/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
LinuxMint eller Ubuntu
Fra : zyster
Vist : 765 gange
10 point
Dato : 03-12-11 15:02

Hej!

Hvilken skal man dog installere -
LinuxMint eller Ubuntu, nyeste udgaver?

Kan man installere begge sammen med XP Pro?

Hvordan gør man det?

Jeg har ikke installeret andet end XP Pro, endnu da.

Vil gerne have lidt info og hjælp med projektet først.

Mvh zyster

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 10 point
Dato : 03-12-11 17:11

Citat
LinuxMint eller Ubuntu, nyeste udgaver?
hvis du vælger nyeste udgave så anbefaler jeg Linux Mint 12:
http://www.linuxmint.com/download.php
Citat
Kan man installere begge sammen med XP Pro?
JA når du installerer Linux du får mulighed for at vælge om Linux skal bruge hele disken eller Windows XP skal blive
Citat
Vil gerne have lidt info og hjælp med projektet først.
bare spørg vi er her for at hjælpe, jeg anbefaler at du henter DVD udgaven alle codec med mere er allerede installeret så du kan bruge systemet, næsten lige som du bruger Windows

Kommentar
Fra : zyster

Dato : 03-12-11 19:19

Tak o.v.n

Jeg har downloadet LinuxMint 12 fra dit link

Men så har jeg først installeret Ubuntu 11.10 sammen med XP.

Gav Ubuntu 40 GB.

Regner med at give Linux Mint ca. det samme.

Hvad gør jeg så nu ?

For ikke at slette Ubuntu eller XP, for den sags skyld.

Mvh zyster

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-11 19:40

Allerførst ville jeg så starte Gparted fra live DVDen og oprette en partion til Mint og så vælger du funktionen "Noget andet" år installationen starter og programmet giver dig mulighed for vælge om Windows skal have lov at blive.
Mint og Ubuntu kan godt bruge samme Home partion, for du har vel oprettet en partion til Home?
Vil du se billeder fra dengang jeg installerede Linux Mint 10 ved siden af XP og brugte funktionen Noget andet?

Kommentar
Fra : zyster

Dato : 03-12-11 19:55

Ja tak - de billeder vil jeg da gerne se!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-11 20:19

Det er så helt tilbage til dengang jeg installerede Linux Mint 9, billederne er uden tekst men jeg kan godt tage nogle nye billeder og installere Linux Mint 12 ved siden af Mint 10 som er på computeren nu, der er ingen Windows men billederne vil give et indblik i at partionere harddisken med Gparted og installere Mint 12 ved siden af Mint 10 der kan være flere styresystemer og alle vil blive vist i opstarts vælgeren Grub når computeren startes.
Mint 12 kan ikke blive før i morgen engang men du kan prøve at se billederne fra dengang jeg installerede Mint 9 og prøve om du kan finde hoved og hale på dem, ellers spørg og fortæl endelig hvis jeg skal tage billeder mens jeg installerer Mint 12 i morgen:
http://peecee.dk/upload/view/339201

Kommentar
Fra : zyster

Dato : 03-12-11 20:48

Tak o.v.n

Ja, det giver et godt billede.

Kan se, at jeg skal starte forfra, da jeg blot har installeret Ubuntu ved siden af XP.

Uden at lave en *home*.

Nåh, men det må vente til i morgen.

Mange tak.

Hvis du har tid og lyst, så sæt endelig billederne ind af Mint 12

Mvh zyster

Godkendelse af svar
Fra : zyster

Dato : 04-12-11 16:26

Tak for svaret o.v.n..