/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Har I et godt råd????
Fra : Tonganeseren
Vist : 825 gange
300 point
Dato : 01-12-11 18:44

Vores 5 årige Kleine Münsterlænder har de sidste 1½-2 år haft en meget kedelig pels. Hen over ryggen er den nærmest blevet ruhåret. Pelsen er tynd, den mangler ligesom underpelsen og pelsen i siderne(flankerne) er nærste fe-hår agtig. Han flotte hale, er også blevet noget trist at se på. På forkroppen og over skulderne er pelsen pæn og iorden.
Vi giver ham kun tørfoder, Købt hos dyrlægen, Preciption c/d. Som tilskud får han en Tobisolie. Han er ellers glad og frisk. Maven er iorden. Han er ikke kastreret. Vores dyrlægen har ingen bud på problemet?

Ovenstående stammer fra en brevkasse, men er et interessant spørgsmål. Og hvis nogen mener spørgsmålet hører hjemme under "hunde" har de sikkert ret.

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 310 point
Dato : 01-12-11 19:02

Ja, men du vil sikkert ikke lytte til rådet. Men du får rådet alligevel.

Smid det færdigfoder ad helvede til, og lav det eget foder selv !!
Det eget foder skal i al sin enkelthed bestå af; 1/3 del. kornprodukter, 1/3 del grønsager og 1/3 del kød + vitaminpille, og gerne tobisolie blandet i.

Efter mindre end 14 dage, ser du en synlig forandring i pelsen + du vil obs. en psykisk forandring hos hunden.
Så enkelt er det faktisk.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-12-11 19:54

Jeg har naturligvis luret lidt på tævens pels (altså hundens) og dens pels er faktisk lidt tynd under "vandlinien". Dit råd er godt - og jeg vil da gerne have tilbagemelding om hvilke vitaminer du kan anbefale. Hvor køber du tobisolie?
Den gamle tæve fik masser af fisk - men den nye hader ganske enkelt den slags - når de spræller.
;vh.
Tonganeseren.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 01-12-11 20:19

Den får for nok mange proteiner.

Skriv deklerationen ned på det højst sandsynelige dyre dyredoctor foder, drøn ned i ABC eller lign, se på deklerationer for sammenligning på foder til en femtedel af prisen, hjemtag nu dette udemærkede billige foder, sammen med en flaske solsikkeolie, samt en flaske levertran til en overkommeliog pris, kan også købes uden dennes prekære lugt.
Foder din hund som vaneligt med en en pøs solsikkeolie og en teskefuld levertran over hele molevitten. husk en fastedag om ugen.
Lad os hører hvordan ser hun ud om en lille måneds tid.
Jeg vil dog bemærke, at hvis hunden er glad og tilfreds, uden kradseri og bare pletter, behøver det jo ikke at være et sygdomstegn, med lidt tyndhårethed på udsadte steder og krøller eller ej. for bekræftigelse kig dig selv i spejlet))))).

Mvh
BW

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-12-11 20:21

Og dit eget foder skal bestå af 1/3 del fars, 1/3 del kartofler og 1/3 del sovs--serveret 365 dage om året.
Så mister du nok også pelsen
Tror det var bedre at være hund før tørfoderet blev opfundet

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-12-11 20:34

jo ikke at være et sygdomstegn, med lidt tyndhårethed på udsadte steder og krøller eller ej. for bekræftigelse kig dig selv i spejlet))))).

Ved du hvad BW - den sad lige i skabet.

Hvordan er jagten gået - indtil for nuværende?

Knæk og Bræk

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-12-11 20:43

Og dit eget foder skal bestå af 1/3 del fars, 1/3 del kartofler og 1/3 del sovs--serveret 365 dage om året.
Så mister du nok også pelsen
Tror det var bedre at være hund før tørfoderet blev opfundet

. . skrev dabj.

Vi er helt enige, men det kan faktisk gå anderledes. I forbindelse med mit fysiske forfald, fandt man ud af, at jeg var diabetiker af (2) typen. Dertil kom stofskifteproblemer. Nu er det behandlet, og min kropsbehåring er begyndt at komme igen. Jeg har altid lignet en abe, med hår strittende op og ud af beklædningen, men da jeg var omkring de 55, begyndte hårvæksten at blegne lidt - og især pelsen på brystet blev kortere. Det havde ikke noget med mine fysiske øvelser på lagnet at gøre.
Men nu er det kommet retur - i en alder af 69 - og det er næsten sort. Da jeg har tabt næsten 10 kg, ser jeg edermageme godt ud - synes jeg selv.
Og så har konen fået lempet mine østrigske lodenknickers sammen, og de blev flashed i dag - i Hørsholm. Lange grønne knæstrømper + korte jagtstøvler. Nøj - der blev gloet. Sønnen ringede til konen, som var på arbejde, fordi han fremover ikke ville følges med mig i det offentlige rum.
Mange hilsener til dig Dabj.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-12-11 21:56

Nu er det nok ikke dabj opskrift du skal følge - men du skal følge min opskrift. jeg taler ud fra erfaringer.
Med hensyn til tobisolien. Du skrev, du havde olien stående - og da olien ikke er skadelig, mente jeg, at så kunne du ligeså godt bruge den færdig. Når flasken er tom - køb levertran.
Vedr. vitaminer - køb et glas"Multi tabs" - køb de billige vitaminer, de er nemlig ligeså gode som de dyre.

Vedr. 1 ugenlig fastedag. Teorien stiller jeg mig lidt tvivlende overfor. Jeg ved godt, at der er mange mennesker der hælder til den teori, at ulve i naturen heller ikke får mad hverdag og derfor skulle en fastedag være godt. Men intet er mere forkert, idet ulve faktisk får mad hverdag, det er kun i ekstreme tilfælde at ulve ikke kan skaffe den daglige føde til flokken. Ulve går som regel ikke sultne i seng. - og derved er teorien bortfaldet.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 01-12-11 22:43

Hej Tonga - følger du ikke med i dagspressen? Der har for nylig været spot på dyrlægens "superhundefoder" som kun tjener eet formål, nemlig at give dyrlægen en ekstra indtjening. Mine hunde har aldrig fået andet end noget af det man kan købe i supermarkeder, både nord og syd for grænsen. Jeg har givet dem lidt mindre end det mål som foreskrives i henhold til hundens vægt. Derudover har de fået levninger fra vores eget aftensmåltid uanset hvad menuen har været. Jeg har haft engelsk sætter, ruhåret og nu til sidst en pensionisthund (labrador), og der har aldrig været noget i vejen med deres pels eller helbred iøvrigt. Hvorfor skal det være så surt at være hund, lad den dog også få noget som den meget gerne vil have - det er dog trods alt et familiemedlem og ikke et redskab - set med mine øjne.: -()

velbekomme

kryds

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-12-11 22:58

Jo, Kryds, jeg så godt udsendelsen omkring dyrlægeordineret hundefoder - og det er ikke første gang emnet har været på banen.
Men I har fat i noget rigtigt. I løbet af de sidste 17 år har min dyrlæge - med mellemrum - haft held af at sælge mig sit hundedyre hundefoder. Jeg gjorde det for at slippe for hans ævlen. Min tæve har faktisk fået "dyrlægens natmad" gennem de sidste 6 måneder, men den starter altid dagen med en håndfuld hakket oksekød - for at få gang i systemet. En gang om ugen steger jeg et kalvehjerte + lever og fodrer tæven med godterne i 2 dage. Men i 5 dage får den altså tørfoder.
Og nu vælter skabet nok ned i hovedet på mig!! Hver dag får den en Denta Stix for at få renset tænderne. Der er nok for meget protein i den slags.
Men nu prøver jeg HH og BW`s fine råd - og i morgen starter tæven på en ny kostplan.

Bortset fra det, så løber der ikke en halvnøgen tæve rundt i stuerne (måske en gang imellem), men så er der tale om den tobenede. Men jeg kan se, at pelsen ligesom er en smule tynd nogle steder - og det skal der gøres noget ved.

Mvh.
Tonganeseren

Og hvordan Fanden kunne I vide, at jeg købte dyrlægens hundedyre hundefoder?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-12-11 00:17

Indmad - lever og hjerte, bør nok ikke gives i større portioner, da indmaden indeholder store mængder af protein.
Protein er jo kroppens "byggesten" og bør derfor kun gives når hunden skal på hårdt arbejde.

Kallun, som også indeholder protein, kan du fodre med hverdag og kan erstatte - den der, 1/3 del kød, som jeg skrev længere oppe i mit indlæg.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-12-11 00:27

Med kallun, mener du så de saltede udgaver - som man udvander?
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 02-12-11 01:23

Personligt, ville jeg skyde misfostret, og starte på en frisk med et raskt dyr.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-12-11 08:20

Hvad har det med jagt at gøre

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-12-11 09:54

Kallun (komaver) kan købes frosne hos de fleste dyrehandlere, hvor du samtidigt får den rette vejledning vedr. dosering til din hund.

Du skal bare være opmærksom på én ting - og det er, at dyrehandleren prøver ihærdigt på, at sælge dig et eller andet færdigfoder-produkt. Ikke fordi produktet er godt, men fordi, dyrehandleren tjener ganske godt på produktet. Men stå fast på, at det skal være kallun, så får piben en anden lyd.

Mvh.
HH.

Til fjolserne, reset og nomore.

Hunden er sku' da ikke syg !
nomore, har jagthunde ikke noget med jagt at gøre..???

Med uvenlig hilsen
HH

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 02-12-11 14:43

HH jeg kan garantere dig for at ulve sulter, det er kun alfa hun og alfa han som under eksteme vilkår, får første ret til at spise sig mæt, når byttet er nedlagt. og derved bliver det, hvis vi ikke snakker om dyrehaver med fodering.

Ud fra problemtillingen som Tonganesren smider op her, er det ved at udvikle sig til en gang politisk vrøvl, og det hjælper hver hverken hund eller Tonga.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-12-11 19:08

Citat
Ud fra problemtillingen som Tonganesren smider op her, er det ved at udvikle sig til en gang politisk vrøvl, og det hjælper hver hverken hund eller Tonga.
Okay, det har du så lov til at mene. Menæh, jeg mener ikke jeg vrøvler - jeg taler af erfaring. Hvis dine erfaringer går i en anden retning, så er det okay med mig.
Hermed trækker jeg mig ganske frivilligt ud af emnet....SLUT PRUT FINALE !

HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-12-11 21:17

Glade jul, dejlige jul
Komponist: Fr. Gruber, 1818
Tekst: B.S. Ingemann, 1850

Glade jul, dejlige jul,
engle daler ned i skjul!
Hid de flyver med paradisgrønt,
hvor de ser, hvad for Gud er kønt,
lønlig iblandt os de går,
- lønlig iblandt os de går!

Julefryd, evige fryd,
hellig sang med himmelsk lyd!
Det er englene, hyrderne så,
dengang Herren i krybben lå,
evig er englenes sang,
- evig er englenes sang.

Fred på jord, fryd på jord,
Jesusbarnet blandt os bor!
Engle sjunger om barnet så smukt,
han har Himmerigs dør oplukt,
salig er englenes sang,
- salig er englenes sang.

Salig fred, himmelsk fred
toner julenat herned!
Engle bringer til store og små
bud om ham, som i krybben lå;
fryd dig, hver sjæl, han har frelst,
- fryd dig, hver sjæl, han har frelst!

Der findes et lækkert akkompagnement udskrevet for TUBA, BANJO og vaskebrædt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-12-11 21:18

http://www.youtube.com/watch?v=dnZj3CdOfTY

Snøft!

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-12-11 21:21

Tak for svaret Heidi-Ho. Jeg har allerede fået gang i kuren.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-12-11 22:38

Tak for påingene.

Held og lykke med kuren. Allerede efter små 14 dage vil du kunne se forskellen.
Jeg kan fortælle dig flg; En jæger (jeg kender vedkomne) havde købt ny hund. Da hunden var 8 mdr. gammel, får hunden konstateret hoftedysplasi i svær grad, og dyrlægen anbefaler omgående aflivning af hunden.
Jægeren er imellem tiden blevet utrolig glad for sin hund, og som følge deraf, ville han gerne vente lidt med aflivningen.

For nu at gøre en lang historie kort, begyndte jægeren at fodre hunden som jeg beskrev + han gav hunden 800 mg. Glocusamin Gelenk 1 x dagl.
Efter 4 mdr. - altså da hunden var 1 år, blev der foretaget en ny røntgenfotografering, og nu havde hunden de fineste hofter - altså nul hoftedysplasi.

Det skal bemærkes at jægeren, indtil hunden fik konstateret HD, brugte færdigfoder.
Men endnu en gang, held og lykke med fodringen. Hold mig endelig orienteret om forløbet, jeg vil gerne være behjælpelig med alt hvad jeg kan.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-12-11 09:57

Nu er det således, at en hunds knoglebygning ikke er færdigudviklet før hunden er ca. 1½-2 år, så derfor forekommer der ofte disse ikke-færdigudviklede hofter (hofteledsdysplasi) - ses også ofte som albueledsdysplasi, især hos store hunderacer.
Det er ikke kun et spørgsmål om forkert ernæring, men også miljøet i forbindelse med for hård træning og cykling i for ung alder! En cykeltur er fantastisk godt for en voksen hund (fra ca. 2-års alderen), men med forsiktighed i starten !
Motion og dermed en stram kondition er godt for alle (også hunde) - det er nemlig med til at holde bl.a. led på plads i deres respektive hofteskåle.
Om man skal bruge færdigfoder eller ej, er i høj grad et spørgsmål om magelighed !! Det er nemt at fodre - men køb det bedste foder, det indeholder nemlig alle de vitaminer og proteiner en aktiv hund har brug for. Men brug kun et høj-proteinfoder i jagtsæsonen, hvor løbe-niveauet er højt og brug så et lavproteinfoder resten af året !! Kan selvfølgelig sagtens kombineres med resterne fra husholdningen ! Den mad, hvis det er normal lødig kost, som man opfodrer mennesker med, kan sagtens bruges til hunden - en hund sætter faktisk også pris på en forskellig kost ligesom vi mennesker - jeg ville sgu' også være træt af at skulle spise det samme dag ug og dag ind !

ØV4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-12-11 10:58

Hej Øjenvidnet.
Din beskrivelse vedr. hundens alder vs undersøgelse for HD. giver jeg dig 100% ret.

Grunden til at omtalte unghund blev undersøgt og røntgenfotograferet, var fordi hunden bl.a. udviste disse symptomer:
Hunden var uvillig til at springe eller gå op ad trapper
"Harehop" med bagbenene under løb.
Nedsat udholdenhed ved løb.
Konstant halthed på et eller begge bagben.
Synlige smerter.

Hunden er 100% rask nu.

Mvh.
HH