/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Så frø og få blomster.
Fra : Kirsten_Larsen
Vist : 441 gange
50 point
Dato : 25-05-03 11:00

Ja, det lyder så enkelt, men.... Her på mine gamle dage ville jeg gerne forsøge mig som gartner, men der er jo mange småproblemer i det.
1. Jeg købte to sække blomsterjord og nogle såkasser hos gartneren, såede diverse blomsterfrø i bakkerne og satte dem et lunt sted i et rum i kælderen. Der er varmt (ca. 20 grader) men mørkt. Efter et par dage så jeg, at de små planter var kommet frem som skudt ud af en kanon: lange, blege stængler så jeg tænkte at det nok havde været for varmt eller at jorden var for kraftig for dem. Det var for sent at gøre noget ved jorden, men jeg tog da bakkerne med op i stue-etagen og satte dem i nærheden af et vindue. Der kommer nattetemperaturen ganske vist ned til omkring de 15 grader.
Da begyndte de små blomster at vende sig allesammen mod lyset med det resultat, at nu ligner de allesammen en tropeskov i stormvejr: lange, tyndeo og med "hovederne" i samme retning. Nogle er "faldet besvimet om". Resten ser ud til at være gået i stå i væksten. De er ca. 3-4 cm høje. Hvad gør jeg nu?

2. Andre blomster i andre bakker er bare lige kommet frem. Men ser også ud til at vokse MEGET langsommere nu.
Hvornår skal jeg plante dem ud? Hvor høje skal de være for at kunne tåle en omplantning?

Såede jo også nogle vintergækker og krokus ude i haven. Men der har mælkebøtter og andet kravl vist taget kværken på dem.

3. Findes der nogen web-side med råd for have-idioter som mig?
Jeg som troede at det var så smal en sag at få lidt forskellige blomster at se på..

Kommentar
Fra : summer

Dato : 25-05-03 11:08

De har det for godt dine nye planter. Her er et godt link:
http://www.e-haven.dk/aktuelle.htm ellers gå på opdagelse her: http://www.google.com/search?q=havetips&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=lang_da

God fornøjelse
summer