koden og log på Ubuntu som næsten ligner den gamle Ubuntu

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 250 point
Dato : 18-12-11 20:32

Du kan sikkert ikke komme på nettet med den computer, så print vejledningen og husk mellemrum hvor de skal være når du læser og skriver fra kodefelterne herover.
Hvis ikke du kan få en Terminal frem ved at taste Crtl+Alt+T så er installationen mislykket og må betegnes som en OMmer
Du har vel lagt mærke til muligheden for at vælge Previous version når Grub opstarts vælgeren vises? Hvis der er en tidligere version som virkede så kan du åbne den i stedet for den nyeste som ikke virker

Godkendelse af svar
Fra : palleby

Dato : 19-12-11 16:06

Tak for svaret o.v.n..
jeg har rodet rundt med og er blevet klogere..desværre har jeg ødelagt min boot loader.
Jeg misforstod GRUB og begyndte at ændre til grub2..men inden da havde jeg været i en tidligere version og her fik jeg unity til at virker..næsten for musen virkede ikke...
Men nu lægger jeg en helt ny linux på..men tak for hjælpen.er blevet lidt klogere på terminalen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-12-11 01:08

Selv tak og husk nu at oprette en partion til din hjemmemappe, så er du dejlig fri for at miste data når du skifte styresystem, eller der er mislyde i det du har må til at geninstallere

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 27-12-11 16:18

Citat
Jeg havde 10.4 som jeg var meget glad for, men jeg kan jo heller ikke leve i fortiden

Fortiden? Der er ikke noget i 10.04, som ikke fungerer som det skal. Jeg har selv fortrudt min opgradering, og ville vælge Gnome over Unity til enhver tid. Det er dog nok kommet for at blive, desværre. 12.04 er på vej, og der er kun småforbedringer på vej til Unity.

Jeg kan kun tilslutte mig en af de kommentarer, jeg læste under forslag til forbedringer af Unity: "Why improve a GUI nobody likes?"