/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
geninstall. af Netbook uden DVD-drev
Fra : sonjor
Vist : 858 gange
200 point
Dato : 01-12-11 17:37

Hej
Jeg har købt en Lenovo Thinkpad Edge 11". Der var ingen DVD til genoprettelse med. Hvordan kan jeg så i tilfælde af fejl få den geninstalleret? Og en anden ting: der er kun et stik til både mikrofon og earphones, og jeg havde idag store problemer med musik-kvaliteten i hallen idag. (Underviser i seniordans). Kan det tænkes, at der er noget, der skal indstilles, så den kun bruger musikafspilningen og ikke microfon, monstro?. Der er heller ikke en ordentlig manual, der beskriver disse ting.
mvh Sonja

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 01-12-11 17:56

Ligger den ikke som skjult fil på harddisken?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-11 18:37

Du kan kigge på din harddisk sådan her:

start > højreklik på computer > vælg administrer > og så vælge diskhåndtering.

Der er så et billede af din harddisk nederst ud for DISK 0

her kan du se om der er noget geninstallation.

Fortæl evt. hvad der står i felterne og hvor mange der er.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 01-12-11 18:44

Eyvind:
Der er System_drv (1,17 GB),Windows7_OS (C:)281.29 GB og Lenovo:recovery (Q:)15.63 GB alle NTFS, men Q er skraveret
Spørgsmålet er så nok bare, hvordan jeg får Recovery aktiveret i påkommende tilfælde.

mvh Sonja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-11 18:52

Ja du har det hele klar..........................og du må ikke umiddelbart lave om på dine partitioner.

Hedder den precis dette: Lenovo Thinkpad Edge 11

Eller har den en anden betejnelse.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 01-12-11 18:57

Den hedder helt præcis : Lenovo ThinkPad Edge 11" Rød 4GB     11.6     AMD Athlon II Neo 1,4GHz (K345)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-11 18:57
Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 01-12-11 19:11

Eyvind, Tak, det har jeg set MEN jeg har jo ikke nogen Recovery Disc, ej heller et DVD-drev. Måske har jeg ikke læst afsnittet ordentligt, jeg er ikke så god til engelsk, så vejled mig venligst videre.
mvh Sonja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-11 19:27

Du har næsten læst rigtigt.
Du kan foretage en recovery ved at starte op med en tast...........................men jeg kan ikke finde noget om hvilken tast det er.

Skal du skifte harddisk, så har du brug for en recovery disk og en ekstern CD/DVD læser, som ikke følger med computeren fra ny.

Jeg læser det også lidt som om der altid skal bruges en disk.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 01-12-11 19:32

Ja sådan forstod jeg det desværre også. Jeg kan så ønske mig et eksternt drev i julegave, men discene har jeg jo heller ikke,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-11 19:45

Hvis det går helt galt med den computer - så kan den sikkert køre med det gratis system,
Linux ubuntu, og det kan installeres via en usb pendrive.

Ps.
Jeg bruger selv ubuntu på en pendrive 4 GB til at besøge min netbank.
Så er der ingen som kan lure med.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 01-12-11 19:48

Ja det er da måske en trøst, men jeg synes det er underligt, at der ikke i det mindste er dvd'er med. Kan de mon downloades og brændes på en anden PC, og så måske kopieres til USB-pen, det kunne jo være smart. Lidt ærgerligt, at alt foregår på engelsk på Lenovos hjemmeside.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-11 19:56

Ubuntu kan jeg køre / starte op på en pendrive.
Jeg har aldrig prøvet med windows.

Læg mærke til at Lenovo snakker om at købe CD/DVD sammen med recovery DVD - som jeg læser det.

Men hvis der bare går kludder i systemet bør den kunne genoprettes lige når der startes.
Måske står der noget nede til venstre.
HVis du kigger - så lav lige noget backup af din musik et sted udenfor computeren.
Hvis det er - så kan man ved hjælp af et særligt USB kabel overføre data/filer til en anden computer.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 01-12-11 20:05

Min bekymring går mest på evt. systemnedbrud.
På min stationære har jeg installeret Comodo time machine. Den har et par gange reddet mig, men det kan jo gå galt alligevel. Jeg tror, jeg så vil lægge Comodo på den lille ny, og så ellers håbe på at få et drev til jul. Recovery DVD,en kan åbenbart købes særskilt, men jeg undrer mig over, at man ikke kan starte det med en tast. På min stationære skal jeg bruge F11, det står der ved hver opstart.
Det med musikken ved jeg ikke lige, hvordan jeg klarer, men måske er problemet i Hallens musikanlæg. Det må jeg tale med dem om, inden jeg piller mere i computeren. Backup af musikken er ikke nødvendigt, jeg har mit seniordanse-musik liggende både på min stationære, og i Dropbox også.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 01-12-11 20:20

Eyvind, se lige her, mon det kan bruges (tør godt nok ikke lige nu)
http://forum.lenovo.com/t5/ThinkPad-Edge/No-restore-partition-for-ThinkPad-Edge-11/td-p/429941

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 01-12-11 21:02

Ja det ser ud til at være F11 som kan starte recovery. Det står der måske også et sted i den store manual.

Jeg har netop reddet min Zepto comp. med win 7 ved hjælp af total backup af hele C: drevet. Dog havde jeg også nakket mit lager D men feriebillederne kunne trækkes ud med programmet recuva 550 stk. billeder kom frem igen.

Jeg vil prøve at høre en jeg kender, som også har en Lenovo af en eller anden model.
Fabrikanterne plejer at bruge samme metode til maskinerne.

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 01-12-11 21:04

Tak for svaret Eyvind. Tak for din udholdenhed, dejligt med hjælp herinde fra.