/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
umbracoskruer
Fra : trimare46
Vist : 936 gange
300 point
Dato : 02-12-11 13:56

jeg har været igang med at afmontere min foldepropel. i den forbindelse har jer ødelagt en umbracoskrue så meget, at jeg ike kan skrue den ud.
findes der umbraconøgler i overstørrelse, altså f.eks 5,3 mm i stedet for 5 mm, eller er der andre gode tips til at få skruen ud.
jeg har varmet på propellen først, men den sad rigtig godt fast og gør det stadigvæk.

Kommentar
Fra : peterjg

Dato : 02-12-11 14:19

Du kan jo evt. forsøge med umbraconøgler i tomme mål, det kan jo være at der er en der passer.

Venlig Hilsen Peterjg

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-12-11 14:24

eller en et nummer størrer og så en tur på slibesten/fil

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-12-11 14:49

Jeg ved ikke hvad der sidder i din propeller.

Men hvis en rigtig unbrako ( bemærk stavemåden) nøgle ikke virker. kan du vel bore skruen ud.

Nøgler , det kan slibes ned, er lavet af natpotteblik, som ikke duer.

Ellers skal du varme, så det tørrer og medens det er varmt tilføres tyndt penetrerende olie. Det letter udtagningen idet olien trækkes ind under aflkølingen.

Hvis skruens hoved stikker ud kan du få bedre fat i den med en god svejsetang , som klemmer meget stramt om den.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 300 point
Dato : 02-12-11 16:01

Forhåbentlig er det en rustfri unbraco og så kan den jo bores ud, men hvis du ikke er velbevandret i den sag, så lad en prof. lave det. Det er ret vanskeligt at gøre, da boret vil have tilbøjelighed til at skride ud i broncen.
Man kan i øvrigt få firkantede tapudtrækkere og de virker, i modsætning til de gamle runde, der bare klemte skruen mere fast.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 02-12-11 16:09

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-12-11 17:54

Velbekomme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-11 21:43

Citat
Nøgler , det kan slibes ned, er lavet af natpotteblik, som ikke duer.

Sludder........................En alm. slibesten kan da gnaske i hærdet stål.