/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Netværk - kabel cat5,cat5e og cat6
Fra : thomazo
Vist : 883 gange
100 point
Dato : 17-12-11 09:56

Jeg har været ved at trække kabler til mit netværk Således er min Mediefspiller (Popcorn hour a-110), som står i stuen, tv i soveværelse og pcére nu koblet i netværk via en switch der ligger på loftet.

Mit problem er nu, at jeg ikke kan få forbindelse til netværket med Popcorn hour. Jeg har opdaget at kabelforbindelsen er forlænget med kabel henholdsvis cat6 og cat5, samlet i en samledåse beregnet til cat5. Kan det være årsagen til den manglende forbindelse?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-12-11 12:48

Det burde ikke have noget at sige.
Cat 5 er den ældste standard og er i dag erstatte af 5e hvor Cat 6 er til gigabit netværk. Men de skulle alle kunne køre sammen Der må være en opsætningsfejl et sted

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-12-11 13:30

Det betyder intet om det er cat 5 eller cat6 for

Cat5 er snoet 5 gange for hver fod, og Cat6 er snoet 6 gange. samt noget med Mhz

det der kan være er at den samle dåse ikke er fuldt monteret, eller laver det om til
det der hedder "krydset kabel"

så kig både på din "Popcorn hour a-110" netværks indstilling og om det er et krydset samleled.

de kabler du har trukket har du selv monteret stik ?? hvis ja så skal du huske den rigtige
farvekode rækkefølge, ellers dur det ikke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-11 14:52

Lige for at blande mig lidt, så er snoningen på netværkskabler varierende imellem de 4 trådpar, som der er i kablet.
Snoningen giver balance i kablet, og det er derfor vigtigt, at der ikke er alt for mange samlinger under vejs, da hver samling giver en dæmpning i signalet.
De fire trådpar, har forskelligt antal snoninger, for at undgå afsmitning mellem de forskellige trådpar.
Det er derfor vigtigt, at trådparrene bruges parvis, og at de sidder korrekt i stikket, således at et "lige igennem" skal trådparrene være som her:

http://www.google.dk/search?q=rj45&hl=da&rlz=1T4SUNC_daDK364DK364&prmd=imvnsr&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=K53sTrL4HIaB4ASz1ujoCA&ved=0CGAQsAQ

CAT 6 er til højhastihedsnetværk, og vil for de fleste, kun virke lokalt (hvis alt udstyr er beregnet til det), ellers er det din forbindelse ud af huset, der sætter begrænsningen for hvor hurtig du kan køre på nettet.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 17-12-11 19:17

Jeg har forsøgt at samle (splejse) kablerne, ved at klippe stikkene af og samle ledningerne direkte. (uden brug af samledåsen). Det hjalp ikke. Så prøvede jeg at tage forbindelsen fra tvét i soveværelset, der virker, og satte den til min popcorn hour. Det virkede. Så opsætning på popcorn hour er i orden.

Så nu er der tilbage at tjekke forbindelsen i stikket på loftet, og hvis det ikke hjælper, kan jeg kun udlede, at der er noget med det cat6 kabel, der ikke passer i min opsætning.
Det synes jeg bare er underligt, da min switch kører gigabit. Jeg ved ikke med min router, om den også kører giga.. men hvorom alting er må jeg på loftet i morgen.. igen..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-11 22:54

Jamen såkan du lige tage julestadsen med ned, medens du er der!
Problemet er, når man har klippet kablet over, at få samlet trådene i den rigtige rækkefølge, og parvis efter forskrifterne.
Som jeg nævnte tidligere, så vil enhver samling svægge signalet, da man i samlingen bringer kablets balancerede egenskaber ud af balance.
Et forsøg med et 8 leder ISDN fladkabel på en meter, kunne ikke få signalet igennem selv om det var elektrisk ledende.
Det svarer næsten til at bruge en almindelig ledning som antenne nedføring fra en TV-antenne; det giver også et meget ringe signal.
Husk for hver samling med RJ45 stik vil du få ca. 5 cm kabel ude af balance.