/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Hvordan "fyldes farve" i Photoshop?
Fra : cristian2
Vist : 901 gange
50 point
Dato : 08-12-11 15:16

Jeg har et gammel Photoshop-program (6.0) og har to udfordringer:

1. Jeg har et billede (tegning) af et puslespil med brikker i forskellig farve og brikkerne er aftegnet med sort. Jeg skal give brikkerne nye farver. Hvordan skaber jeg de nye farver i Photoshop - og hvordan "hælder" jeg den nye farve ned over de forskellige brikker (jeg går ud fra at den sorte kontur, som adskiller brikkerne, også vil adskille farverne).

2. Jeg har et billede af to terninger som har hvid baggrund, og jeg skal fjerne den hvide baggrund. Det er for så vidt også lykkedes - jeg har udvisket den hvide baggrunden i Photoshop så baggrunden fremstår ternet. Men når jeg gemmer det redigerede billede i jpeg på skrivebordet og åbner det hér, er der stadig hvid baggrund, når jeg kopierer det ind i et Office-program, ikke gennemsigtig. Hvad gør jeg forkert?

NB.
Der findes vel ikke en vejledning i Photoshop på nettet?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 08-12-11 15:31

Kender ikke version 6, men i værktøjspaletten er farvefyld en malerspand på skrå. Er i de nyere versioner sammen med et Gradient tool, som er en grå/sort firkant. Hvis du ser sådan en firkant, så højreklik og vælg malerspanden.

Baggrunden bliver altid hvid, hvis du gemmer i JPG. Gem i GIF.

Vejledninger er der masser af, i hvert fald på engelsk. Søg photoshop tutorials.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-12-11 16:47

Du skal vælge i farvepaletten hvilken farve en brik skal have.

Og så bruger du værktøjet der ligner en "malerbøtte/kande der står på skrå med maling løbende ud af".

Men så vidt jeg husker ændrer det alle områder i billedet der har den farve du vil ændre.

M.h.t. genenmsigtig baggrund, så er det fordi billedet skal konverteres til f.eks. en png.fil og ikke en jpg

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 08-12-11 21:50

med 'magic wand' værktøjet kan du adskille og afmærke hver brik eller sektion
som så kan farvelægges,

http://simplephotoshop.com/photoshop_tools/magic_wandf.htm

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-12-11 09:55

Du kan sagtens gemme i .jpg, men der skal du så først samkopiere dine lag inden du gemmer

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-12-11 10:24

En fritlagt figur, skal gemmes i .png, så vil du kunne lægge figuren ind over andre ting. Hvis du lægger figuren ind i word og Publisher, kan du, selv med en uigennemsigtig hvid .jpg redigere din afgrænsningsflade til teksten med billedværktøjet skriveprogrammet, der er nogle store prikker forbundet med streger.

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 03-01-12 19:43

I version 6 er der en god vejledning i Hjælp. Hvis denne ikke findes, har jeg version 7.0 på dansk, som har hjælp, der er en komplet manual. Skriv, så kan vi finde ud af noget.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 05-03-12 07:36

Tak for svaret EA_HS.