/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dobbelt hus med gasbeton/YTONG.
Fra : bpedersen
Vist : 584 gange
200 point
Dato : 30-11-11 22:15

Hejsa.

Jeg er ved at kigge på et helt nyt dobbelt hus, men er lidt bekymret for om jeg vil få problemer med støj fra nabo, eller om naboen vil kunne høre støj fra mig.
Jeg er på ingen måde en der holder vilde fester. Men kan da go lide at se en god film med surroundsound om lørdagen.
Imellem disse to huse er der 70 mm gasbeton 100 mm isolering og igen 70 mm gasbeton, vægen er muret helt op til spær.

Hvor lydtæt vil den være, vil jeg få problemer?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-11-11 23:09

Jeg har været med til at lave dobbelthuse, og hvis den dobbelte konstruktion med isolering imellem, også går gennem sokkelen, -så findes der ikke bedre lyddæmpning.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-12-11 00:15

for at opnå en høj lyddæmpning er der flere ting der skal være opfyldt. for det første er der vægtfylden i materialerne. jo højere vægtfylde, jo bedre lyddæmpning.
så skal de to huse være helt skilt ad i den indvendige konstruktion, dette gælder også betonpladen i gulvet.
for det tredie, skal de to vægsider have forskellig vægt. ellers vil de svinge ens og dermed transmitere lyden.
dette kan afhjælpes ved at du limer et lag gips på væggen inden den bliver tapetseret. så har du ændret tilstrækkeligt til at opnå en rigtig god lydisolering.
det er det samme der gælder når man laver lyddæmpende vinduer. der bruger man forskellig tykkelse glas netop for, at de ikke skal svinge ens.
dernæst skal der fuges med gummifuge hele vejen rundt ved tilstødende vægge, gulv og loft.
med disse tiltag vil du være nået meget langt og kan nok ikke forvente at få det bedre.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 01-12-11 21:07

Kan tilføje at på tegningen hedder vægen REI 60 a2-s1 d0, hvad de så end betyder.

Det er ikke en betegnelse jeg kender som udd. tømre.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 01-12-11 21:12

Glemte lige at sige at vægene er fuldspartlet på begge sider og derefter et lag filt.
Ved ikke om konstruktion er brudt i soklen mellem de to væge.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-12-11 23:10

Hvis byggeriet ikke er over 15 år gammelt, så er sandsynligheden for at det er lavet efter normen som der bliver fremlagt.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 06-12-11 23:10

Er der ikke andre der kan sige noget om dette emne? Vil gerne forhøje point satsen