/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
knækket tandrem
Fra : mazda929
Vist : 1383 gange
100 point
Dato : 02-12-11 05:15

hej
er der nogen som ved om motoren smadres på en kia carnival 2,9 hdi når tamremmen knækker.
har selv en mazda 929 3.0 v6 og der sker ingenting når remmen knækker

mazda929

Kommentar
Fra : mazda929

Dato : 02-12-11 05:16

der skulle så stå tanremmen og ikke tamremmen

Kommentar
Fra : mazda929

Dato : 02-12-11 05:16

der mangler sgu stadigt et d

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-12-11 07:29

Der er som regel en grund til, at man bruger en (tarmrem) tandrem frem for en almindelig kilerem.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-12-11 11:14

Da den kun er 4benet er der en teoretisk mulighed for, at remmen knækker netop på et af de 4 punkter, hvor alle ventiler er lukkede, det er dog ret usansynligt. Da en diesel generelt har en højere kompression end benzinmotorer kan jeg ikke forestille mig, at den ikke vil smadre stempler og/eller ventiler. Ellers må vi vente på én, der specifikt kender kiamotoren.
Er du i øvrigt 100 på at mazdaen overlever en knækket tandrem?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-12-11 11:45

Det er ikke en tandrem, fordi den skal holde bedre, men fordi tænderne sikrer ad knastakslen kører helt præcist og ikke glider i forhod til krumtapakslen.
Noget andet er at tandremme ofte dimensioneres mere sikkert end kileremmene i en bil.

Min kone fik skiftet sin tandrem på en fiat, fordi fabrikken foreskriver det hvert 3. år uanset km tal.
Værkstedet skiftede også kilerem, vandpumpe og kølevæske. Det undrer mig at man mener pumpe og kilerem ikke holder i 6 år. når bilen kun kører under 10000 pr år.

Kommentar
Fra : mazda929

Dato : 02-12-11 12:18

jeg har prøvet det to gange på motorvej, bilen går bare i stå. grunden til at jeg spørger er at jeg har læst en artikel om en der var udsat for det i en kia carnival og min svigerfar har en sådan bil.
han ved ikke hvornår den har fået skiftet sidst, men det er før at han købte den.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 02-12-11 12:21

Der er ingen ventil frigang i moderne dieselbiler, da stemplet i top position kun efterlader få mm luft til toppen og ventilerne sidder i plan med toppen
KIA motoren er på det punkt ikke spor anderledes end andre dieselmotorer, da det er bestemt af konstruktionsprincippet, ikke af mærket.
Der er desværre ingen tvivl om at du har fået ventilsalat.

929'eren er en ældre konstruktion og dertil en benzinmotor, hvilket betyder at der er mere plads med stemplet i top. Der kan derfor godt være et overlevelsesrum til åbne ventiler på denne motor.

Det billigste vil formentlig være at finde et brugt topstykke, evt. fra ét af nabolandene.
Under alle omstændigheder skal topstykket afmonteres, uanset.

Godkendelse af svar
Fra : mazda929

Dato : 02-12-11 13:00

Tak for svaret Beestone. men salaten er endnu ikke opstået, så vi skal igang med at få remmen skiftet.
tak for hjælpen