/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
F 2 fejl på aeg 6955
Fra : ds23
Vist : 1496 gange
200 point
Dato : 12-12-11 17:22

Hej.
Jeg ved F2 fejl på aegén er: ingen tilgang af vand....
Men, hvis jeg stiller på program Skylning, tager den vand ind og afslutter programmet korekt.
Men på vaskeprogrammerne kommer den med F2 under pogrammet
Jeg har ikke taget maskinen ud af "hullet" endnu, men vil gerne have lidt mere baggrundsviden
inden jeg går i gang.
Er et af vandindgangs-relæerne, (220v/12v)??
/steen b.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 12-12-11 20:19

Aeg fejlkoder.......

Fejlkoder til Aeg vaskemaskiner. (Lavamat 6955 med flere...)

F1 = Vandindtagningsfejl (undersøg om der er åbnet for vandhanen)

F2 = Pumpefejl (undersøg om pumpen eller filteret blokeret, undersøg slanger i forbindelse med pumpen)

F3 = Aquastop aktiveret. (undersøg for lækage)

F7 = Varmer ikke.

F8 = NTC-føler kortsluttet.

F9 = Tachogenerator kortsluttet (motorfejl). (undersøg også motorkul).

FA = Triac kortsluttet (motorfejl).

FB = Niveaufejl (sikkerhedsniveau er aktiveret 6 gange - undersøg niveaukontrol og -slange).

Fejlkoder til Aeg vaskemaskiner. (Lavamat Update med flere...)

C1 = Vandindtagningsfejl (undersøg om der er åbnet for vandhanen)

C2 = Pumpefejl (undersøg om pumpen eller filteret blokeret, undersøg slanger i forbindelse med pumpen)

C3 = Aquastop aktiveret. (undersøg for lækage)

C7 = Varmer ikke.

C8 = NTC-føler kortsluttet.

C9 = Tachogenerator kortsluttet (motorfejl). (undersøg også motorkul).

CA = Triac kortsluttet (motorfejl).

CD = Dørlås defekt

CE = Ingen melding fra vanddispenser inden for 2 min.

CF = Programfejl

Så skulle du kunne lokaliser fejlen....

Bassebo...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-12-11 22:59

Jeg har AEG og har selv haft F1 og F2 fejl.

Første fejl skyldtes at der var kalk i ledningen inde i maskinen, og den blev skiftet.

Anden fejl kom 2 uger efter og det var en totalt tilkalket pumpe. Efter at ny ledning og ny pumpe, så kører maskinen som ny.

Men nu bor jeg i et område med meget meget hårdt vand.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 13-12-11 17:03

Jeg har skrevet det er en F2 fejl-------------
Men det er en F1..
Det giver måske lidt mere forståelse
/steen b.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-12-11 18:17

Ja den mangler vand og det er en billigere løsning end en ny pumpe.

Du skal skifte de indvendige ledninger. Og kontrollere de udvandige. For problemet er sikkert kalk i ledningerne.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 13-12-11 18:24

Tak for svar bassebo.
granner01, PStt. den tager vand ind på skylleprogrammet
og afslutter mormalt.
/steen b.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-12-11 18:35

Ja men den får ikke nok vand, fejlen kommer fordi vandtilførslen er for langsom. Jeg spurgte reparatøren og han sagde at det kun kunne skyldes at der var kalkaflejringer i ledningerne.

Gør som jeg gjorde i begyndelsen, jeg valgte programmer der ikke krævede så meget vand.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 13-12-11 18:46

Der kommer ikke engang en dråbe, ved alm. vaskeprogrammer.
(skylleprogrammet kræver jo meget vand, og det virker)
/steen b.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-12-11 23:47

Prøv at se om kontakten på vaskemaskinen har flyttet sig, måske lidt drejet rundt. (Du ved den man drejer for at vælge program) Det vil spare dig for en del hvis det bare er det.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 14-12-11 20:14

Hej igen.
Jeg har renset/afkalket, "brusebro til sæbeskål" rellækontrol...
Vandtilgangen OK til "sikkerhed-vand-luk..
Derefter næsten ingen vandtryk til maskine..
Hvordan viker denne ventil og er den til udsk???
/steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 14-12-11 20:16

Er det aquastopventil??
/steen b.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-12-11 16:36

Jeg tror du skal have fat i en reparatør, for jeg kan ikke svare på mere (måske en ny printplade).

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 15-12-11 20:57

Hej alle

Jeg har udskiftet aqua-stop ventilen. (brugt en fra en opvaskemask.)
Det var en periodefejl på ventilen (blokering af tilgangsvand)

Jeg takker for jeres indlæg og afslutter,
/steen b.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-12-11 21:25

Godt at du har fundet fejlen. For en tilkalkning hos mig kom ialt til at koste ca. 3000, både for ledninger, pumpe og arbejdsløn.